سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

گفت‌وگوی صریح فعالان اقتصادی با معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست روز گذشته هیأت نمایندگان اتاق تهران، چشم‌انداز آینده اقتصادی ایران در شرایط پس از لغو تحریم‌ها و البته دلنگرانی‌های فعالان بخش خصوصی ایران را به تصویر کشید.

۳ عضو هیأت دولت دیروز مهمان اتاق تهران بودند.

تصويري از بيم و اميد نسبت به تدابير دولت تدبير و اميد كه آيا رونق به فعاليت‌هاي اقتصادي برمي‌گردد و دولت به بخش خصوصي همانند سرمايه‌گذاران خارجي روي خوش نشان خواهد داد؟ به گزارش همشهري، فعالان بخش خصوصي اين بار صريح‌تر از گذشته مطالبات و انتقادهاي خود از دولت را اعلام و تأكيد كردند كه برخلاف وعده رئيس‌جمهور مبني بر اجراي قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار، اين وعده پس از 2سال هنوز محقق نشده است.

افزون بر اين، آنها از دولتي‌ها خواستند تا گره‌هاي رونق فعاليت‌هاي اقتصادي را باز كنند، دست از قيمت‌گذاري دولتي بردارند و با فساد اداري برخورد كنند و برخورد يكساني با بخش خصوصي در شرايط پس از تحريم به نسبت سرمايه‌گذاران خارجي داشته باشند. انتقادها و مطالبات مطرح‌شده البته با واكنش دولتي‌ها مواجه شد تا آنجا كه معاون اول رئيس‌جمهور از ضرورت مبارزه با فساد سياه سازمان‌يافته سخن گفت و از دولت گذشته انتقاد كرد و گفت: سرمايه‌گذاران خارجي نبايد به‌دنبال فروش كالا در كشور ايران باشند. به گفته اسحاق جهانگيري مديريت شرايط پس از تحريم بسيار دشوار است و اگر دقت نشود اين فرصت به تهديد تبديل مي‌شود.

  • بانيان فساد طلبكارند تا شرمنده

معاون اول رئيس‌جمهور در اين نشست فرصت را مناسب ديد تا به انتقادهاي دولتمردان گذشته پاسخ دهد. وي گفت:متأسفانه امروز عده‌اي از بانيان فساد هنوز مدعي و طلبكار هستند و كسي كه امضا كرده تا 2ميلياردو700ميليون دلار پول در اختيار كسي قرار گيرد امروز به جاي آنكه شرمنده باشد و از مردم عذرخواهي كند، طلبكار است. جهانگيري از عزم دولت براي پيگيري ارزهاي پرداخت شده در گذشته براي انجام‌ برخي كارها خبر داد و به فعالان اقتصادي قول داد دولت تمام تلاش خود را به‌كار مي‌گيرد تا ظرف 4ماه پيش‌نيازهاي لازم براي رونق فعاليت‌هاي اقتصادي را فراهم كند.

  • بانك‌هاي خارجي به ايران مي‌آيند

رئيس‌كل بانك مركزي در اين نشست از رفع مشكل گشايش اعتبار اسنادي براي رونق تجارت و كسب و كار فعالان بخش توليد خبر داد و گفت: تلاش مي‌شود تا معادل ريالي ال.سي كه هم‌اكنون 30درصد است به 10درصد كه نرخ قبل از تحريم بوده، بازگردد. ولي‌الله سيف همچنين از احتمال راه‌اندازي و فعاليت بانك‌هاي خارجي خبر داد و گفت: براي تاسيس بانك‌هاي خارجي در مناطق آزاد محدوديتي نداريم و آنها مي‌توانند شعبه مستقل و بانك تاسيس كنند اما در سرزمين اصلي تاسيس شعبه مجاز است اما تشكيل بانك مستقل با محدوديت‌هايي همراه است.

وي افزود: براساس قانون، سرمايه‌گذاران خارجي تا 40درصد مي‌توانند سهامدار بانك مستقل باشند البته سرمايه‌گذاران خارجي ترجيح مي‌دهند كه از سهامدار ايراني برخوردار باشند تا بتوانند فعاليت‌هاي بانكي را توسعه دهند. سيف تأكيد كرد: درصدد هستيم كه محدوديت‌ها براي تاسيس بانك خارجي را در كشور از بين ببريم. اين مقام بانكي كشور به فعالان بخش خصوصي گفت: بدهكاران ارزي مي‌توانند در ارتباط با تسويه بدهي خود از زمان پرداخت تا چهارم مهرماه1391 با نرخ 1226تومان با سود 20درصد كه حداقل نرخ سود شبكه بانكي است اين امر را انجام دهند.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين نشست گفت: رئيس‌كل بانك مركزي قول داده است تا مشكل واحدهاي توليدي كه براي تهاتر بدهي خود اقدام كرده‌اند حل شود. وي تصريح كرد: البته اين تصميم‌ها مسائل را كامل حل نمي‌كند و درصدديم ساير مشكلات توليدكنندگان را هم برطرف كنيم و هم‌اكنون دولت در حال تصويب آيين‌نامه‌هاي قانون رفع موانع توليد است. اين مقام ارشد دولت در واكنش به انتقادها اظهار كرد: بعضي‌ها اين روزها اين نگراني را اعلام مي‌كنند كه با گسترش تعاملات بين‌المللي ما به‌عنوان يك بازار مصرف‌كننده تلقي شده و توليد ما تحت‌تأثير قرار گيرد كه بايد بگويم ما براي اين موضوع برنامه‌هاي مناسبي را تدوين كرده‌ايم و مشكلي در اين رابطه نخواهد بود.

  • دولت گره‌هاي اقتصادي را باز كند

مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران خطاب به مقامات دولتي حاضر در اين نشست اظهار كرد: امروز كه مذاكرات هسته‌اي در حال به‌ثمر نشستن است مي‌دانيم كه سال سختي را در اقتصاد كشور پيش‌رو داريم اما همه فعالان اقتصادي به گشايش شرايط اميدوارند و انتظار داريم كه رشد يك درصدي در اقتصاد كشور حاصل شود. وي افزود: اميدواريم همانطور كه سرمايه‌گذاران خارجي را با روي گشاده مي‌پذيريد، مقدمات سرمايه‌گذاري داخلي‌ها را نيز فراهم كنيد.

خوانساري تأكيد كرد: سرمايه‌گذار خارجي در مقابل موانع سرمايه‌گذاري داخلي كمر خم مي‌كند به همين منظور بايد هماهنگي‌هاي لازم بين سرمايه‌گذار خارجي و داخلي فراهم شود.وي گفت: امروز از دولت انتظار داريم كه قوانين بهبود فضاي كسب و كار را به مرحله اجرا درآورده و به جايگاه بخش خصوصي توجه كند. ارائه چنين بخشنامه‌هايي بدون گرفتن نظر بخش خصوصي باعث كاهش اعتماد آنها به دولت مي‌شود. پدرام سلطاني، نايب‌رئيس اتاق ايران هم هشدار داد:

دولت جلوي تشديد فساد اداري هنگام ورود سرمايه‌هاي خارجي را بگيرد. وي با بيان اينكه فسادهاي بزرگ اقتصادي كه به‌عنوان يك ننگ، افتضاح و رسوايي براي كشور محسوب مي‌شوند، افزود: فساد دستگاه‌هاي اداري از خط قرمز هم گذشته است. اين فعال بخش خصوصي خطاب به معاون اول رئيس‌جمهور گفت: چرا هنوز دولت براي كوچك شدن اقتصاد دولتي اقدام مؤثري انجام نداده است؟

  • برشي از صحبت‌هاي سيف

دستيابي به تورم تك‌رقمي تا پايان دولت كار سختي است اما با توجه به شرايط اقتصادي كشور در مسير آن حركت خواهيم كرد.
بدهي دولت به نظام بانكي بايد به سمت صفر حركت كند بخشي از مطالبات معوق به‌دليل طلب از دولت است.
بانك‌هاي كشور بيش از 10سال است رابطه‌اي با دنياي بين‌المللي نداشته‌اند و اين در حالي است كه در اين مدت بانك‌هاي دنيا پيشرفت‌هاي زيادي داشته‌اند.
كميته‌اي بانكي در راستاي برنامه جامع اقدام مشترك در بانك مركزي آغاز به‌كار كرده تا بانك‌ها را با مفاهيم جديد آشنا كند تا براي بانكداران خارجي شرايط جاذبه بيشتري ايجاد كنيم.
حداكثر 6‌ماه بعد از عملياتي شدن برجام ارز تك نرخي مي‌شود، درصورت راه‌اندازي بورس ارز، مركز مبادلات ارزي منحل خواهد شد.

  • برشي از صحبت‌هاي خوانساري

به جاي جذب سرمايه‌گذاران خارجي براي معرفي به شركاي دولتي، شرايطي به‌وجود آيد كه سرمايه‌گذاران خارجي تماس مشتركي با فعالان داخلي داشته باشند.
آمار نشان مي‌دهد كه در 2سال گذشته نه‌تنها دولت كوچك‌تر نشده بلكه توسعه نيز داشته و شركت‌هاي بزرگ دولتي بزرگ‌تر شده‌اند و به‌عنوان رقيب بنگاه‌هاي بخش خصوصي فعاليت مي‌كنند.
لازم است دولت با يك عمل شجاعانه اقدام به تك نرخي شدن ارز كند.
دو بخشنامه‌اي كه اخيرا دولت در مورد كالاهاي اساسي ارائه داده است بدون هماهنگي با بخش خصوصي بوده و نظرات آنها دريافت نشده است.

  • برشي از صحبت‌هاي اسحاق جهانگيري

دولت حتما به‌دنبال يكسان‌سازي‌ نرخ ارز و يك‌رقمي شدن تورم است
دولت هيچ چشمداشتي به منابع ارزي بانك مركزي ندارد و به‌دنبال تبديل‌كردن منابع ارزي بانك مركزي به ريال نيست.
شعار پس از تحريم بايد افزايش توليد و افزايش صادرات باشد.
تصميماتي كه در دوره تحريم اتخاذ شده است لغو مي‌شود.

کد خبر 302998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha