مرحله جدید یارانه نقدی امشب در حالی به ‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که قرار است در این مرحله تعداد حذف‌شدگان از لیست یارانه‌بگیران به ۲ میلیون نفر برسد.

 آنطور كه از اظهارات قائم‌مقام وزارت تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي بر مي‌آيد تاكنون يارانه يك ميليون نفر از اقشار ثروتمند حذف شده است و طبق اعلام مسئولان ارشد اين وزارتخانه تا پايان مردادماه حذف‌شدگان از ليست يارانه به 2ميليون نفر مي‌رسد. با وجود جدي‌تر شدن برنامه حذف يارانه ثروتمندان هنوز شاخص‌ها و معيارهاي شناسايي اقشار پردرآمد به‌طور رسمي و دقيق اعلام نشده است.

علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دهم تيرماه يعني 40روز قبل وعده داد كه در يك برنامه تلويزيوني حاضر مي‌شود و شاخص‌هاي حذف يارانه نقدي را اعلام مي‌كند. اگر 5 روز را هم فرصت وزير براي حضور در تلويزيون بدانيم، دست‌كم 40 روز گذشته و هنوز هم از وعده وزير رفاه خبري نيست. در اين زمينه تنها به برخي اظهارات پراكنده از سوي مقامات اين وزارتخانه اكتفا شده است.

يارانه‌بگيران در ماه‌هاي اخير با اخبار زيادي حول حذف يارانه برخي از اقشار مواجه شده‌اند اما شاخص شناسايي اين افراد هيچگاه به‌طور شفاف اعلام نشده است تا ابهامات در اين زمينه باقي مانده باشد. حذف يارانه نقدي از ابتداي امسال آغاز شده اما دولت در اين زمينه سياست حذف بدون سر و صدا را در پيش گرفته است. هر‌ماه يارانه تعدادي از اقشار يارانه‌بگير حذف مي‌شود. آنطور كه اظهارات مسئولان وزارت رفاه نشان مي‌دهد بيشترين حذف در اين‌ماه رقم خواهد خورد چراكه تاكنون طي 4‌ماه ابتدايي امسال يارانه يك ميليون‌نفر حذف شده و در اين‌ماه قرار است حذف‌شدگان از ليست يارانه به 2‌ميليون نفر برسد.

تنها زماني كه يارانه به‌حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود، مشمولان حذف متوجه خارج شدن از ليست يارانه بگيران مي‌شوند. آنها ابتدا احتمال اشتباه بانكي را بررسي مي‌كنند و پس از آن از طريق سامانه اعتراض به حذف يارانه از اين اتفاق باخبر مي‌شوند. باقي يارانه‌بگيران نيز به‌طور دقيق نمي‌دانند با چه ميزان درآمد يا در اختيار داشتن كدام دارايي‌ها، ‌ثروتمند محسوب مي‌شوند. معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، هجدهم مردادماه چند شاخص را به‌طور مبهم اعلام كرد اما از جزئيات آن سخن نگفت. به گفته احمد ميدري، خودروي گران‌قيمت، شغل، املاك و مداركي كه نشان دهد افراد داراي ثروت زيادي هستند، از شاخص‌هاي حذف يارانه است.

طبق مصوبه مجلس در قانون بودجه سال‌جاري، دولت در 3‌ماه ابتداي امسال فرصت داشت تا آيين‌نامه اجرايي تبصره 20مربوط به هدفمندي يارانه‌ها و شاخص‌هاي حذف يارانه ثروتمندان را در آن تدوين كند. در اين موعد هيأت دولت در آيين‌نامه‌اي تعيين شاخص‌ها را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي سپرد اما اين وزارتخانه بدون آنكه معيارهاي حذف را اعلام كند، اين كار را آغاز كرده است. براساس قانون بودجه امسال، دولت بايد با حذف 6ميليون نفر از ليست يارانه بگيران، 3هزار ميليارد تومان در پرداخت يارانه نقدي صرفه جويي كند تا بخشي از كسري بودجه اين بخش جبران شود.

كارشناسان اقتصادي و نمايندگان مجلس حذف يارانه ثروتمندان را براي اصلاح شيوه اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها ضروري دانسته‌اند اما اعلام شاخص‌هاي حذف يارانه و ايجاد شفافيت در اجراي قانون را نيز مورد تأكيد قرار داده‌اند. يارانه نقدي 45هزار و 500توماني مردادماه امشب در شرايطي واريز مي‌شود كه از اين‌ماه يك ميليون نفر ديگر قرار است از ليست يارانه خارج شوند. اين افراد فردا صبح متوجه اين موضوع خواهند شد.

کد خبر 304133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha