همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در دیدار با مراجع عظام تقلید با انتقاد از بی‌مهری به پزشکان از تریبون‌های رسمی، گفت: گاهی اوقات در برخی رسانه‌ها یا دیگر تریبون‌ها صحبت‌های یکطرفه‌ای صورت می‌گیرد که شایسته جامعه پزشکی نیست.

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر سيد حسن هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در آستانه روز پزشک، سالروز تولد ابن سینا و همچنین هفته دولت سالروز شهادت شهید رجایی و دکتر باهنر در جريان سفر به شهر مقدس قم با آيات عظام مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني و موسوي اردبيلي ديدار كرد.

مشروح سخنان وزير بهداشت در ديدار با مراجع تقليد كه با حضور معاونان وزارت بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی صورت گرفته، به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت در ادامه آمده است.

دکتر سید حسن هاشمی در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه جامعه پزشکی نیازمند موعظه، تشویق و ترغیب از سوی علماست، اظهار کرد: معتقدیم جامعه پزشکی ایران در طول دوران انقلاب، دفاع مقدس تا امروز در کنار ملت بوده و خدمات بسیار ارزشمندی انجام داده است.

وی افزود: پزشکان ایرانی از دورترین نقاط مرزی تا بهترین مراکز علمی دنیا فعالیت دارند و البته گاهی از تریبون‌های رسمی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پزشکان را سرمایه‌هایی اجتماعی دانست و گفت: احترام پزشکان و حفظ حرمت آنها لازم است زیرا اعتماد و احترام به طبیب، بخشی از درمان است و هرگونه اقدامی چه از سوی تریبون‌هایی عمومی یا پزشکان به سلامت عمومی لطمه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر در بخش خدمات عمومی اقدامات خوبی صورت گرفته و دولت انصافا فعالیت‌های مناسبی داشته البته امیدواریم با تغییر مسئولان، این روند تداوم داشته باشد.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که دولت و مجلس در حوزه درمان تصمیماتی را اخذ و اجرایی کنند که بیماران جز رنج بیماری مسئله دیگری نداشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، اقدامات عمرانی زیادی صورت گرفته ولی در زمینه ساخت مراکز درمانی اقدام ویژه‌ای صورت نگرفته است، گفت: تنها سه درصد بودجه عمرانی کشور به ساخت و ساز بیمارستان اختصاص یافته و نشان می‌دهد که این مسئله مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برخی بیمارستان‌های کشور دارای قدمت 70 ساله هستند، عنوان کرد: البته در برخی شهرها از جمله قم خبرهای خوبی در این زمینه داریم و امیدواریم تا پایان دولت یازدهم حداقل دو هزار تخت به بیمارستان‌های قم افزوده شود زیرا شیعیان از سراسر جهان در این شهر زندگی می‌کنند و باید خدمات بهتری را دریافت کنند.

دکتر هاشمی در خاتمه با بیان اینکه قیمت تمام شده خدمات در حوزه درمان هنوز از سوی دولت مشخص نشده است، گفت: در بسیاری از زمینه‌ها این امر صورت گرفته و چنانچه در حوزه بهداشت و درمان هم اجرایی شود می‌توان برخی مشکلات را حل کرد.

سید حسن هاشمی همچنين در دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی اظهار کرد: با توجه به توصیه‌ها و فرمایشات قبلی شما، تلاش می‌کنییم بیمارستان جامع زنان را ابتدا در تهران و سپس در مراکز استان‌ها راه‌اندازی کنیم به نحوی که صفر تا صد آن از کادر خانم استفاده کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: بیمارستان جامع زنان به گونه‌ای خواهد بود که از بدو ورود تا انتها توسط کادر زنان در خدمت بیماران باشد.

دكتر هاشمی در دیدار با آیت‌الله موسوی اردبیلی نيز اظهار کرد: پزشکی ایران در طی سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده؛ زمانی پزشکان هندی و بنگلادشی در ایران حضور داشتند و بسیاری از بیماران ایرانی برای درمان به کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌رفتند ولی امروز فاصله دانش پزشکی ما با بسیاری از کشورهای پیشرفته کمتر از 6 ماه است و در برخی موارد نوآوری‌هایی داشته‌ایم.

دکتر هاشمی با اشاره به تلاش بخش خصوصی در حوزه درمان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی براي تامين نيازهاي درماني اقدامات گسترده‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات در برخی رسانه‌ها یا ديگر تریبون‌ها صحبت‌های یکطرفه‌ای صورت می‌گیرد که شایسته جامعه پزشکی نیست، عنوان کرد: این مسئله صحیح نیست و نمی‌توان انتظار داشت که علم الابدان و علم الادیان بدون هماهنگی با یکدیگر پیشرفت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش خدمات بهداشتی و درمانی در همه مناطق از جمله روستاها و مناطق دورافتاده، تصریح کرد: البته واقعیت این است که در سال‌های گذشته آنقدر که در حوزه عمرانی کار کرده‌ایم در حوزه درمان و مراکز درمانی اقدامات لازم صورت نگرفته است.

وی افزود: در همین قم فکر مونوریل شده ولی در حوزه ساخت بیمارستان و مراکز درمانی اقدام لازم را شاهد نبوده‌ایم به طوری که حدود سه درصد بودجه عمرانی به ساخت بیمارستان اختصاص یافته است.

دكتر هاشمی با بیان اینکه عدم قیمت‌گذاری صحیح خدمات بهداشتی و درمانی هم جزو مشکلات موجود به شمار می‌رود، گفت: البته در چند سال اخیر اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم ادامه یابند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا سیاست‌گذاران، مجلس و در مجموعه قوای سه گانه را متقاعد کنیم که اقدامات زیربنایی در حوزه بهداشت و درمان انجام دهند.

وی گفت: پایداری خدمات بهداشتی و درمانی موجب تقویت نظام اسلامی می‌شود در حالیکه هزینه آنها کمتر از دو ماه یارانه کل کشور بوده است.

دكتر هاشمی با اشاره به فعالیت‌های خیرین برای ساخت مراکز درمانی در قم خاطرنشان کرد: با توجه به وعده‌ای هم که رئیس‌جمهور در سفر به قم داشت، امیدواریم تا پایان دولت یازدهم، دو هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت درمانی قم افزوده شود.

وزیر بهداشت در مورد هزینه‌های درمانی گفت: طبق آمار موجود، حدود 30 درصد افرادی که اخیرا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند زیر پوشش کمیته امداد هستند که تاکنون به دلیل فقدان دفترچه بیمه برای درمان مراجعه نکرده بودند البته هنوز با این مهم که بیماران دردی جز رنج بیماری نداشته باشند فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه دولت حدود 90 تا 95 درصد هزینه‌های بیماران سرطانی را پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: با این حال برخی بیماران همان 5 تا 10 درصد باقیمانده را هم ندارند زیرا هزینه‌های درمانی بسیار گران شده‌اند به طوری که برخی درمان‌ها بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: قوام دولت به آسایش و رفاه و رضایت مردم است بنابراین باید افتخار کنیم که در جمهوری اسلامی، از نظر درمانی و بهداشتی گام‌هایی برای ارتقای سلامت عمومی برداریم.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم امسال بتوانیم 200 مرکز درمانی ویژه بیماران سرطانی را در سطوح مختلف به بهره‌برداری برسانیم.

وی در مورد سیاست‌های جمعیتی و شعار فرزند کمتر زندگی بهتر طی دو دهه تصریح کرد: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، سیاست دولتی تغییر کرد ولی برخی هنوز می‌گویند این دولت در زمینه جمعیت اقدامات مناسبی نداشته است."

هاشمی با بیان اینکه برخی کارشناسان معتقدند جمعیت ایران کاهش نیافته و نخواهد یافت، گفت: در حال حاضر میزان موالید حدود 1.7 است ولی آنچه می‌تواند موجب شادابی و نشاط جامعه شود حدود 2.1 است، رشد جمعیت طی سال‌های گذشته کاهش یافته بود ولی طی اقداماتی، آموزش‌هایی به کارشناسان جمعیتی داده شد که شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر را تغییر دهند و مردم را به فرزندآوری تشویق کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در بحث فرزندآوری، وزارت بهداشت کمتری نقش را دارد زیرا مردم برنامه‌ریزی خود را برای فرزنددار شدن بر اساس معیشت، تحصیل و دیگر مسائل اجتماعی انجام می‌دهند.

کد خبر 304557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha