همشهری آنلاین: معاون امنیتی وزارت کشور درباره بازداشت فعالان صنفی،لغو سخنرانی‌ها،اسیدپاشی اصفهان،پیگیری قضایی سخنان مداحان و پاره‌ای موضوعات دیگر توضیح داد

ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور

حسین ذوالفقاری در گفت‌و‌گو با ایلنا٬ در پاسخ به اینکه وزارت کشور برای برگزاری تجمعات و سخنرانی‌ها تحت یک قاعده هماهنگ بین دستگاه‌ها چه تدبیری دارد٬ گفت: هیات وزیران یک مصوبه قانونی دارد که در آن تعریفی از تجمعات قانونی و غیرقانونی آمده است و در آن تاکید شده که نیروی انتظامی مکلف به تأمین امنیت تجمعات قانونی است.

  • کسی صرفاً به دلیل تجمع و بیان مشکلاتش بازداشت نمی‌شود

وی ادامه داد: بر اساس آنچه که در این مدت یافتیم، به این نتیجه رسیدیم که نگاه‌های مختلفی در استان‌های کشور وجود دارد، مثلا فردی در دانشگاه دعوت می‌شود، اما در بیرون دانشگاه مسئولان سیاسی و امنیتی معتقدند اگر وی سخنرانی داشته باشد به ایجاد تنش در جامعه منجر می‌شود. گاهی بین نظر شورای تامین استان و هیات سه نفره دانشگاه‌ها اختلاف‌نظرهایی بوجود می‌آید، لذا برای حل این موضوع جلسات متعددی برگزار شده و پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی مصوبه هیات وزیران تهیه و در سیر مراحل تصویب قرارگرفته تا در صحنه عمل یک رویه منظم و قاعده‌مندی را داشته باشیم و رده‌های استانی و شهرستانی ما بدانند که در این ارتباط باید چه کاری انجام دهند تا در چارچوب قوانین و مقررات تعامل و هماهنگی ایجاد شود.

معاون وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چرا این وزارتخانه قادر به کنترل حتی تعداد معدودی از سخنرانی‌ها، تجمعات و مواردی از این قبیل نیست و در برابر تندروها عقب‌نشینی می‌کند٬ گفت: کسی در جریان تجمعات صنفی و صرفاً به دلیل تجمع بازداشت نشده است. اگر فکر می‌کنید موردی به این دلیل بازداشت شده اطلاع دهید. مطمئن باشید کسی صرفاً به دلیل تجمع و بیان مشکلاتش بازداشت و زندانی نمی‌شود؛ مگر آنکه در جریان تجمع، فرد یا افرادی به انجام اقدامات غیرقانونی نیز دست زده باشند.

  • زمانی به موضوع تجمعات ورود می‌کنیم که مشکل امنیتی در حال وقوع باشد

وی در خصوص تجمعات صنفی کارگران و تجمعات فرهنگیان در ماه‌های اخیر که گفته می‌شود با برخوردهای متفاوتی از سوی وزارت کشور روبرو شده؛ به گونه‌ای که برخی از تجمع‌کنندگان حتی بازداشت شده‌اند٬ تصریح کرد: همانطور که گفتم ما روزانه از این قبیل تجمعات صنفی بسیار داریم. هم‌اکنون در مکان‌های مختلف سخنرانی‌های زیادی می‌شود٬ اما برخوردی صورت نمی‌گیرد. زمانی حوزه امنیتی و انتظامی به مسئله وارد می‌شود که یک مشکل امنیتی در حال وقوع باشد.

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور در مورد تجمع مقابل وزارت ورزش و جوانان در اعتراض به ورود زنان به ورزشگاه‌ها عنوان کرد: در این خصوص از چند روز قبل اقدامات مختلفی صورت گرفت و از افرادی دعوت بعمل آمد و ضمن توجیه، تذکراتی به آنها داده شد و تقریباً کسانی که به دنبال شکل‌دهی این تجمع بودند، بعد از این تذکرات تلاش کردند که دیگر تجمعی شکل نگیرد. در نهایت هم عده‌ اندکی مقابل وزارت ورزش و جوانان تجمع کردند.

  • وزارت کشور از وظایف خود در مورد تجمعات غیرقانونی عدول نکرده است

وی افزود: تدبیر این بود که تلاش کنیم تجمعی صورت نگیرد و واقعاً تلاش‌ها هم تاثیر خود را گذاشت. در غیر این صورت شاید شاهد شکل دیگری از تجمع بودیم. نیروی انتظامی هم تلاش کرد تا همین عده را نیز توجیه کند تا تجمع به پایان برسد. که در نهایت موضوع بدون بروز حادثه خاصی فیصله داده شد. بنابراین در این مدت موردی را سراغ نداریم که وزارت کشور از حدود وظایف و اختیارات قانونی خود در مورد تجمعات و اقدامات غیرقانونی افراد عدول کرده باشد.

  • لغو بسیاری از سخنرانی‌ها به دلایل امنیتی نبوده است

ذوالفقاری در خصوص لغو برخی از سخنرانی‌ها یادآور شد: واقعیت این است که لغو سخنرانی‌های انجام شده صرفاً به دلیل مسائل امنیتی نبوده به عنوان مثال دو مورد سخنرانی در البرز داشتیم که مصادف با برنامه دیگری شده بود و به صورت طبیعی برگزار شدند، البته در مواردی هم سخنران به محل دانشگاه یا دیگر مکان‌های تعیین‌شده مراجعه کرده است، اما بدلیل فضای محل برگزاری مراسم و حضور موافقان و مخالفان، خود سخنران از حضور در محل سخنرانی منصرف شده که هیچ ارتباطی با خارج از محیط مذکور نداشته است.

  • تلاش می‌کنیم موضوعات امنیتی را به مسائل سیاسی تنزل دهیم

وی ادامه داد: در مواقعی نیز به دلیل مخالفت‌های اعلامی در برخی شهرستان‌ها، متولیان امر برگزاری مراسم، سخنرانی را خود به مصلحت ندانسته‌اند و در موارد نادری براساس نظر شورای تامین شهرستان‌ها اینگونه مناسبت‌ها لغو شده است. ضمن اینکه سیاست و تدبیر این است که موضوعات اجتماعی، سیاسی نشود و هم چنین موضوعات سیاسی، امنیتی نشود. علاوه بر این تلاش می‌کنیم تا موضوعات امنیتی را به موضوعات سیاسی و موضوعات سیاسی را به مسائل اجتماعی تنزل بدهیم، این رویکرد واقعاً دنبال می‌شود. این موضوع امروز در جامعه امنیتی و انتظامی کشور نهادینه شده است. ضمن اینکه در جایی که به سخنرانان تعرض شده، برابر قانون با افراد رفتار شده است و نمونه آن قضیه شیراز بود.

  • حواشی سالگرد ارتحال امام(ره) در سال‌های روندی نزولی داشته است

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور در مورد پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص حواشی سخنرانی رئیس‌جمهور و سیدحسن خمینی در مراسم ارتحال امام(ره) در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد حواشی سالگرد ارتحال امام(ره) باید بگویم که متاسفانه این مسئله از چند سال قبل باب شد. اما طی این سال‌ها روندی نزولی را طی کرده است. اینکه گفته شده مسئولیت امنیت این مراسم با سپاه است؛ یعنی اینکه امنیت حلقه اول و دوم مراسم بزرگداشت سالگرد حضرت امام خمینی(ره) با سپاه است.

  • توضیحات قرارگاه ثارالله در مورد اخلال در مراسم رئیس جمهور

وی با بیان اینکه طبق مقررات، برقراری امنیت و حفاظت از روسای قوا با سپاه است، گفت: وزارت اطلاعات نیز در حوزه اطلاعاتی خود فعال است و نیروی انتظامی نیز در لایه‌های مختلف در این مراسم‌ها حضور دارند. اما هماهنگی‌های لازم را سپاه انجام می‌دهد. در شب سخنرانی رئیس‌جمهور شعارهایی داده شد، آنچه تاکنون اطلاعات قرارگاه ثارالله که مسئولیت این مراسم را به عهده داشته است و براساس مشاهده‌های و فیلم‌ها و صحبت‌های موجود ارائه داده، این است که در حین سخنرانی رئیس‌جمهور یک نفر از افرادی که در یکی از شرکت‌ها کار می‌کند، از جای خود بلند می‌شود تا نوشته‌ای را از روی کاغذ قرائت و پیشنهاد خود را مطرح کند. افرادی تصور می‌کنند که این شخص می‌خواهد در سخنان رئیس‌جمهور اخلال وارد کند، برای همین شعار «مرگ بر منافق» می‌دهند و منظورشان آن فرد بوده و طبق گزارش سپاه این افراد شناسایی و از آنها تحقیق و با اخذ تعهد آزاد می‌شوند.

ذوالفقاری تصریح کرد: در مورد سخنرانی سیدحسن خمینی نیز در ابتدای سخنرانی ایشان برخی گفتند «این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده» و آقای سیدحسن خمینی خطاب به آنها گفت «حتماً هم همین‌طور است» ضمن اینکه شعارهای امسال در صحن حرم امام(ره) یک‌طرفه نبود.

  • صداوسیما حواشی سالگرد ارتحال امام(ره) را تقبیح کند

وی افزود: در مورد اینگونه موضوعات قبل از اینکه بخواهیم با رویکرد امنیتی به آن بپردازیم، به نظر من باید اصلاح اخلاقی و اقدامات فرهنگی، در جامعه انجام دهیم. چنین موضوعاتی اگر در جامعه ما رشد پیدا کند، قطعاً به ضرر کشور، فرهنگ و اخلاق ما خواهد بود و باید از تریبون‌های مختلف از جمله صداوسیما چنین رفتارهایی را تقبیح کرد.

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حواشی مراسم تشییع شهدا و اقداماتی که تاکنون از سوری وزارت کشور در این مورد انجام شده، گفت: در مورد حضور مردم در مراسم تشییع شهدا باید بگویم این یک کار کاملاً اعتقادی و نشان‌دهنده وفاق مردم در ارتباط با کسانی است که برای آنها فداکاری کردند و پیام روشن آن این است که مردم با هر نگاه و رویکردی که دارند در ارتباط با ایثارگران خود همواره قدردان هستند. فضایی که از این رهگذر ایجاد شد، باعث شد تا بار دیگر به خودمان بیاییم و رسالت خطیر و وظیفه ایمانی و ملی خود را بازخوانی کنیم و محاسبه‌ای از عملکرد و وضع کنونی خود داشته باشیم ، انصافاً باید گفت که فضای معنوی کشور در آستانه ماه مبارک رمضان با حضور پیگیر مقدس شهدا دگرگون شد.

  • نیروی انتظامی مخالفت خود را با مکان تشییع شده اعلام کرده بود

وی افزود: با این وجود در مورد انتخاب مکان تشییع شهدا و مشکلاتی که در این خصوص برای مردم به وجود آمد، باید بگویم این مسئله در جلساتی مطرح و اشکالات مربوطه اعلام شد. استاندار تهران تمامی این موارد را اعلام کرده‌اند. دوستانی که در کمیته تفحص این کار را انجام دادند، شاید تصورشان از میزان حضور مردم به گونه‌ای دیگر بود، لذا متاسفانه از لحاظ تردد، مشکلاتی برای مردم ایجاد شد.

ذوالفقاری تاکید کرد:‌ پیش از این نیز مسئولان مرتبط و نیروی انتظامی در جلسات قبل از مراسم تشییع مخالفت خود را با مکان در نظر گرفته شده برای این کار اعلام کرده بودند که این محل ظرفیت چنین کاری را ندارد. این موضوع به سازمان و دستگاه‌های مربوطه نیز اعلام شده و آنها با حساسیت مسئله را دنبال می‌کنند. قطعاً اغماضی در این قضیه صورت نخواهد گرفت.

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور یادآور شد: تا جایی که در جریان هستم این مسئله از جهات مختلف برنامه‌ریزی و حواشی آن پیگیری خواهد شد که چرا برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتری در بین دستگاه‌ها برای انجام این مراسم صورت نگرفت و چنین حواشی و مشکلات را برای مردم ایجاد کرد.

  • مداحی در کشور ما سازمان‌یافته و تشکیلاتی نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت کشور سازوکاری برای جلوگیری از توهین مداحان و جلوگیری از اظهارات سیاسی آنها در مراسم‌های مختلف دارد، عنوان کرد: این موضوع دو راهکار دارد؛ اولین راهکار این است که یک کار آموزشی و فرهنگی انجام شود. این کار در حوزه بزرگان و علما خواهد بود و اقدامی بنیادی و اساسی محسوب می‌شود.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه کار مداحان سلسله مراتبی نیست، گفت: امور مداحی در کشور ما غالباً سازمان‌یافته و تشکیلاتی نیست. حالا ممکن است مداحی حرف سیاسی هم بزند. نمونه این را در این سال‌ها بسیار داشته‌ایم. بنابراین این مسئله نیز سازوکار خود را دارد. صحبت‌های هر فرد از دو حالت خارج نیست؛ یا وفق قوانین و مقررات است یا خلاف قوانین و مقررات؛ مانند توهین، اقدام علیه امنیت ملی و منافع ملی و مواردی از این قبیل است.

وی ادامه داد: یکی از روش‌های مواجهه با این مسئله اقدامات فرهنگی، تربیتی و آموزشی است و روش دیگر واکنش‌هایی است که توسط متولیان مراسم و مستمعان صورت می‌گیرد و نهایتاً هم اگر جرمی واقع شده باشد، اقدام حقوقی و قضایی را در پی خواهد داشت.

  • مواجهه حضوری فرد بازداشت شده با قربانیان اسیدپاشی

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا در مورد اسیدپاشی اصفهان اطلاعات جدیدی در دست دارید، یادآور شد: در ارتباط با اصفهان یک نفر دستگیر شده است. طبق گزارش ارائه شده این فرد 27 سال سن دارد و در 16 اردیبهشت امسال دستگیر شده است. در تحقیقات به عمل آمده به 17 فقره ایجاد حریق عمدی منازل توام با سرقت، 5 مورد مجروح کردن بانوان با چاقو و یکسری تخلفات دیگر اعتراف کرده است. همچنین در برخی موارد، طبق اعلام خود متهم به 15 مورد سنگ‌پرانی به خانم‌ها اعتراف کرده است. او انگیزه خود را از این کار تنفر اعلام کرده است.

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور در پایان عنوان کرد: اما در مورد دخالت در اسیدپاشی‌های اصفهان متهم اعلام کرده که نقشی در این ماجرا نداشته است. قربانیان اسیدپاشی را با این فرد مواجهه حضوری کرده‌اند؛ یکی از قربانیان اعلام کرده که فرد بازداشت‌ شده شباهت با فرد اسیدپاش داشته اما مابقی اعلام کردند که شباهتی وجود ندارد و تا این لحظه اثبات نشده که او همان فرد اسیدپاش است.

  • عدم انطباق آیین ‌دادرسی کیفری با شرایط کشور، مشکلاتی را ایجاد می‌کند

ذوالفقاری در بیان نظر خود نسبت به آیین دادرسی کیفری جدید و نقدهایی که به آن وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: در مورد آیین دادرسی کیفری جدید باید مقداری از اجرای آن بگذرد تا بتوانیم قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم. اما در مورد این قانون پیشنهادهای زیادی مطرح شده بود و قوه قضائیه نیز در حد امکان آنها را مورد توجه قرار داد تا جایی که اطلاع دارم حدود 32 مورد از مواردی که اعلام شده بود، اصلاحاتی داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های قانون خوب، قابل اجرا بودن آن است، یادآور شد: دیگر شاخصه آن، در نظر گرفتن منفعت عمومی است. مثلاً در آئین دادرسی قبل، حکم این است که بازرسی اشیا و لوازم افراد باید با اجازه مخصوص مقام قضایی باشد، در حالی که این قانون در حال حاضر با واقعیت‌های جامعه قابل اجرا نیست. روزانه اتومبیل‌ و افراد زیادی براساس قرائن و شواهد، مشکوک به نظرمی‌رسند و پلیس به ناچار باید آنها را بررسی نماید و شاهد هستیم که برخی از جرائم اینگونه کشف می‌شوند.

معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور ادامه داد: در اینگونه مواقع، نیاز به بازرسی فوری آنها وجود دارد. اما طبق قانون باید این خودروها یا افراد متوقف و در ساعات شب یا روز از قاضی مجوز خاص گرفته شود، آیا این با واقعیت منطبق است؟ بنابراین اگر آیین ‌دادرسی کیفری جدید منطبق با شرایط و وضعیت کشور نباشد، قاعدتاً در اجرا ممکن است مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند؛ زیرا به همان میزانی که حقوق مردم در مقابل مجریان قانون برای جامعه اهمیت دارد، برقراری، نظم و امنیت نیز از مطالبات اساسی مردم از حکومت است.

  • کمیته‌ای عهده‌دار مسئولیت نظارت بر روند اجرای آیین دادرسی شده است

وی گفت: اگر قوانین، رعایت حقوق افراد و رعایت حقوق عمومی مردم را تأمین کند، باید بگوییم این قانون خوبی است. اما اگر نتواند تعادل بین این دو را به‌وجود آورد، ناکارآمد خواهد بود . البته با توجه به تدابیری که ریاست قوه قضائیه اتخاذ کرده در سخنرانی مربوط به هفته قوه قضائیه و در جمع مقام‌های ارشد آن قوه به آن اشاره داشت، به نظر می‌رسد که کمیته‌ای عهده‌دار مسئولیت نظارت بر روند اجرای آیین دادرسی جدید شده و رصد آن را بر عهده دارد.

کد خبر 302708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha