نبود اطلاعات کافی درباره نحوه شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها باعث شده تا یک میلیون نفر دیگر از شهروندان که مرداد‌ماه از لیست دریافت یارانه نقدی خارج شده‌اند، همچنان در سردرگمی به‌سر برده و علت حذف خود از لیست یارانه‌بگیران را جویا باشند.

یارانه

ظاهرا سامانه yaraneh10.ir هم جواب دقيقي به حذف‌شدگان نمي‌دهد درحالي‌كه اين سامانه قرار بود علت دقيق حذف يارانه نقدي خانوارها را اعلام كند. متوليان امر در سازمان هدفمندي يارانه‌ها، بخشداري‌ها و وزارت رفاه هم اعلام مي‌كنند به‌صورت حضوري به افراد پاسخ نمي‌دهند و بايد پيگير علت حذفشان از طريق سامانه سازمان هدفمندي يارانه‌ها باشند. اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد كه موضوع شناسايي و حذف يارانه نقدي افراد پردرآمد از جمله تكاليف قانوني است كه دولت بايد مطابق قانون بودجه سال94 آن‌را به مرحله عملياتي برساند.

دست‌كم بايد 6 ميليون نفر از شهروندان پردرآمد از ليست يارانه نقدي حذف مي‌شدند تا دولت مي‌توانست هزينه- بودجه 39هزار ميليارد توماني يارانه نقدي در سال94 را متعادل كند، اما اكنون كه 5‌ماه از سال گذشته است ظاهرا تنها 2ميليون نفر از شهروندان تحت‌عنوان «شهروندان پردرآمد» از قطار يارانه‌ها پياده شده‌اند. البته شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها علاوه بر اينكه يك تكليف و الزام قانوني براي دولت به‌شمار مي‌آيد، مورد تأييد و حمايت كارشناسان و فعالان اقتصادي هم هست. حتي نتايج نظرسنجي‌ها هم نشان مي‌دهد كه بيش از 75درصد مردم موافق پرداخت يارانه نقدي به افراد پردرآمد نيستند اما با اين حال تأكيد دارند كه شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها هم بايد شفاف اعلام شود.

به‌عبارت ديگر اين حق شهروندان است كه بدانند با چه مكانيسمي شامل افراد پردرآمد شده و در نتيجه يارانه آنها قطع شده است. گروه بزرگي از شهروندان طي روزهاي اخير از طريق تماس تلفني يا ارسال پيامك به روزنامه نارضايتي شديد خود را از حذف غيرشفاف يارانه مرداد‌ماه خود اعلام كرده‌اند. گروهي از اين شهروندان مي‌گويند به سامانه ثبت اعتراض هم مراجعه كرده‌اند اما اين سايت پاسخ درستي به آنها نداده يا پيام مي‌دهد كه يارانه شما حذف نشده است درحالي‌كه ما يارانه‌اي دريافت نكرده‌ايم. از همين رو شهروندان يادشده با روزنامه تماس گرفته و خواستار ارسال اين پيام به دولت شده‌اند كه علت حذف يارانه شهروندان به‌صورت شفاف و علني اعلام شود.

  • يك هفته‌اي كه 50 روز شد!

دهم تير‌ماه سال‌جاري بود كه علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد از طريق يك برنامه تلويزيوني شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها را اعلام خواهد كرد. دولت به وزارت رفاه ماموريت داده تا افراد پردرآمد را شناسايي و يارانه آنها را قطع كند. حدود 50 روز از وعده وزير رفاه گذشته اما ربيعي هنوز به تلويزيون نيامده است. ربيعي كه آخر هفته گذشته به شمال كشور سفر كرده بود، با بيان اينكه يارانه افراد غيرنيازمند حذف مي‌شود، گفت: به‌دنبال آن هستيم تا با حذف يارانه‌هاي طبقات پردرآمد، براي مردم كم‌درآمد شغل ايجاد كنيم. ربيعي به همين حد از توضيحات بسنده كرد و حاضر نشد درباره تعداد دقيق افراد حذف‌شده، شاخص‌هاي شناسايي و محل‌هاي هزينه‌كرد درآمد ناشي از قطع يارانه 2ميليون نفر توضيح بدهد.

  • شهروندان چه مي‌گويند؟

طي يك هفته اخير تعداد بسيار زيادي از شهروندان با روزنامه همشهري تماس گرفته و مشخصا خواستار شفاف‌سازي‌ اقدامات دولت در حوزه پرداخت يارانه شده‌اند. يكي از اين شهروندان با شماره تماس....۹۱۴۰۶۵۱ پيام داده است: باسلام وخسته نباشيد، چرادولت محترم از اعلام كامل شاخص‌هاي حذف يارانه‌ها عقب‌نشيني مي‌كند؟ لطفا پيگير اين موضوع باشيد و از دولت محترم خواهش مي‌كنيم كه شاخص‌هاي حذف يارانه را اعلام كند و خيال تمام مردم ايران عزيز را راحت كند.شهروند ديگري با شماره 39...91252 پيام داده است: باسلام و خسته نباشيد، خواهش مي‌كنيم پيگيرموضوع طرح حمايت از 6ميليون نفر و طرح بسته امنيت غذايي دولت هم باشيد. باتشكر
شهروندي از يكي از روستاهاي استان خراسان رضوي در تماس با همشهري گفت كه يارانه من و خانواده‌ام قطع شده است، نه پولدارم و نه اموال و دارايي دارم، با اين حال نمي‌دانم چرا يارانه من قطع شده است.

شهروندي با شماره ...۰۹۱۲۸۶۱۱ پيام داده است: ستاد يارانه به‌ناحق يارانه ما راقطع كرده است. اگر راست مي‌گويند چرا شاخص‌ها را اعلام نمي‌كنند؟ شهروندي با شماره ...۰۹۱۲۷۶۱۸ پيام داده است: سلام، من بازنشسته، مستأجر، مستمري برابر اجاره‌بها دارم چرا يارانه من قطع شده است، چه كنم؟ شهروندي با شماره ...۰۹۱۸۹۴۸۸ پيام داده است: به مسئولين بگوييد چرا يارانه زوج‌هاي فرهنگي را حذف كرديد؟ فرهنگيان جزو ثروتمندانند؟ جاي بسي تأمل دارد، آقاي ربيعي با شجاعت تمام مي‌گويد يارانه ۲ميليون ثروتمند حذف شده، درحالي‌كه فقط تيشه به ريشه قشر فرهنگي وكم‌درآمد جامعه مي‌زنيد، افرادي را سراغ داريم با درآمدهاي بالا و چند ماشين و چندين ملك مسكوني و تجاري، يارانه مي‌گيرند ولي من كه مستأجرم و با حقوق معلمي امرار معاش مي‌كنم يارانه‌ام را حذف كرده‌اند، كجاي اين اجراي عدالت است، بايد سراغ جناب وزير را گرفت، لطف كنيد منعكس كنيد.

باسپاس بيگي پيام‌هاي ديگري با اين مضمون به دفتر روزنامه واصل شده كه شماره‌هاي تلفن آنها هم ثبت شده است. در يكي از اين پيام‌ها آمده است: من يك كارمند بازنشسته دولت هستم، يارانه من و افراد خانواده‌ام با دارا بودن 2نفر بيكار از خرداد‌ماه بي‌دليل قطع شده است. اعتراض كرده‌ام، اما متأسفانه 2ماه است كه پاسخي دريافت نكرده‌ام.

شهروند ديگري نوشته است: با سلام آقايان به‌جاي اين حرف‌ها معيارها را اعلام كنند تا بنده ثابت كنم در حقم ظلم شده و پردرآمد نيستم. يك بازنشسته پيام داده است: ازوزارت رفاه انتظار داريم يارانه بازنشستگان كشوري را به‌دليل داشتن خانه وخودرو قطع نكند. شهروند ديگري پيام داده است: هيچ ضابطه‌اي براي قطع يارانه در دولت وجود ندارد.

يارانه بچه يتيم‌ها را هم قطع كرده‌اند؟شهروند ديگر گفته كه معلم است و از دولت خواسته تا علت حذف يارانه او اعلام شود.

  • چرا شاخص‌ها بايد اعلام شود؟

پيامك‌هايي كه متن آن در شماره امروز همشهري منتشر شده است،تنها بخش كوچكي از پيامك‌هايي است كه به روزنامه ارسال و براي اطلاع مسئولان دولتي منتشرشده است. مضمون مشترك اين پيامك‌ها نبود اطلاعات دقيق و آشكار و شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدهاست. دولت در حال حاضر به‌علت عدم‌اطلاع‌رساني درباره اين موضوع بسياري از شهروندان را در برابر اين سؤال قرار داده است كه چرا يارانه ما قطع شده و شاخص چيست و چرا يارانه ديگر شهروندان قطع نشده است؟

حتي برخي از اين شهروندان به مقايسه دارايي، خودرو و اموال و درآمد خود با خويشاوندان و همسايگان و آشنايانشان پرداخته و خطاب به دولت مي‌گويند: شاخص را اعلام كنيد تا بدانيم چرا ما با درآمد و دارايي كمتر نسبت به آنهايي كه مي‌شناسيم، يارانه‌مان قطع شده است اما آنها همچنان يارانه دريافت مي‌كنند؟

کد خبر 304571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha