همشهری‌آنلاین: سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری توافق هسته‌ای را نقطه عطفی در تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر ایران دانست و تصریح کرد که توافق هسته‌ای اثرات فرهنگی و اجتماعی عمیق‌تری در مقایسه با اثرات اقتصادی و سیاسی خواهد داشت.

سید محمد بهشتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری سید محمد‌بهشتی در نشست فرصت‌های پسا تحریم، میراث فرهنگی پیشران اقتضائات بومی سازی توسعه که در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد به بیان تاثیر توافق هسته‌ای بر شرایط فرهنگی پرداخت وگفت: من بیشتر می‌خواهم به بعد فرهنگی موضوع یعنی فرهنگ به مفهوم حاصل تجربه تاریخی زیست در سرزمین مورد نظر ما بپردازیم.

وی افزود: توافق هسته‌ای در شرایط بسیار ویژه‌ای موضوعیت پیدا کرد و اگر بخواهیم آنرا با مناقشات و چالش های تاریخی در 200 سال گذشته با کشورهای غیر ازخودمان مقایسه کنیم اهمیت و تاثیرات آن را بهتر می‌توانیم ارزیابی کنیم.

بهشتی با اشاره به مناقشات و جنگ هایی که ایران با کشورهای مختلف داشته است خاطرنشان ساخت که ما معمولا با طرف درگیر توافق می‌کردیم و کمتر اتفاق می‌افتاد که بخواهیم با جهان توافق کنیم.

او تصریح کرد توافق هسته‌ای در اصل توافقی است که با جهان انجام می‌دهیم و به همین دلیل آن را از تمام قرار و مدارهای قبلی مستثنی می‌کند.

بهشتی یکی دیگر از نکات مهم توافق هسته‌ای در مقایسه با توافق ها و موافقت نامه های گذشته را این دانست که این توافق در منظر عمومی بسته شد و به همین دلیل وضعیت ممتازی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از قراردادهای قبلی در شرایط برابر با دیگران نبودیم گفت: در توافق هسته‌ای با مقاومتی که توانستیم بکنیم در شرایط برابر به گفت وگو و مذاکره پرداختیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری تاکید کرد: اینکه ما حاضر شدیم مذاکرات را در این شرایط انجام دهیم خودش حادثه مهمی است و می‌تواند نقطه عطفی در 200 سال گذشته باشد.

بهشتی با اشاره به تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر روند زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم خاطرنشان ساخت که همه درک کرده بودند شرایط قبل از توافق و یا بعد از توافق فرق خواهد کرد.

او با اشاره به آثار سیاسی و اقتصادی توافق هسته‌ای گفت: توافق هسته‌ای آثار فرهنگی و اجتماعی به مراتب بیشتر و عمیق تری خواهد داشت و در وضعیت فرهنگی- اجتماعی ما به ویژه نسبت به جهان نقطه عطفی خواهد بود.

  • کاه توسعه گردشگری اشتغال و درآمد ارزی است

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با تاثیر توافق هسته‌ای بر گردشگری با اشاره به بی توجهی مدیریت کلان کشور به امر گردشگری در سال های بعد از انقلاب گفت: در سطح جهانی نیز برای ایجاد ایران هراسی و شیعه هراسی سرمایه گذاری بسیار سنگینی کردند که عملا ایران یک صحنه تلخ و تیره در افکار عمومی دنیا پیدا کند.

بهشتی گفت: گردشگرانی که در سال‌های گذشته به ایران آمدند کشور را شگفت‌زده ترک می‌کردند چون تصویری که در ذهن داشتند با واقعیت کاملا متفاوت بود.

او تاکید کرد: مذاکرات 2 ساله اخیر و توافق هسته‌ای در این تصویر شکاف انداخت و به تدریج نوری در این تابیده شد و در نتیجه در این مدت گردشگران خارجی را دو و نیم برابر کرد.

وی افزود: صادقانه باید بگویم که 5/2 برابر شدن گردشگران محصول تلاش هیات مذاکره کننده بود که جای تشکر و قدردانی دارد.
بهشتی با اشاره به اینکه در سیاست های کلان ما شاهد رویکردی هستیم که توسعه گردشگری در کشور برایش موضوعیت دارد، افزود: خیلی در کشور زمانی که صحبت از گردشگری می‌شد انگار با موضوع نجسی روبرو هستند، ولی حالا که این موضوع در سیاست های کلان آمده به خودشان اجازه نمی دهند که به آن به عنوان امری نجس نگاه کنند.

بهشتی گفت: متاسفانه در دستگاه های مختلف زمانی که صحبت از گردشگری می‌شود به دو عامل اشتغال زایی و درآمد ارزی پرداخته می‌شود در صورتی که خاصیت اصلی گردشگری اینست که ما امکان ملاقات با فرهنگ و سرزمین خودمان را می‌توانیم فراهم کنیم.

او تاکید کرد: توسعه گردشگری در ایران بیشتر از هرچیز می‌تواند ما را از تهدیدها دور کرده و برایمان فرصت ایجاد کند.
گردشگری در کشور ما مثل کاشت گندم است هر کشاورزی که گندم می‌کارد به طمع گندم است و نه طمع کاه ولی هروقت که گندم بکارد هم گندم به دست می‌آورد و هم کاه.

بهشتی افزود: به نظر من کاه توسعه گردشگری اشتغال و درآمد ارزی است نه گندم آن و اگر ما کشاورزی را دیدیم که به طمع کاه گندم می‌کارد باید او را به دکتر نشان دهیم زیرا گندم هایش را کنار گذاشته و کاه جمع می‌کند و فکر می‌کند کار درستی انجام می‌دهد.

البته این در صورتی است که حواسمان باشد که این گندمش ملاقات فرهنگی است، در اینصورت متوجه می‌شویم که در برنامه ریزی های خود باید چنین ملاقاتی را ایجاد کنیم.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با نسبت میراث فرهنگی و توسعه گفت: حوزه میراث فرهنگی به جای اینکه در نسبت به توسعه موضع دفاعی داشته باشد می‌تواند نقش پیشقراولی ایفا کند.

او با اشاره به اینکه در طرحهای توسعه که در 60-70 سال گذشته انجام داده ایم عمدتا غلط گیری از سرزمینمان بوده است گفت: دلیل آن اینست که باور نداشته ایم که هرچیز در سرزمین ما اعم از رشته کوه های البرز، زاگرس، دریای خزر، خلیج فارس و... در جای خودشان هستند.

وی گفت: ما قبل از 60 سال پیش هیچگاه این حرف را از نخبگان خود نمی شنیدیم که چرا کشور ما شبیه انگلیس نیست ولی این قصه در 60 سال اخیر بسیار شنیده شده است.

بهشتی افزود: البته هیچ وقت به این زبان گفته نمی شود ولی کارهایی که انجام می‌دهیم نشان دهنده اینست که داریم از سرزمینمان غلط گیری می‌کنیم.

او گفت: بر اثر این رفتار با سرزمینمان خوشبختانه دچار بحران آب شده ایم زیرا اگر کمی دیگر پیش می‌رفتیم این سرزمین ما را بیرون می‌کرد چون شما وقتی خلاف اکوسیستم عمل کنید، اکوسیستم عامل مخل خودش را از بین می‌برد و نابود می‌کند.

بهشتی تصریح کرد: خوشبختانه ما هنوز نابود نشده ایم و امید داریم که اگر این بحران طول بکشد ما نگاهمان را نسبت به سرزمین خودمان تغییر دهیم.

ما داریم دچار بحران آب، خاک،هوا، پراکندگی جمعیت و... می‌شویم که در اثر نوع رفتارمان با سرزمینمان است، یعنی اینکه ما از رفتارمان با سرزمینمان و از دروغ و ظلم به سرزمینمان دست برنمی داریم.

وی افزود: سرزمین ما سرزمین پر رمز و رازی است و عمر ما کفاف آگاه شدن از این رازها را نمی دهد ولی هیچ کدام از این رازهای سرزمین نیست که در طول این هزار سال مورد شناسایی قرار نگرفته باشد.

بهشتی گفت: با مراجعه به تاریخ می‌توانیم به رازهای سرزمینمان پی ببریم و بر مبنای این رازگشایی تاریخی سرزمین خود را توسعه دهیم و در اینصورت است که رفتارمان با سرزمینمان تفاوت خواهد داشت.

وی گفت: اگر به همان رویکرد که هرچیز سرجای خودش باشد مراجعه کنیم نمی توانیم از نقاط مختلف کشور رادیکال بگیریم زیرا هرجایی ویژگی های منحصر به فردی دارد که به آن اجازه می‌دهد تا نقش ملی منحصر به فردی داشته باشد ودر اینصورت است که کل سرزمین ما حقیقتا می‌تواند به عنوان یک موجود واحد توسعه درون زای همه جانبه پایدار پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، (richt.ir)سعدا... نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو ترمینال یک شبکه بزرگ فرهنگی جهانی است و 196کشور عضو این شبکه هستند تصریح کرد : ما باید بتوانیم از دریچه این کمیسیون خودمان را به دنیا معرفی کنیم تا از این روزنه امید بخش در جهان دیده شویم و با آن در تبادل باشیم و از تجربیات سایر کشور ها استفاده کنیم.

او اظهار داشت : این تبادل ها باعث می‌شود چهره بدی که در دنیا از ایران ایجاد شده وآقای بهشتی به آن اشاره کردند تصحیح شود.

نصیری قیداریخاطرنشان کرد که اگر ما مفاخرمان را به دنیا معرفی کنیم دیگر جهان به ما نگاه ایران هراسی نخواهد داشت و در غیر اینصورت نه تنها نمی توانیم آثار مان را به نام خودمان ثبت کنیم بلکه دیگران این کار را به جای ما و به اسم خودشان انجام می‌دهند .
او تصریح کرد که با فضایی که بعد از توافق هسته‌ای ایجاد شده ما باید این هنر را داشته باشیم که در سطح جهانی خودمان را مطرح کنیم که این البته مستلزم حمایت های مالی و ایجاد شرایط مناسب است.

دیگر سخنران این نشست فرشاد مومنی استاد دانشگاه علامه طباطبایی بود که با اشاره به سخنان بهشتی تصریح کرد که در آستانه تدوین برنامه ششم کشور باید مسائل را همانطور که هست ببینیم، نه آنچنان دلربا و جذاب و نه آنقدر ترسناک که در مواجه با آنها بترسیم.

او افزود : ما باید در درجه اول فهم خودمان را از سهم و نقش ضریب اهمیت عامل بیرونی از توسعه و شکل دادن به سرنوشت کشورمان شناسایی کنیم زیرا که در این زمینه خیلی مشکل داریم.

مومنی با بیان اینکه نباید به هیچ ابزار سیاستی و عنصر موثر در توسعه بصورت مطلق نگاه کنیم تصریح کرد : در ادبیات توسعه می‌گویند هر کدام از این ها دامنه کار آمد دارد و تا زمانیکه در آن دامنه باشند فعل و انفعالاتش سامان پیدا می‌کندو در خدمت توسعه هستند و اگر از آن خارج شود به ضد خودشان تبدیل می‌شوند.

به گفته او، توریسم هم همینطور است و یک دامنه کارآمدی دارد و پیشبرد آن هم به یک طیف وسیعی از بستر ها و زیر ساخت‌های نرم و سخت نیازمند است و اگر آنها باشند دستاورد دارد و اگر نباشند دقیقا به عکس تبدیل می‌شود.

کد خبر 303686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha