مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

سید محمد فخار: یک‌ماه تا بازگشایی مدارس و مراکز علمی تهران در سال جدید تحصیلی باقی‌مانده اما هنوز دولت به وضعیت فرسوده حمل‌ونقل عمومی پایتخت توجهی نمی‌کند.

اتوبوس

با آغاز فصل پاييز بيش از يك‌ميليون دانش‌آموز، يك ميليون دانشجو و نيم ميليون كارمند جديد، هر روز 5ميليون سفر در مسير خانه به محل تحصيل و كار و بالعكس، به حجم ترددها در تهران مي‌افزايند. بدين‌ترتيب بايد ظرفيت حمل‌ونقل به‌ويژه در بخش مترو و اتوبوسراني افزايش يابد تا از انباشت ترافيك در معابر شهري كاسته شود.

سفرهاي جديد مي‌تواند تعداد سفرهاي درون‌شهري را تا 17ميليون سفر روزانه و بيشتر افزايش دهد كه اين رقم خيره‌كننده، علاوه بر ترافيك منجر به تشديد آلودگي هوا و مشكلات عديده ديگر خواهد شد كه همگي ناشي از بي‌توجهي دولت به ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت است.

هم‌اكنون 2500دستگاه از 6500 دستگاه ناوگان اتوبوسراني تهران‌ فرسوده است و اتوبوسراني پايتخت بايد با حدود 6500 اتوبوس، بار جابه‌جايي نزديك به 5ميليون مسافر درون‌شهري را بر دوش بكشد. پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در اين‌باره ابراز اميدواري كرد كه تا پاييز امسال يك خط اتوبوس برقي در پايتخت راه‎اندازي شود.

وي در اين‌باره گفت: قرار بود اين خط در ابتداي امسال راه‌اندازي شود اما به‌دليل مشكلاتي كه در برخي از قطعات وجود داشت، اين كار با تأخير انجام شد. وي ادامه داد: قرار بود قطعه اتصال‌دهنده اتوبوس با خطوط برقي توسط قطعه‌ساز داخلي ساخته شود اما اين قطعه نگاهدارنده كه توسط كارخانه‌هاي داخلي ساخته شده بود شكست. ‌قرار است قطعه‌اي با‌كيفيت ساخته شود كه تا ۲۰ روز آينده نتايج كيفيت آن مشخص مي‌شود.

هم‌اكنون همه قطعات لازم از انتهاي خيابان 17شهريور تا ميدان خراسان نصب شده است اما قطعات مورد نياز ادامه خط در ميدان خراسان به بعد هنوز به‌دست اتوبوسراني نرسيده، البته اتوبوس‌ها و برق مورد نياز اين اتوبوس‌ها آماده است. به‌گفته سنندجي، اتوبوس‌هاي برقي در مسيرهاي خيابان 17شهريور به ميدان امام حسين و ميدان خراسان به راه‌آهن راه‌اندازي خواهد شد و اين خطوط به ساير نقاط شهر توسعه داده مي‌شود.

  • طرحي براي كاهش ترافيك و آلودگي هوا

طرح ديگر كه مديريت شهري براي مديريت آلودگي هوا و ترافيك در تهران دنبال مي‌كند، طرح كاهش( LEZ )است كه قرار است به جاي طرح زوج و فرد به‌زودي در شهر اجرا شود. اين طرح با تكيه بر معاينه فني وسايل نقليه تلاش مي‌كند از ورود وسايل فرسوده به شهر بكاهد و استاندارد تردد در شهر را دست‌كم تا حد يورو2 افزايش دهد. به‌گفته مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران، ‌ 50درصد اتوبوس‌هاي پايتخت هم‌اكنون فرسوده است اما طرح كاهش براساس ميزان آلايندگي خودروها، محدوديت‌هايي را پيش‌بيني كرده است.

به‌گفته وي، بيشتر اتوبوس‌هاي فرسوده شهر گازسوز ودريافتي از دولت دهم هستند و زماني كه از ميزان فرسودگي آن انتقاد مي‌كنيم به دليل ناايمن بودن آنهاست نه آلاينده بودنشان. از سويي ۲هزار اتوبوس ديزلي كه نياز به فيلتر جذب‌‌كننده دوده براي كاهش آلاينده‌ها دارند، پس از مناقصه‌اي كه به‌زودي برگزار مي‌شود، تعيين تكليف مي‌شوند و اميدواريم اگر اين مناقصه برنده‌اي داشت ظرف 3ماه آينده تمامي اين اتوبوس‌ها مجهز به فيلتر جذب دوده شوند.

به‌گفته سنندجي، در حال حاضر تنها هزار دستگاه اتوبوس دوكابين داراي استاندارد يورو۳ به بالا در ناوگان اتوبوسراني تهران در حال جابه‌جايي مسافر هستند. وي همچنين از افزايش ۳۰ دستگاه اتوبوس براي سرويس مدارس استثنايي خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۵ مدرسه استثنايي تحت پوشش سرويس مدارس قرار گرفت كه ۶۰ اتوبوس و ميني‌بوس در آن فعاليت مي‌كرد كه امسال اين اتوبوس‌ها به ۹۰‌دستگاه افزايش يافتند.

  • تحويل 16 اتوبوس در 2 سال

هفته گذشته مسئول مستقيم دولتي در زمينه از رده خارج كردن وسايل فرسوده و نوسازي آن عوض شد. در عين حال محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيس‌جمهور در مراسم توديع و معارفه روساي جديد و قديم ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت از روند اسقاط خودروهاي فرسوده ابراز خرسندي كرد. عليرضا فيض‌بخش، رئيس سابق اين ستاد نيز از كسب ركورد اسقاط خودروهاي فرسوده در سال‌93 سخن گفت. اين افتخارات در حالي است كه هيچ اتوبوسي از تهران در سال‌هاي اخير توسط اين ستاد از رده خارج نشده و دولت يازدهم در 2 سال اخير تنها 16دستگاه اتوبوس به تهران داده است.

کد خبر 304573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha