جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصحی: ‌پیامبر گرامی اسلام(ص) پایه‌گذار نخستین مسجد است. او مکانی را پایه‌گذاری کرد که علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان نیز به‌شمار می‌رفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصحی

به همين دليل مسجد در طول تاريخ اسلام از ويژگي برجسته‌اي برخوردار بوده‌است. در گذشته همه امور مسلمين در ابعاد مختلف، ازجمله عقايد و فعاليت‌هاي فرهنگي، عبادي،‌سياسي و اقتصادي در مساجد انجام مي‌شد.مسجد پايگاه انسجام و يكپارچگي مسلمانان است و نماز جماعت و تشكيل صفوف به‌هم‌فشرده نمازگزاران به‌خوبي بيانگر هماهنگي و انسجامي است كه حضور در مسجد فراهم مي‌آورد.

در اينجاست كه افراد نمازگزار همچون قطره‌هاي آب به يكديگر مي‌پيوندند تا دريايي از اتحاد را به نمايش درآورند. همه در كنار يكديگر دربرابر پروردگار يكتا رو به سوي يك قبله مي‌كنند و لب به حمد و ثناي آن يگانه نازنين مي‌گشايند و هماهنگ با يكديگر سرود توحيد را زمزمه مي‌كنند. سازمان كنفرانس اسلامي، ‌ بنا به پيشنهاد رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سي‌ام مرداد ماه مصادف با روز به آتش كشيدن مسجدالاقصي توسط صهيونيست‌ها را ‌به عنوان روز جهاني مسجد‌ اعلام كرد.

اين موضوع در جريان سي‌امين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي كه از هفتم تا نهم خرداد ماه سال1382 در تهران برگزار شد، به تصويب رسيد. در اين اجلاس شركت‌كنندگان بر جايگاه رفيع مسجد به‌عنوان رمز وحدت و برادري در جهان اسلام تأكيد كردند.

در اين اجلاس تصويب شد كه از 21 آگوست هر سال، مطابق با 30مرداد ماه كه مصادف با خاطره به آتش كشيدن مسجدالاقصي توسط تندروهاي صهيونيست است، به مدت يك هفته به‌عنوان هفته جهاني مساجد اعلام شود. همچنين در اين اجلاس از كشورهاي عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صيانت از آنها به‌عنوان اماكن مقدسه در احيا و تجليل اين هفته تلاش كنند. گفتني است كه سي‌ام مرداد ماه ‌مصادف با حمله عوامل رضاخان به مسجد گوهرشاد و كشتار مردم بي‌گناه در سال1314 نيز بود.

  • رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر

 

کد خبر 304574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha