دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

فاطمه علیزاده: همه ما قسمت عمده‌ای از ساعات عمرمان را پشت میز کار می‌گذرانیم و مهم‌تر آنکه حضور در محل کار تاثیر عمیقی بر روح و روا‌ن‌مان می‌گذارد و می‌تواند در باقی ساعات روز، از ما آدمی بی‌حال و افسرده یا سرحال و سرخوش بسازد.

یک میز کار  کارشناسی شده

 چه بخواهیم و چه نخواهیم، محل کار جزئی از زندگی ماست و بهتر است برای چیدمان درست و مناسب آن وقت بگذاریم. ما امروز می‌خواهیم چند پیشنهاد برای سر و سامان دادن به اتاق کار و میزکارتان بدهیم تا آنجا را به فضایی دلچسب تبدیل کنید؛ فضایی که فارغ از علاقه‌مندی به نوع کارتان، آنجا را دوست داشته باشید و در آن با آرامش به کارهای روزانه‌تان برسید.

  • ميزكار را اصولي بچينيد

اگر نوع چيدمان اتاق كارتان به گونه‌اي است كه باعث بي‌نظمي شما شده است در اولين فرصت اتاق را از اول بچينيد. مهم‌ترین وسیله در اتاق کار، میز کار است. میزتان را در جایی قرار دهید که هنگام رفت و آمد لباس‌تان به آن گیر نکند یا لازم نباشد میز را دور بزنید؛ گوشه‌های اتاق بهترین مکان برای قرار دادن میز است. اگر جنس کارتان از نوعی است که ارباب‌رجوع دارید، میز را درجایی قرار بدهید که به‌راحتی بتوانید در را ببینید و ورود و خروج افراد را زیر نظر داشته باشید. حتما از یک زیرپایی استفاده کنید؛ نه اینکه به عنوان یک وسیله اضافه در زیر میزتان حضور داشته باشد و هرگز از آن استفاده نکنید. در نظم دادن به اتاق کار حتما فکری جدی به حال کامپیوترتان بکنید. یادتان باشد که قسمت بالای نمایشگر باید هم ارتفاع با دید یا کمی پایین‌تر از ارتفاع دید باشد. صفحه کلید را هم طوری قرار دهید كه مچ دست‌تان صاف روی میز قرار بگیرد؛ اگر مشکل ارتفاع میز یا صفحه کلید را نمی‌توانید حل کنید؛ صندلی‌تان را ‌تغییر دهید. در کارهای طولانی‌مدت حتما از صندلی‌های اداری استفاده کنید که بتوانید پشتی و ارتفاع آن را تنظیم کنید. اما اگر صندلی شما این امکانات را ندارد، حتما از بالشتکي کوچک برای تنظیم ارتفاع خود و کامپیوتر استفاده کنید. صفحه نمایشگر را هم طوری روی میز تنظیم کنید که نور روی نمایشگر نیفتد.

  • دفترچه تلفن‌ها را جدي بگيريد

اگر شما از دوستداران آرشیو کردن انواع و اقسام دفترچه تلفن‌ها هستید، مطمئن باشید در دسته افراد بی‌نظم و ناموفق قرار دارید پس زودتر فکری به حال خودتان و آینده‌تان بکنید. بهتر است در یک روز تعطیل و غیرکاری برای یکی کردن دفترچه تلفن‌هایتان اقدام کنید. اگر موبایل کاری دارید، بهتر است همه تلفن‌ها را در آن ذخیره کنید و برای اطمینان و امنیت یک بک‌آپ از شماره‌هایتان بگیريد. اگر در سازمان یا مجموعه‌ای کار می‌کنید که انواع شماره‌های داخلی دارد، بهتر است روی یک برگه شماره‌های سایر همکارانتان را تایپ کنید و آن را در یک‌جای ثابت، مئلا زیر شیشه میزتان قرار دهید.

  • دینگ دینگ، جلسه با مدیر

از چسباندن انواع و اقسام برچسب‌ها برای یادآوری کارهای روزانه و جلسات خودداری کنید. به مدد انواع و اقسام برنامه‌هایی که روی گوشی‌ها و تبلت‌ها و کامپیوتر نصب می‌شود، می‌توانید تنها با شنیدن یک زنگ کوتاه از زمان جلسات و کارهایتان مطمئن شوید. اگر علاقه‌ای به دنیای دیجیتال ندارید، بهتر است یک تخته کاری روی دیوار اتاق‌تان نصب کنید. یا تنها یک دفترچه و تقویم کاری در کنار دست‌تان بگذارید و اتفاقات کاری را در آن یادداشت کنید. به‌جای قراردادن انواع و اقسام عکس‌های ریز و درشت در دور و اطراف‌تان یک عکس را انتخاب کنید و آن را در سایز بزرگی پرینت بگیرید و در یک طرف اتاق کارتان نصب کنید. اینطوری هزینه کاغذ دیواری کردن هم از عهده صاحب کارتان برداشته می‌شود.

  • حذف وسايل اضافي ضروري است

اگر كار شما به نوعي است كه در طول روز با کتاب‌های فراوانی سر و کار دارید، لازم است یك کتابخانه کوچک در اتاق کارتان داشته باشید. بهتر است میز کارتان را طوری طراحی کنید یا آن را طوری بچینید که میز، جزئی از کتابخانه به حساب بیاید. در این حالت دیگر نیازی نداريد به اینکه هر دقیقه از جایتان بلند شوید و کتاب‌ها را در گوشه‌ای دیگر تلنبار کنید. یادتان باشد بهترین کاری که می‌توانید برای تزیین اتاق کارتان انجام دهید، مرتب و منظم نگه‌داشتن اتاق است. اصل را بر این بگذارید که هیچ چیز اضافه‌ای نباید در اتاق وجود داشته باشد و بعد از آن بروید سراغ وسایل و ملزوماتی که ضرورت کار یا زندگی کاری‌تان در آن محیط است. كتاب‌ها و مجله‌ها و روزنامه‌هايي را كه هر روز مطالعه مي‌كنيد روي ميزكارتان رها نكنيد. اگر مجله‌ها و روزنامه‌ها قرار است آرشيو شوند حتما بلافاصله بعد از مطالعه آن را آرشيو كنيد و اگر نيازي به اين كار نيست حتما خيلي زود آنها را به جايي غير از ميزكارتان منتقل كنيد.

  • كشوهاي ميزتان را دريابيد

در کنار میزتان از یک کمد کوچک با چند کشو استفاده کنید. یکی از کشوها را به قراردادن وسایل شخصی‌تان اختصاص دهید. حتی می‌توانید در این کشو انواع و اقسام خوراکی‌های مورد علاقه‌تان را بگذارید. فقط یادتان باشد که کشوها و کمدهای را درهم و برهم نچینید. قهوه یا شکلات و بیسکوییت‌ها را هرکدام در ظرف در بسته‌ای بریزید و سپس داخل کشو قرار دهید. هر كشويي را براي كاربري خاصي در نظر بگيريد و اصلا به خودتان اجازه ندهيد كه با هرچه دست‌تان رسيد كشوها را پر كنيد. هفته‌اي يك بار كشوهاي ميزتان را باز كنيد و وسايل آن را سروسامان بدهيد. با اين كار معمولا شنبه‌هاي خوبي خواهيد داشت.

  • گاهی دست به جیب شوید

اگر فضای اتاق کارتان کوچک است یا فضایی باریک در اختیار دارید، از انتخاب میزها با عرض زیاد خودداری کنید. شما می‌توانید یک میز با عرض‌کم اما طول زیاد را انتخاب کنید؛ چیزی شبیه میزهای پیشخوان رستوران‌ها. می‌توانید از طبقه‌ها و قفسه‌ها در روی دیوار برای زونکن‌ها یا کتاب‌های‌تان استفاده کنید تا بهترین استفاده را از فضای کم برده باشید. وقتی شما یک میز کار عریض و مسطح، بدون هیچ تقسیم‌بندی‌ای دارید، همه چیز روی آن قرار می‌گیرد، بدون اینکه از نظمی برخوردار باشد. هنگامی که عجله دارید، ممکن است هرچیزی را بدون اینکه فکر کنید متعلق به کجاست، روی هم تلنبار کنید. اما اصولا قراردادن زونکن‌ها و اسناد در قفسه‌هایی که برای هرکدامشان نام یا شماره‌ای انتخاب کرده‌اید، کار آسانی است؛ بعدها هم برای پیدا کردن کاغذهای مورد نیاز، دچار سردرگمی نمی‌شوید. اگر کشو یا قفسه‌ای برای نظم دادن ندارید، بهتر است هر چه زودتر حتی از جیب خودتان هم که شده، یک کشوی پلاستیکی بخرید یا چند قفسه فلزی برای کنار میزتان تهیه کنید. با قرار دادن وسایل‌تان در بخش‌های مجزا، هرچیزی را هر وقت که خواستید، پیدا می کنید.

  • از هرچيزي درست استفاده كنيد

حتما در اتاق شما و روي ميز كارتان وسايل اداري وجود دارد. استفاده درست از اين وسايل مي‌تواند به نظم دادن اتاق و ميزكارتان كمك كند. مثل استفاده از كازيو كه مي‌تواند نقش يك جداكننده خوب و منظم را روي ميز شما بازي كند. اما به شرطي كه مچ خودتان را بگيريد و هرچه كه دم دست‌تان بود را ولو نكنيد روي كازيو. شما مي‌توانيد از يك كازيوي 2 يا 3 طبقه براي دسته‌بندي و جداكردن كاغذها و پرونده‌ها و اسناد دم دست‌تان استفاده كنيد.

  • سيم‌هاي سرگردان را نجات بدهيد

اتاق کار محل حضور انواع و اقسام وسایل الکترونیکی، مانند پرینتر و اسکنر و شارژر و تلفن و کامپیوتر است؛ پس لازم است که حتما سر و سامانی هم به سیم‌های متعددی که ممکن است پایتان به آنها گیر کند، بدهید. برای نظم دادن به سیم‌ها می‌توانید از جعبه منظم‌کننده یا انواع گیره‌هایی که برای این کار طراحی شده‌اند استفاده کنید. لازم نیست از ایده برچسب زدن به سیم‌ها هم استفاده کنید، طبق تجربه، این ایده چیزی جز سردرگمی بیشتر ندارد. اگر جعبه و گیره در دسترستان نبود، باز هم هنگام منظم کردن، سیم‌ها را دستمال بکشید، جعبه سه‌راهی را تمیز کنید و تا جایی که می‌توانید، سیم‌ها را به زیر میزتان متصل کنید تا در هوا معلق نباشند.

  • ساعت نظافت

اگر همه اتاق‌هاي محل كارتان فرش نشده، برای کف اتاق محل کارتان از موکت یا قالیچه استفاده نکنید، زیرا به منبعی از گرد و خاک و آلودگی تبدیل می‌شود. هرچند که بهتر است که پادری کوچکی در کمد کارتان داشته باشید تا در روزهای بارانی، آن را جلوی در اتاق کارتان بیندازید. بهتر است همیشه یک دستمال گردگیری مناسب و یک اسپری پاک‌کننده چندمنظوره داشته باشید؛ حتی اگر در محل کارتان مسئول نظافت دارید، باز هم گاهی لازم است که خودتان دستی به سر و روی میز و سیستم یا تلفن‌تان بکشید. یک سطل آشغال کوچک همراه با کیسه‌ای نایلونی در آن، زیر میزتان قرار دهید.

  • اتاق کاری در کنج خانه

اگر شما از دسته کسانی هستید که در اداره یا سازمانی کار نمی‌کنید و علاقه‌مندید تا اتاق کارتان، در گوشه‌ای از خانه‌تان باشد، واضح است که همه مواردي را که گفتیم باید رعایت کنید. اما حواس‌تان باشد که اتاق کاری که در آن خانه می‌سازید، تا جایی که ممکن است از تختخوابتان دور باشد تا علاوه بر تمرکز کافی بر روی کار، نیمه‌شب‌ها هم سراغ کارتان نروید. فضاهای نورگیر راهرو، زیرپله یا گوشه‌ای از آشپزخانه هم ممکن است برای فراهم کردن این فضا به کارتان بیاید. پس یک میز مناسب انتخاب کنید و آن را در مکانی دور از سر و صدا و رفت و آمد بگذارید. بهتر است از لپ‌تاپ به‌جای کامپیوتر استفاده کنید تا فضای کمتری در خانه اشغال کند و بتوانید به راحتی آن را در کشوي میز قرار دهید. هرچند که برای اتاق کار اداری، پوشاندن کف با انواع قالیچه و موکت منع می‌شود اما بهتر است در محیط خانه، کف را با موکت بپوشانید و تا جایی که می‌توانید لبه‌های کفپوش را دورتر از پایه‌های صندلی قرار دهید، تا هربار صندلی به آن گیر نکند و موجب آزارتان نشود. در هرحال، در محیط کار خانگی یا اداری اصل اول منظم‌بودن و جلوگیری از به‌هم‌ریختگی فضاست.

  • پيشنهادهاي ويژه

هر گلدان، يك نفس عميق
محيط كارتان را از انواع و اقسام گل‌ها و گلدان‌ها پر كنيد. البته زياده‌روي نكنيد، حضور چند گلدان سبز با برگ‌هاي پهن كه بتواند اكسيژن ويژه‌اي براي اتاق كارتان توليد كند بهتر از انواع گل‌هاي قلمه زده در شيشه‌هاي خالي سس و نوشابه است. اگر فضاي محل كارتان با پارتيشن‌هاي متعدد جدا شده و به شما احساس فضايي تنگ را القا مي‌كند، بهتر است از گياهان سبزرونده و آويز استفاده و آنها را به روي سطح پارتيشن‌ها هدايت كنيد.

اينجا چراغي روشن است
تا جايي كه مي‌توانيد از قراردادن چراغ مطالعه روي ميز كارتان پرهيز كنيد. اما حتما براي آرامش خود يا همكارانتان هم كه شده يك نگاه جدي به سيستم روشنايي محل كارتان بيندازيد. اگر با كامپيوتر كار مي‌كنيد، آن را در جهت مخالف نور خورشيد قرار دهيد تا هم بتوانيد از نور طبيعي استفاده كنيد و هم چشمانتان هنگام كار آسيب نبيند. اگر قفسه‌ها يا پارتيشن‌هايي داريد كه امكان نصب لامپ‌هاي لوله‌اي فلورسنت را دارد، حتما دست به‌كار شويد و نورهاي موضعي غيرمستقيم را براي اتاق‌تان انتخاب كنيد. رنگ سفيد و درخشان لامپ‌هاي هالوژن براي مطالعه يا خواندن انواع و اقسام اسناد و صورتجلسه‌ها مناسب نيستند. براي مطالعه و كار طولاني مدت بهتر است از نورهاي نرم استفاده كنيد. پيشنهاد ما استفاده از لامپ‌هاي آفتابي همراه لامپ‌هاي هالوژن است.

هر نكته مكاني دارد
ميز كار يك فضاي حرفه‌اي است. پس آن را به نمايشگاهي از عكس‌ها و مجسمه‌ها و اجسام خرده ريز تبديل نكنيد. هرچند كه تبديل كردن ميز كار شخصي به فضاي مخصوص خودتان كاري فوق‌العاده است اما ميز كارتان را شلوغ نكنيد. براي شخصي‌سازي‌ فضا مي‌توانيد يك رنگ براي فضاي كارتان انتخاب كنيد. مثلا رنگ بنفش يا سبز و اين رنگ را در لوازمي كه ضرورت كارتان است، اجرا كنيد. ليوان، زير ليواني، دستگاه پانچ و منگنه يا پوشه‌هاي نظم‌دهنده را از تركيبي از يك رنگ اصلي غالب و يك رنگ فرعي انتخاب كنيد. پاك كن، خودكار، دفترچه تلفن و كاغذهاي يادداشت را هم در اين نقاشي ويژه بازي بدهيد.

  • كارشناس: دكتر فروغ نيلچي‌زاده استاد دانشگاه و مشاور خانواده

زني 35ساله هستم كه مانع ازدواج خواهرشوهرم با يك نفر شدم و الان كه وضعيت زندگي او را مي‌بينيم بسيار پشيمان هستم. او ازدواج كرده و در زندگي مشتركش مشكلات زيادي دارد. هيچ‌كس نمي‌داند كه من مانع اين ازدواج شده‌ام. از وقتي در جريان مشكلات زندگي خواهرشوهرم قرار گرفته‌ام عذاب وجدان رهايم نمي‌كند. لطفا مرا راهنمايي كنيد تا چگونه مي‌توانم گذشته خود را جبران كنم.

گاهي اوقات ما اشتباهي انجام مي‌دهيم كه جبران آن خيلي سخت است. اين كار مانند يك بيماري است كه گاهي اوقات درمان مي‌شود اما عوارض آن ممكن است مدت‌هاي طولاني در ذهن و زندگي ما باقي بماند. اين موضوع هشداري است براي اينكه ياد بگيريم خيلي راحت قضاوت نكنيم و به جاي ديگران تصميم نگيريم و بدون فكر كاري را انجام ندهيم.

بايد به اين خانم گفت اگر كسي مانند ايشان مبتلا به چنين اشتباه بزرگ و نامناسبي شده راه‌حل اين است كه ابتدا توبه كند؛ يعني تصميم جدي بگيرد كه ديگر آن اشتباه گذشته را تكرار نكند و ثانيا دنبال جبران باشد. بايد با نيت خيرخواهانه سعي كنيد مشكلات زندگي خواهرشوهرتان را حل كنيد تا او از اين زندگي احساس رضايت داشته و غمي از غم‌هايش برداشته شود. البته به‌صورت نامحسوس اين كار را انجام دهيد. اين كار پاكي و طراوت روحي را براي شما مي‌آورد و آن نورانيت و هم‌افزايي، نورهاي معنوي را در محيط شما پراكنده مي‌كند.

در مرحله بعد حتما براي آن 2 نفر قرآن بخوانيد تا بار گناهتان كمتر شود. در حقيقت با اين كارتان تلاش خواهيد كرد كه به سمت سلامت معنوي حركت كنيد. هيچ‌وقت به‌خاطر كاري كه انجام داده‌ايد اعتراف نكنيد. لازم نيست به آن 2 نفر بگوييد كه مانع ازدواجشان شده‌ايد. چون اين اعتراف فايده‌اي ندارد و فقط زمينه‌اي را فراهم مي‌كند كه آسيب‌ها را جدي‌تر كند و ممكن است در ذهن و دل آنها اين مسئله باقي بماند و هيچ‌گاه نتوانند رابطه خوبي با شما برقرار كنند. فقط در جايي كه كسي آسيبي مي‌بيند و به خاطر گناه من براي او ايجاد زحمت شده است و با اعتراف من امكان دارد كه دست از او بردارند لازم است كه من اعتراف كنم وگرنه در اين زمينه اعتراف‌نكردن بهتر است.

کد خبر 304180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha