یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: مدیــرعــامل صندوق بازنشستگی با تأیید کاهش ۴۷درصدی قدرت خرید بازنشستگان از کسری اعتبار برای پرداخت حقوق آنها و ناخوانی دخل و خرج صندوق‌های بازنشستگی خبر داد.

بازنشستگی

محمود اسلاميان در نشست خبري با اشاره به كسري اعتبار 3هزار ميليارد توماني صندوق بازنشستگي كشوري توضيح داد: افزايش تورم در دولت‌هاي نهم و دهم باعث شد تا قدرت خريد بازنشستگان به‌شدت كاهش پيدا كند به‌طوري كه به ۶۷ درصد رسيد كه البته با درنظر گرفتن يارانه به نزديك 50درصد رسيد. البته در 2سال اخير به‌دليل كاهش تورم و افزايش حقوق و دستمزد ۳ تا ۴ درصد اين مقدار جبران شده و به حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد رسيده است.

وي در پاسخ به پرسش همشهري مبني براينكه اواخر سال 93اعلام كرديد دولت به‌ازاي هر‌ماه مبلغ هزار ميليارد تومان براي پرداخت حقوق بازنشستگان به صندوق بازنشستگي كشوري كمك مي‌كند، آيا اين مبلغ امسال افزايش پيدا كرده‌ يا خير؟ گفت: حقوقي كه ماهانه به بازنشستگان صندوق بازنشستگي كشوري به همراه عائله‌مندي و اولاد پرداخت مي‌شود بالغ بر يك هزار و 650ميليارد تومان است كه يك‌هزار و 100ميليارد تومان از محل منابع خزانه، 380ميليارد تومان كسورات حق بيمه از شاغلان و مابقي هم از محل سرمايه‌گذاري‌هاي صندوق پرداخت مي‌شود. وي با اشاره به اينكه يك ميليون و ۱۵۰ هزار نفر شاغل تحت پوشش صندوق بازنشستگي كشوري هستند افزود: همچنين يك ميليون و ۲۴۴ هزار و ۲۴۰ بازنشسته از اين صندوق مستمري دريافت مي‌كنند كه در سال ۹۴ حقوق پرداختي به اين افراد (بازنشستگان و شاغلين) ۲۱ هزار ميليارد تومان بوده است.

  • صندوق‌هاي بازنشستگي در سير نزولي

صندوق‌هاي بازنشستگي حال و روز مناسبي ندارند، سازمان تأمين اجتماعي با مشكل تأمين منابع رو‌به‌روست، دولت بيش از 90هزار ميليارد تومان به اين سازمان بدهي دارد و طبيعي است كه از عهده تعهداتش به خوبي برنيايد. از سوي ديگر هر روز يكي از صندوق‌هاي بازنشستگي وابسته به شركت‌هاي بزرگ مانند فولاد يا آينده‌ساز (وابسته به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران) ورشكسته مي‌شوند و پس از سال‌ها فعاليت و كسر حق بيمه از حقوق كناركنان، اكنون كه موقع پرداخت مستمري شده از انجام آن شانه خالي مي‌كنند. افزون بر اينها صندوق‌هاي بازنشستگي برنامه‌ريزي اصولي نداشته‌اند و سرمايه‌هاي خود را در حوزه‌هايي كه براي بازنشستگان درآمدزايي مناسب داشته باشد سرمايه‌گذاري نكرده‌اند و افزايش نرخ تورم و سالمندي جمعيت و افزايش تعداد بازنشستگان موجب شده تا اين صندوق‌ها با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم كنند. اما حال و روز صندوق بازنشستگي كشوري در اين ميان چگونه است؟ مديرعامل اين صندوق با اشاره به دارايي ۱۵ هزار ميليارد توماني اين صندوق گفت: «حقوق بازنشستگان براساس 3عامل سود شركت‌ها، كسورات شاغلان و كمك‌هاي دولت پرداخت مي‌شود ولي درمجموع براي پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان با 3هزار ميليارد تومان كسري اعتبار مواجه هستيم. وضعيت صندوق‌هاي كشور به‌دليل اختلافي كه بين جمعيت شاغل و بازنشسته وجود دارد مناسب نيست. در برنامه ششم توسعه اين معضل به‌عنوان يكي از مشكلات اصلي گنجانده خواهد شد.»

  • سن بازنشستگي

افزايش سن بازنشستگي يكي از راهكارهاي جبران برخي از هزينه‌هاي صندوق‌هاي بازنشستگي است.در حال حاضر سن بازنشستگي در كشورهاي اروپايي براي مردان 68و براي زنان 65سال و در ايران براي مردان 60و براي زنان 55سال است. برخي مسئولان صندوق‌هاي بازنشستگي و كارشناسان معتقدند افزايش سن بازنشستگي مي‌تواند يكي از راهكارهاي پيش‌رو براي جلوگيري از ورشكستگي صندوق‌هاي بازنشستگي باشد. مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري اما معتقد است هر تصميمي كه در اين زمينه گرفته مي‌شود بايد به نفع بازنشستگان باشد. در اين نشست همچنين مديركل فرهنگي و اجتماعي صندوق بازنشستگي كشوري از عدم‌افزايش پرداختي بيمه‌شدگان براي عضويت در بيمه تكميلي جديد خبر داد و گفت: مبلغ پرداختي بازنشستگان 25هزار تومان برآورد شده بود كه بنا به دستور مديرعامل صندوق مقرر شد به 20هزار تومان كاهش يابد و مابقي از منابع صندوق تأمين شود.

  • دولت‌ها مهم‌ترين مشكل صندوق‌هاي بازنشستگي

مهم‌ترين مشكل صندوق‌هاي بيمه‌اي، دولت‌ها هستند كه به تعهدات خود در قبال آنان عمل نمي‌كنند. متأسفانه در اين سال‌ها دولت‌ها بدهي خود را به صندوق‌هاي بيمه‌ اجتماعي و بازنشستگي پرداخت نكرده‌اند. صندوق بيمه تأمين اجتماعي نيز مبلغي حدود 70تا 100هزار ميليارد از دولت طلبكار است. صندوق‌هاي بيمه بايد مستقل باشند اما متأسفانه با روند موجود و وابستگي صندوق‌ها به منابع دولت، تا چند سال ديگر بيمه نيروهاي مسلح، بيمه آموزش و پرورش، بيمه بازنشستگان فولاد و ساير صندوق‌هاي بازنشستگي و اجتماعي منحل خواهند شد.دولت بايد هرچه سريع‌تر لايحه‌اي به مجلس ارائه كند و تمامي بدهي خود به صندوق‌هاي بيمه اجتماعي و بازنشستگي را پرداخت كند، در اين صورت صندوق‌ها ديگر هيچ نياز مالي به دولت نخواهند داشت.
فرج‌الله عارفي، نايب‌رئيس كميسيون اجتماعي مجلس

کد خبر 304038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha