دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

وزیر بهداشت با اشاره به این نکته که وزارتخانه متبوعش بیمار است و نیاز به درمان دارد، تأکید کرد‌ بیماری این وزارتخانه مزمن است و درمان آن در کوتاه‌مدت میسر نیست بلکه این بیماری به یک جراحی اساسی از نظر ساختاری و ماموریتی نیاز دارد.

 دكتر سيدحسن هاشمي در جمع خبرنگاران با اعلام اينكه ديركردهاي بيمه‌ها در پرداخت مطالبات مراكز درماني و مشكلات متعدد بيمارستان‌ها در ارائه خدمات يكي از مشكلات اين وزارتخانه است، گفت:«چطور مي‌توان ادعا كرد كه نظام سلامت بيمار نيست درحالي‌كه نه مي‌توانيم اعتبارات‌مان را از بودجه عمومي دريافت كنيم و نه وجه خدماتي را كه فروختيم از بيمه‌ها دريافت كنيم.»

وزير بهداشت با تأكيد براينكه مشكل بيمه جديد نيست و سال‌هاست اين مشكل وجود دارد، افزود: «متأسفانه 10سال پيش با اين استدلال كه نبايد ارائه‌دهنده و خريدار خدمات يكي باشد، بيمه‌ها را از وزارت بهداشت جدا كردند، اما در اين 10سال ما مي‌بينيم كه بيمه‌ها دارو مي‌فروشند و بيمارستان نيز اداره مي‌كنند. پس چگونه است كه اكنون بيمه‌ها ارائه خدمات مي‌كنند، آنها 50درصد داروي موجود در بازار را مي‌فروشند و هرچه بيشتر و گران‌تر بفروشند به نفع‌شان است. از طرفي بيمارستان نيز تأسيس كرده‌اند. من معتقدم نظام سلامت بايد متولي واحدي داشته باشد و فرق نمي‌كند چه‌كسي وزير باشد، اما بايد بيمه‌ها و درمان تحت نظارت وزارت بهداشت باشد.»

دكتر هاشمي اما با حضور در يك برنامه تلويزيوني نيز بر ضرورت وجود متولي واحد در وزارت بهداشت تأكيد كرد و گفت:«مانند همه جاي دنيا، بايد درخصوص بيمه‌ها بازنگري جدي كرده و با سامان يافتن بيمه‌ها بخش عمده‌اي از مشكلات درمان نيز برطرف مي‌شود. يكسان‌سازي‌ بيمه‌ها به مفهوم تجميع بيمه‌ها نيست، ما به‌دنبال ايجاد وحدت رويه هستيم و اگر تجميع منابع و خريدار خدمت مشخص شود ديگر ارائه‌كننده خدمت نيز لزوما دولت نيست.»

  • پزشك بيكار نداريم

وزير بهداشت همچنين در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به آخرين آمار پزشكان بيكار در كشورگفت: بيكاري 20هزار پزشك را قبول نداريم، ما فراخوان جذب داديم و تنها 2هزار نفر جذب شدند. معتقديم عده‌اي كه به ما اعتقاد ندارند يا تمايل به انجام كاري غير از پزشكي دارند 5هزار نفر بيشتر نمي‌شود پس عدد 20هزار را قبول نداريم و اين اعدادي كه عنوان مي‌شود، حدس و گمان است و درست نيست. اگر پزشكي كار بخواهد، برايش كار وجود دارد مگر اينكه خودش نخواهد به روستا يا حاشيه شهرها برود، پس نمي‌توان گفت پزشك بيكار داريم، اينها خودشان نمي‌خواهند كار كنند.

هاشمي درباره تأمين منابع مالي طرح تحول نيز توضيح داد:‌ مطمئن باشيد كه طرح تحول نيمه‌كاره رها نمي‌شود، بخشي از طرح ما كه حلقه‌هاي ديگري دارد، به‌دليل مشكلات اعتباري، امسال اجرايي نمي‌شود، اما اميدواريم در سال آينده با گشايش‌هايي كه انجام مي‌شود، اين حلقه‌ها نيز اجرا خواهد شد. به مردم اطمينان مي‌دهم كه جاي هيچ نگراني نيست و تنها دغدغه ما دريافتي از بيمه‌ها و خزانه است كه با تأخير اجرا مي‌شود. قطعا تا آخر اين دولت، طرح تحول اجرا مي‌شود.

کد خبر 304155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha