ساخت‌وسازها در گردنه حیران آن اندازه حساسیت ایجاد کرده که معاون اول رئیس‌جمهور هیأتی را برای بررسی این موضوع به منطقه اعزام کرد.

ساخت وساز در گردنه حیران

با وجود اين، نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي، پنجشنبه گذشته سكوت مسئولان نسبت به آنچه وي زمين‌خواري در گردنه حيران عنوان مي‌كند را تعجب آور خواند.

مديركل منابع طبيعي استان گيلان كه گردنه حيران در حوزه مديريت وي قرار دارد در اين‌باره به همشهري گفت: اراضي منطقه‌اي كه به گردنه حيران شهرت دارد براساس مقررات ماده56 اعم از اراضي ملي و مستثنيات نزديك به 2200هكتار است كه از اين ميزان 1007هكتار اراضي ملي و منابع طبيعي و 1020هكتار مستثنيات اشخاص (متعلق به اشخاص) است.

مهندس داود زارع با اعلام اينكه حتي در يك سانتي‌متر اراضي منابع ملي و طبيعي ساخت‌وساز صورت نگرفته است، تأكيد كرد: مرز اراضي منابع طبيعي در اين منطقه با بنچ مارك (پايه‌هاي بتني مسلح) مشخص شده به‌طوري‌كه امكان تجاوز و تصرف به اراضي منابع طبيعي از سودجويان سلب شده است ضمن اينكه مأموران منابع طبيعي با گشت دائم و پايش مستمر، مانع از هرگونه دخل و تصرف در اراضي ملي منطقه مي‌شوند.

مديركل منابع طبيعي گيلان البته درباره ويلاسازي در گردنه حيران تصريح كرد: سال65 براي مستثنيات طرح هادي تهيه شد و براساس اين طرح حدود 7هكتار بافت مسكوني و بقيه اراضي به‌عنوان اراضي زراعي باغي مشخص شده است و آنچه اكنون باعث حساسيت شده ساخت‌وسازهايي است كه در اراضي باغي و به‌طور كلي در مستثنيات در حال انجام است و مسئولان محلي در اين زمينه پاسخگو هستند.

زارع با تأكيد براينكه منابع طبيعي با حساسيت ويژه با هرگونه زمين خواري و تجاوز به عرصه‌هاي ملي وطبيعي برخورد مي‌كند، گفت كه اخيرا رئيس سازمان جنگل‌ها با هيأتي كه از سوي معاون اول رئيس‌جمهور براي بررسي ساخت وساز در گردنه حيران به منطقه آمده بودند از منطقه بازديد كردند و هيأت اعزامي از كم وكيف ماجرا باخبر شدند؛ ضمن اينكه رئيس‌كل دادگستري استان هم از منطقه بازديد كرده و اين ساخت وسازها به دقت پيگيري مي‌شود و زير ذره‌بين است.

  • تخلف‌ها غيرقابل انكار است

اما با وجود بازديد هيأت اعزامي معاون اول رئيس‌جمهور از گردنه حيران، غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي در گفت‌و‌گو با ايلنا، در مورد پرونده زمين‌خواري در گردنه حيران گفت: ساخت‌و ساز‌هاي غيرقانوني در محدوده گردنه حيران كاملاً مشهود و غيرقابل انكار است و سكوت مسئولان در اين‌باره تعجب‌آور است.

نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر وقوع جرم كوه‌خواري و تصرف اراضي ملي در محدوده گردنه حيران، خاطرنشان كرد: مسئولان بايد هرچه سريع‌تر با اين موضوع برخورد كنند٬ چراكه نظام جمهوري اسلامي در برخورد با جرايم با كسي شوخي ندارد.

جعفرزاده ايمن‌آبادي با تأكيد بر فرامين رهبر معظم انقلاب و تأكيد ويژه ايشان در امر مبارزه با زمين‌خواري و مفاسد اقتصادي، افزود: قوه قضاييه و دستگاه‌هايي نظير سازمان بازرسي كل كشور بايد هرچه سريع‌تر به موضوع يادشده ورود كنند و صداوسيما نيز براي روشن‌شدن اذهان عمومي چگونگي مبارزه با زمين‌خواري يادشده را به تصوير بكشد.

وي با تأكيد بر اينكه كميسيون اصل90 مجلس شوراي اسلامي با توجه به وظايف ذاتي خود به پرونده زمين‌خواري يادشده ورود خواهد كرد، ادامه داد: پرونده‌هاي زمين‌خواري ازجمله مواردي است كه حساسيت زيادي را ميان مردم ايجاد كرده و نوعي جو بي‌اعتمادي در جامعه را شكل داده كه بايد با اهتمام ويژه مسئولان اين دغدغه ذهني مردم هر چه سريع‌تر مرتفع شود.

  • جهانگيري، پيگير زمين‌خواري در گردنه حيران

همزمان با اظهارات نماينده رشت، كمال‌الدين پيرموذن نماينده مردم اردبيل در مجلس از اعزام بازرس ويژه معاون اول رئيس‌جمهور براي بررسي زمين‌خواري در منطقه گردنه حيران خبر داد.

كمال‌الدين پيرموذن به ايسنا گفت: طبق اخبار رسيده از منابع موثق، جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور، بازرس ويژه براي بررسي زمين‌خواري‌ها و ويلاسازي‌هاي صورت گرفته در منطقه گردنه حيران فرستاده است.

وي با اشاره به نقش برخي مقامات محلي در تسهيل صدور مجوز ساخت ويلا در اين منطقه تأكيد كرد كه اين موضوع از سوي معاون اول رئيس‌جمهور در دست بررسي است.

به گفته پيرموذن، آيت‌الله سيد حسن عاملي، امام جمعه اردبيل نيز پيگير جدي موضوع تخريب گسترده طبيعت گردنه حيران و ويلاسازي‌هاي غيرمجاز است. اين عضو هيأت رئيسه فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت كه فعاليت‌هايي براي برخورد با متخلفان و حفظ و صيانت محيط‌زيست گردنه حيران با تحقيق و تفحص از مسئولان آستارا و منطقه در حال انجام است.

کد خبر 303908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha