همشهری آنلاین: مطالعات محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می‌دهد که مرجان‌های آکواریوم سمی و عامل عفونت باکتریایی به انسان هستند.

مرجان‌های آکواریوم سمی و عامل انتقال عفونت به انسان است

به گزارش ایرنا، با توجه به محبوبیت آکواریوم در منازل و اماکن عمومی و تفریحی، محققان مطالعات جدیدی را در این زمینه آغاز کردند. این مطالعات نشان می‌دهد که مرجان‌های آکواریومی، حاوی سطوح بالای سمی به نام palytoxin هستند که لمس و استنشاق آن یک تهدید جدی برای سلامتی است. این سم از یک نوع مرجان رایج آکواریومی به نام zoanthid تولید می‌شود. بسیاری از افراد، به ویژه فروشندگان این مرجان‌ها از سمی بودن آن مطلع نیستند.

برخی از مهم‌ترین علایم مسمومیت مرجان احساس طعم فلز، سرفه، درد مفاصل، درد پهلو، تب و احساس لرز است.

مشکلات ریوی و تولد نوزاد پیش از موعد نیز از علایم این مسمومیت قلمداد می‌شوند.

محققان توصیه می‌کنند که افراد پس از خرید مرجان، آن را به مدت 30 دقیقه در محلول آب و سفیدکننده قرار دهند تا اثر سمی بودن آن خنثی شود.

در ادامه این مطالعه آمده است که آب آکواریوم حتی بدون وجود مرجان نیز می‌تواند سبب بروز عفونت شود. این عفونت پوستی "مایکوباکتریوم مارینوم" نام دارد.

اطلاعات وسیعی در مورد این بیماری در دسترس پزشکان نیست و این موضوع برای اولین بار در نشست سالانه انجمن عفونی آمریکا که سال گذشته در سان فرانسیسکو برگزار شد، مطرح شده است.

تشخیص این بیماری عفونی بسیار مشکل است؛ زیرا ضایعات پوستی معمولا بین دو تا چهار هفته نهفته هستند و علامت خاصی برای تشخیص و درمان وجود ندارد.

این امر باعث می‌شود که در چرخه درمان اختلال وارد شود و داروهای ضد قارچ و ضد باکتری اثر لازم را نداشته باشند. در ضمن در دورانی که بیماری نهفته است، بیمار در ارتباط نزدیک با آکواریوم قرار دارد و در برخی موارد اقدام به تمیزکردن آکواریوم می‌کند و عفونت شدت می‌یابد.

مدیر این پروژه تحقیقاتی گفته است که زمانی بیماری به بدن وارد می‌شود که آب آکواریوم با پوست افراد تماس پیدا می‌کند و باکتری‌های عفونی از طریق زخم باز وارد بدن می‌شوند.

معمولا افرادی که در محل زندگی خود آکواریوم دارند، از وجود این عفونت بی‌اطلاع هستند و هیچ اطلاعاتی در مورد ارگانیسم‌های باکتریایی ندارند.

این باکتری زمانی نظر پزشکان را به خود جلب کرد که روی پوست برخی بیماران بستری شده در بیمارستان هنری فورد، برجستگی‌هایی شبیه به حساسیت مشاهده کردند.

تمام این افراد بایوپسی (تکه‌برداری) پوستی شدند و همه نتایج حاکی از وجود عفونت باکتریایی بود.

بر اساس این گزارش، این عفونت باکتریایی کشنده نیست ولی باعث بروز مشکلات دیگری می‌شود. برخی از علایم این عفونت عبارتند از:

• ‌ خارش پوست
• ایجاد برجستگی و لکه‌های قرمز در پوست
• سوزش چشم
• بزرگ شدن شکم
• بی‌اشتهایی

نتایج این تحقیقات در نشریه CDC journal Morbidity and Mortality Weekly Report منتشر شده است. 

کد خبر 304391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha