چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

امیرحسین اعظمی: یک روز قبل از پایان سال ۱۳۹۳ بود که کارلوس کی‌روش در مصاحبه‌ای جنجالی اعلام کرد که قرار است تیم ملی ایران را ترک کند.

کارلوس کی روش

واكنش‌هاي منفي مردم و رسانه‌ها نسبت به جدايي احتمالي كي‌روش و زمزمه دخالت وزارت ورزش در اين ماجرا باعث شد كه فدراسيون فوتبال با اعلام تشكيل جلسه هيأت رئيسه براي تعيين وضعيت كي‌روش، به نوعي بر گفته‌هاي حاشيه‌ساز عليرضا اسدي دبيركل خود سرپوش بگذارد. در حالي‌كه تنها 4 روز تا پايان سال 1393باقي مانده بود، اسدي در جريان يك مجادله رسانه‌اي با كي‌روش تصميم به برگزاري يك نشست خبري گرفت اما اين نشست لغو شد تا او از بيان حقايق فوتبال ايران در آينده نزديك سخن بگويد. اسدي پيش از اين گفته بود كه فدراسيون فوتبال از عملكرد كي‌روش رضايت ندارد و تلويحا از تمايل فدراسيون با قطع همكاري با اين مربي پرتغالي حرف زده بود. صحبت‌هاي دبيركل فدراسيون فوتبال به قدري براي كي‌روش سنگين بود كه بلافاصله به آن واكنش نشان داد و از جدايي حرف زد. انتقاد اسدي از عملكرد كي‌روش البته با واكنش‌هاي متعددي از درون و بيرون فدراسيون روبه‌رو شد تا جايي كه علي كفاشيان ادعا كرد كه كي‌روش از جاي ديگري پيشنهاد دارد و به همين دليل ساز جدايي سر داده است. تمام اين صحبت‌ها در حالي مطرح مي‌شد كه بيشتر علاقه‌مندان به فوتبال در ايران، مثل شرايطي كه بعد از جام جهاني وجود داشت، در نظرسنجي‌ها قاطعانه از ادامه حضور كي‌روش در تيم ملي دفاع مي‌كردند. تيم ملي در ايام نوروز با سفر به اتريش و سوئد 2 ديدار دوستانه با تيم‌هاي قدرتمند شيلي و سوئد انجام داد. پس از بازي ايران و سوئد بحث جدايي كي‌روش به اوج خود رسيد و اين مسئله تقريبا قطعي به‌نظر مي‌رسيد. در اين شرايط برخي فدراسيون فوتبال را به دستورپذيري و قبول اعمال نظر وزارت ورزش و دخالت‌هاي اين وزارتخانه در مسائل فوتبالي متهم كردند. اين در حالي است كه اختلاف شديد و روابط سرد فدراسيون فوتبال با وزارت ورزش در سال گذشته كه با تغيير دبيركل و نايب‌رئيس فدراسيون فوتبال به حالت عادي بازگشته بود، باعث شد چنين تصوري ايجاد شود. بعد از ايجاد چنين تغييراتي بود كه در نهايت بعد از جلسات متعدد، كي‌روش ماندگار شد تا همكاري‌اش را با تيم ملي ايران ادامه دهد.

  • آيا حق با كي‌روش است؟

در 10روز اخير دوباره شايعه جدايي سرمربي پرتغالي تيم ملي مطرح شده و اين در حالي است كه او قرار بود قبل از شروع ليگ برتر به ايران برگردد. مرخصي كارلوس طولاني شده است، كم كم صداي اعتراض‌ها بلند مي‌شود و البته كي‌روش به‌خاطر عملي‌نشدن وعده‌ها كاملا دلخور است. گويا او به اين نتيجه رسيده كه تنها قبل از بازي‌هاي تيم ملي به ايران بيايد. كارلوس به عقيده خودش مي‌خواهد با اين رفتار مثل مسئولاني كه به او تعهد داده‌اند، بي‌تفاوت باشد. نكته جالب اما اين است كه برخي از مقامات فدراسيون در اين ماجرا، حق را به كي‌روش مي‌دهند. چند روز قبل بهروان، رئيس كميته مسابقات سازمان ليگ تأكيد كرد: در‌ شأن وزارت ورزش نيست كه بخواهد به تعهداتش در قبال كي‌روش و تيم ملي عمل نكند. محمود اسلاميان، نايب‌رئيس اول فدراسيون فوتبال هم به دفاع از اين مربي پرداخت و گفت: « چگونه شما مي‌توانيد با فوتبال صدقه‌اي مربي‌اي در اين سطح را حفظ كنيد؟» اين صحبت‌ها اما در شرايطي است كه فدراسيون فوتبال سعي دارد با سپرقراردادن وزارت ورزش در مقابل موج حمله حاميان كي‌روش خود را از انتقاد مصون نگه دارد؛ به نوعي كه مقصر رفتن كي‌روش نه‌فدراسيون كه وزارت ورزش است.

  • حق فسخ قرارداد با كي‌روش است

كي‌روش در حالي دوباره رفتارهاي گذشته را تكرار مي‌كند كه فدراسيون فوتبال حاضر نيست در مورد اختلاف‌هايش با اين مربي، اطلاعات شفافي در اختيار مردم و رسانه‌ها قرار دهد. در قرارداد كي‌روش اين موضوع گنجانده شده كه اين مربي درصورت بدقولي فدراسيون در پرداخت حق و حقوقش، مي‌تواند جدا شود؛ موضوعي كه در شرايط فعلي دست كي‌روش را براي جدايي باز مي‌گذارد. او در 7‌ماه اخير پولي از فدراسيون فوتبال نگرفته و طبق يكي از مفاد قرارداد، اگر فدراسيون 6‌ماه به اين مربي پول ندهد، كي‌روش به‌صورت يكطرفه مي‌تواند قراردادش را فسخ كند.

كي‌روش اما با وجود مشكلات مالي، عدم‌برگزاري اردوهاي مناسب و نداشتن كمپ تمريني دلخواهش، قرار است به ايران برگردد و به نزديكانش گفته كه در اين شرايط نمي‌خواهد تيم ملي را ترك كند. او در بين فوتبالدوستان ايراني، محبوبيت خاصي دارد و شايد به همين دليل نمي‌خواهد با وجود اين مشكلات، كارش را در ايران نيمه‌كاره رها كند. از طرفي او در تيم ملي جوانگرايي مثبتي انجام داده و قطعا به‌دنبال ثمره اين كارش در سال‌هاي آينده است. در حال حاضر افكار عمومي به سمت اوست و همين موضوع فدراسيون فوتبال را در ماجراي كي‌روش در وضعيتي سخت و پيچيده قرار مي‌دهد.

  • مشكلات تيم‌ملي با پول فيفا حل مي‌شود؟

مسئولان فدراسيون فوتبال در سال‌هاي اخير بارها تأكيد كرده‌اند كه نمي‌توانند به‌دليل مشكلات مالي، تمامي خواسته‌هاي كي‌روش را عملي كنند. البته در حال حاضر شرايط تغيير كرده و با بازگشت پول‌هاي بلوكه‌شده فدراسيون، انتظار مي‌رود كه مشكلات تيم ملي از لحاظ انجام بازي‌هاي دوستانه، اردوهاي تداركاتي و پرداخت پاداش به بازيكنان مرتفع شود. كي‌روش در اين سال‌ها بابت اين مشكلات بارها از فدراسيون فوتبال و حتي وزارت ورزش انتقاد كرده است، حالا بايد منتظر ماند و ديد در آينده چه شرايطي پيش روي او قرار خواهد گرفت. هر چند اين مربي در بازگشت به ايران تأخير داشته ولي از دستيارانش خواسته تا فيلم بازي‌هاي ليگ برتر را تهيه كنند تا او درصورت نياز بازيكنان جديدي را هم به اردوي تيم ملي دعوت كند. كي‌روش همچنان يكي از سوژه‌هاي مهم فوتبال ايران است، او در اين سال‌ها بارها تيم ملي را تهديد به جدايي كرد ولي اينكه هيچ وقت حاضر نشد اين وعده‌اش را عملي كند، موضوعي است قابل تامل. بايد ديد آيا ايران يك‌بار ديگر با اين مربي حضور در جام جهاني را تجربه خواهد كرد يا اينكه در دوسه سال آينده اتفاقات ديگري رخ خواهد داد؟

کد خبر 303142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha