یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از این‌که امیررضا خادم مسئولیت در باشگاه پرسپولیس و استقلال را در اختیار گرفت با نظر مثبت وزیر ورزش و جوانان در خصوص مدیریت آبی‌پوشان با من صحبت کرد.

فوتبال

گفت‌وگو با بهرام افشارزاده، نسبت به گفت‌وگو با ساير مديران فعال در حوزه فوتبال كشور متفاوت است و اين تفاوت هم به دليل اخلاق و روحيات متفاوت مديرعامل استقلال است.

به عنوان خبرنگاري كه از سال‌ها قبل با بهرام افشارزاده آشنايي داشتم و فعاليت‌هايش را در حوزه مديريت ورزشي غيرفوتبال دنبال مي‌‌كردم بايد اعتراف كنم او از جنس ديگري است.

براي اين‌كه منظور بنده را بيش از پيش متوجه شويد، بدانيد بهرام افشارزاده از آن دست مديراني نيست كه هر روز طلبكاران جلوي در اتاقش صف بكشند و براي گذران امور روزمره باشگاه مجبور شود به طور مرتب وعده امروز و فردا بدهد.

يا اين‌كه افشارزاده كسي نيست كه در زمان عقد قرارداد با بازيكن مدنظرش با هر شرط و شروطي به طور شفاهي موافقت كند و بعدا كه شرايط به گونه ديگري پيش رفت زير حرفش بزند و اصلا از بيخ و بن منكر قضيه شود.

افشارزاده ارتباط خوبي با اكثر خبرنگاران ندارد. البته نمي‌شود گفت ارتباط خوبي ندارد، در واقع مصاحبه كردن با افشارزاده قلق خاص خودش را دارد كه اگر با اين قلق آشنا باشي مي‌تواني ساعت‌ها بدون مشكل با مديرعامل استقلال حرف بزني و...

البته بايد قدرت تحمل بالايي هم داشته باشي.

براي اين‌كه منظور بنده را بهتر متوجه شويد خواندن مصاحبه ذيل الزامي است.

اين شما و اين گفت‌وگوي ما با مديري كه از مديريت در حوزه فوتبال خوشش آمده و از فضاي رسانه‌اي اطراف اين ورزش پرطرفدار استقبال مي‌كند اما در عين حال به خاطر بعضي معذوريت‌ها حاضر نيست به اين واقعيت اعتراف كند.

  • براي شروع گفت‌وگو از پيشنهاد مديريت در باشگاه استقلال صحبت كنيد.

پس از اين‌كه اميررضا خادم مسئوليت در باشگاه پرسپوليس و استقلال را در اختيار گرفت با نظر مثبت وزير ورزش و جوانان در خصوص مديريت آبي‌پوشان با من صحبت كرد.

من هم يك‌سري شرط و شروط براي اداره استقلال داشتم كه بيان كردم. طرف مقابل هم اين شروط را پذيرفت و كارم در باشگاه استقلال آغاز شد.

  • به طرف مقابل يعني وزارت ورزش؟

دقيقا.

  • شروط شما براي مديريت در استقلال چه بود؟

شرط خاصي نداشتم كه بگويم اين‌قدر حقوق مي‌خواهم يا بايد فلاني و فلاني هم همراه من به اين مجموعه بيايند. فقط اختيار عمل مي‌خواستم تا بتوانم مستقل تصميم بگيرم كه در اين مورد نه خادم مشكل داشت نه دكترگودرزي، لذا مشكل به طور كامل حل شد و بلافاصله مديريت در باشگاه استقلال را آغاز كردم.

  • به شهادت گفت‌وگوي چند سال پيش خودم با شما، افشارزاده جزو مديراني بود كه هميشه از توجه ويژه به فوتبال گلايه داشت. چطور شد حاضر شديد مديريت در اين باشگاه پرطرفدار را بپذيريد؟

من ضدفوتبال نبودم، از توزيع ناعادلانه امكانات مالي و پشتيباني بين اين ورزش و ساير ورزش‌ها گلايه داشتم و هنوز هم دارم. در طرز تفكرم تغييري حاصل نشده اما مسئوليتم در ورزش تغيير كرده و به تبع آن حالا بايد بيش از پيش از فوتبال حرف بزنم.

  • از زماني كه مديرعامل استقلال شده‌ايد بارها و بارها از كمبود امكانات ملي گفته‌ايد.

به هر حال بايد از حق و حقوق مجموعه تحت امرم دفاع مي‌كردم. به نظر من اين موضوع اصلا ناقض حرف‌هاي چند سال پيش من نيست.

  • يكي از مواردي كه در مورد فصل گذشته استقلال مطرح بود، موضوع قراردادها و شروط ضمن قرارداد پنج بازيكن و امير قلعه‌نويي بود. در اين مورد يك بار براي هميشه توضيح مي‌دهيد كه داستان چه بود؟

داستاني نبود! كدام داستان؟

بهتر است بگوييم آن‌ها دوست داشتند اين شرط براي عقد قراردادهايشان قيد شود.

  • اما ظاهراً شما هم به عنوان مديرعامل استقلال زير بار رفتيد.

من زير بار هيچ شرط غيرمتعارفي نرفتم، فقط قول دادم براي پرداخت مطالبات معوقه اين بازيكنان از هيچ كوششي مضايقه نكنم و نكردم.

  • ولي در ابتداي فصل قسمتي از مطالبات فصل قبل اين شش نفر پرداخت شد.

اگر من مديرعامل استقلال هستم كه مي‌گويم اين پول‌ها به حساب بازيكنان و يا امير قلعه‌نويي واريز نشد اما اگر شما مديرعامل تيم بوده‌ايد، اين امري جداگانه است.

  • آيا صحت دارد كه دريافتي امير قلعه‌نويي در فصل گذشته بيش از يك ميليارد بوده در شرايطي كه قراردادش را يك ميليارد بسته بود؟

يعني چه طوري؟!

  • يعني قلعه‌نويي 600ميليون تومان از قرارداد فصل گذشته‌اش را گرفته و 700ميليون هم بابت قرارداد فصل 93-92 از شما گرفته كه جمعا مبلغ دريافتي‌اش يك ميليارد و 200ميليون تومان شده است. در حالي كه اگر قرار بود فقط قرارداد فصل را دريافت كند، الان 200ميليون هم بدهكار مي‌شد.

نمي‌دانم اين اطلاعات را چه كسي به شما داده اما اين همه ماجرا نيست. در واقع كسي كه اين اخبار را به شما داده برداشت خودش از قراردادهاي فصل گذشته را به شما منتقل كرده تا آن طوري كه مي‌خواسته نتيجه‌گيري كند.

  • بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

اصلا چه دليلي دارد بيشتر توضيح دهم! من تمامي حساب و كتاب مخارج فصل قبل را به وزارت ورزش تحويل داده‌ام و خدا را شكر در طول سي‌واندي سال مديريت ورزشي‌ام حتي يك ريال پايين و بالا نكرده‌ام.

پس دليلي هم ندارد كه بخواهم در اين‌باره به شما توضيح دهم. هر كاري كه كرده‌ام اختيارش را داشته‌ام. شما هم هر وقت مدير شديد با همين روش عمل كنيد. ديگر حرفي براي گفتن ندارم!
(با كلي صحبت كردن دوباره مديرعامل استقلال راضي به ادامه گفت‌وگو شد، ما هم به اجبار پرسيديم!)

  • رمز بي‌حاشيه بودن استقلال چيست؟ چطور توانسته‌ايد حواشي را از اطرف تيم دور كنيد؟

من نه اهل دروغ هستم و نه وعده بي‌خودي به كسي مي‌دهم. اگر بگويم اين كار را مي‌كنم كار را تمام‌شده بدانيد، اگر هم بگويم بايد اين‌گونه عمل شود بايد همين اتفاق بيفتد. وقتي در مديريت صلابت داشته باشيد حواشي از اطراف كارتان جمع مي‌شود.

  • بعضي از بازيكنان مي‌گويند افشارزاده گفته مطالبات قبلي را مي‌دهم اما نداده است؟

ببين دوباره به حاشيه رفتي؟! من نگفتم مي‌دهم، گفتم اگر باشگاه توانايي داشت پرداخت مي‌كنم در صورتي كه اين مهم اتفاق نيفتاد و تيم تا آخر فصل با مشكلات مالي روبه‌رو بود.

  • وقتي وعده پرداخت مي‌داديد منتظر دريافت چه پولي بوديد؟

ببينيد، واقعيت اين است كه موضوع خصوصي‌سازي باشگاه روي درآمدهاي ما تاثيرگذار بود.

هر اسپانسر يا بنگاه اقتصادي كه براي همكاري جلو مي‌آمد در نهايت با مشكل مواجه مي‌شد، چون مسئولان سازمان خصوصي‌سازي به طور مرتب مي‌گفتند اين هفته واگذار مي‌شود، هفته آينده واگذار مي‌شود يا يك ماه ديگر واگذار خواهد شد.

خب خود شما بوديد با چنين مجموعه بي‌ثباتي كار اقتصادي مي‌كرديد؟ طبعا پاسخ شما هم منفي است، چون نه‌تنها بستر درآمدزايي فراهم نيست بلكه مجموعه ثبات هم ندارد كه بتوان در اين‌باره بسترسازي كرد.

  • مي‌خواهيم با چند سوال پرونده فصل قبل را ببنديم. موافقيد از جدايي آندو شروع كنيم؟

بفرماييد. جدايي آندو يعني چه؟!

  • يعني اول اين‌كه چطور شد آندو از استقلال جدا شد و آيا شما موافق اين جدايي بوديد؟

قبل از هر چيز بايد بگوييم من دوست نداشتم آندو از استقلال جدا شود اما سه عامل دست به دست هم داد تا اين پروسه پيش برود و به سرانجام برسد.

  • چه عواملي؟

اول بازي‌هاي نه‌چندان خوب آندو براي استقلال بود. انگار آندوي تيم‌ملي با استقلال تفاوت داشت. دوم اعلام عدم نياز كادر فني به وجود اين بازيكن بود و موضوع سوم هم درخواست‌هاي مكرر تيموريان براي دريافت پول بود.

كمال ذاكرزاده/منبع:همشهري‌تماشاگر

کد خبر 303463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha