چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: این مراسم که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ آغاز شد، همه ساله توسط بنیاد جهانی انرژی با هدف ارزیابی و حمایت از طرح‌‏های محیط زیستی به ویژه انرژی برگزار می‌شود.

آشنایی با مراسم جهانی انرژی

بنیاد جهانی انرژی به عنوان بزرگ‌ترین مرجع ارزیابی و حمایت‌‏کننده از طرح‌‏های محیط زیستی به ویژه انرژی است که حدود 30 سال است فعالیت خود را آغاز کرده است. بیش از 170 کشور جهان عضو رسمی این بنیاد هستند و بزرگ‌ترین طرح‏‌های محیط زیستی از سوی سازمان ملل به منظور نظارت به این بنیاد سپرده می‏‌شود.

این بنیاد یک سازمان غیرانتفاعی است که در پی افزایش آگاهی‏‌ها و جلب توجهات در راستای ایجاد یک بازنگری و تجدیدنظر جهانی در حوزه مسائل مرتبط با انرژی و محیط‏ زیست فعالیت می‏‌کند. هر ساله بیش 10000 طرح در حوزه‏‌های نوآوری‏‌های محیط زیستی برای ارزیابی به این بنیاد ارسال می‏‌گردد.

این برنامه منجر به صدور گواهینامه بین‌‏المللی که شناخته‌شده‌ترین تاییدیه در سطح جهان است می‏‌شود و از بالاترین اعتبار برخوردار است. هر ساله در روز جهانی محیط زیست طرح‌های پذیرفته شده به توصیه و حمايت سازمان ملل به جهانیان ارائه می‌شود.

جایزه جهانی انرژی که از سال 1999 هر ساله اعطا می‏‌شود، در حال حاضر برجسته‌‌ترین جایزه زیست‏ محیطی با حمایت و همکاری سازمان ملل متحد است و سالیانه حدود 11000 پروژه از بیش از 170 کشور در آن شرکت می‌‏کنند.

در مراسم اهدای این جایزه افراد شاخص و شناخته‏ شده‌‏ای از سرتاسر دنیا حضور می‌‏یابند و شبکه‏‌های مختلف دنیا بیش از 1000 ساعت برنامه مرتبط با این مراسم پخش می‌‏کنند.

پروژه‌ها برای حضور در فرایند این جایزه در 5 گروه موضوعی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • آب

زندگی با آب آغاز شد و حیات بدون آب میسر نیست. میلیون‌ها نفر از مردم جهان، دسترسی به آب آشامیدنی و پاکیزه ندارند و این در حالی است که اندکی از افراد و سازمان‌ها میزان متنابهی از منابع آبی را آلوده می‌کنند و يا به هدر می‌دهند. نبرد بر سر استفاده و توزیع آب مدتهاست که شروع شده است.

به کارگیری روش‌های خلاقانه و ابزارهای نوین می‌تواند بخش قابل توجهی از این معضلات جهانی را حل نماید. پروژه‌هایی از قبیل بهینه‌سازی مصرف، بازیابی و بازچرخانی آب مصرفی، تصفیه پساب، توزیع و انتقال، تامین آب آشامیدنی، حفاظت از منابع آبی و.... در این فرایند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

  • زمین

زمین خانه ما و تنها سیاره‌ایست که می‌توانیم در آن زندگی کنیم. تغییر الگو و روش زندگی انسان باعث شده است که منابع زیادی برای پاسخگویی به نیازهای غیرضروری و خودخواهانه ما از زمین استخراج و زباله و پسماند آن بدون تدبیری به زمین بازگردد. نفس زمین به شماره افتاده است.

روش‌ها و رویکردهای پایداری کمک به کاهش و دفع این زیان شود در طرح‌های مورد ارزیابی بنیاد جهانی انرژی جای دارد. این طرح‌ها شامل روش‌های صحیح و نوآورانه استخراج، تولید، توزیع و استفاده از منابع، روش‌های خلاقانه کاهش، دفع، بازیافت پسماندها، روش‌های نوین در حوزه شهرسازی، ساختمان، راه و جاده و ...

  • انرژی

نقش انرژی در سبک زندگی انسان‌ها و تاثیرگذاری آن بر محیط زیست و محیط اجتماعی که از یک سو رفاه و پیشرفت و از سوی دیگر آلودگی‌ها را به همراه داشته، مفهومی بسیار گسترده و پیچیده به خود گرفته است.

ذخایر محدود منابع فسیلی که بخش اعظم انرژی مصرفی از آنها گرفته می‌شود و تا چند دهه آینده به پایان خواهد رسید و همچنین آلودگی‌های ناشی از استفاده از این منابع انرژی، طراحی، جایگرینی و بکارگیری روش‌های نوین و پاک ایجاد انرژی همچون باد، آب، خورشید و ... بنیاد جهانی انرژی را برآن داشته تا طرح‌ها و پروژه‌هایی را در حوزه‌های تولید، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، توزیع و انتقال بهینه انرژی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ... را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • هوا

هوا به عنوان عنصریست که ما را احاطه کرده و بدون آن نمی‌توان بیش از چند ثانیه زنده ماند. رفتار هوشمندانه طبیعت که هوای پاک را توسط گیاهان و درختان برای زنده ماندن انسان‌ها و حیوانات فراهم می‌کند و همچنین حامل انتقال آب به زمین است بهترین نماد چرخه زندگی است.

هرگونه اقدامی که موجب کاهش آلودگی هوا از جمله اجتناب از تولید گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا گردد از جمله پروژه‌های سبز مورد ارزیابی بنیاد جهانی انرژی در این طبقه‌بندی است.

  • جوانان

جوانان امروز معماران جهان فردا هستند. یادگیری رفتارهای سبز امروز آنها فردا به نفع محیط زیست اعمال خواهد شد. تعامل دانش و تجربه نسل پیشین با ایده‌های نوآورانه جوانان ترکیبی ارزشمند و پایدار برای آینده‌ای روشن فراهم می‌کند.

هرگونه اقدام خلاق و نوآورانه‌ای که توسط جوانان در راستای پایداری محیط زیست انجام می‌شود توسط بنیاد جهانی انرژی حمایت می‌شود.

منبع: انجمن مديريت سبز ايران

کد خبر 303171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha