جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

نگارخانه‌های تهران در دومیـــن‌ماه فصل تابستان روزهایی گرم و پرکار را پشت سر می‌گذارند و آثاری از هنرمندان جوان، پیشکسوت و فقید ایرانی تا چهره‌های ژاپنی و عراقی روی دیوارهای این نگارخانه‌ها به تماشای عموم علاقه‌مندان گذاشته شده است.

نقاشی

نگارخانه هما در 2هفته اول مرداد ميزبان آثار علي ملك است؛ هنرمندي كه با اجراي سبك رئال و بهره‌گيري از خطوط موازي و هندسي حجمي از اشكال شطرنجي را به‌صورت پوششي روي سطح مي‌گستراند و شيوه كاري او را به سوي سوررئال مي‌برد. هنرمند نقاشي‌هايش را صرفا با خودكار اجرا مي‌كند و سعي در اتصال و ايجاد ارتباطي محكم ميان آثار خود با جلوه‌هاي سينمايي دارد. نمايشگاه «واقعيت موازي» تا 13مرداد در نگارخانه هما برپاست.

نگارخانه هفتان آثار رنگ و روغن نفيسه مرتضايي را در قالب نمايشگاه «مسير» تا 14مرداد ميزباني مي‌كند. آثار اين هنرمند در سبك آبستره اجرا شده و به‌گونه‌اي يادآور كهكشان و عالم هستي است. نحوه اجراي آثار تداعي‌گر كائنات و كهكشاني بي‌نام است و در آنها راهي به نمايش درمي‌آيد كه نگاه هنرمند را از درون به بيرون با رنگ‌هاي متنوع و كهكشاني به تصوير مي‌كشد.

«ايشتار و لالش در تهران» عنوان نمايشگاه هنرمندي به نام ئاودير ئوسمان باقي از سليمانيه عراق است كه آثارش را در نگارخانه سايه به نمايش درآورده است. اين هنرمند كه از كودكي با مسئله جنگ درگير بوده، موضوع اصلي آثارش را جنگ‌هاي داخلي عراق با داعش انتخاب كرده است. ايشتار و لالش نام خدايان قديم بابل به معني الهه عشق و زندگي است و حالا اين سرزمين تبديل به محلي براي جنگ و خونريزي شده است.

در آستانه پنجمين سال درگذشت زنده‌ياد محمدعلي ترقي‌جاه، مجموعه‌اي از آثار اين هنرمند فقيد در نگارخانه شكوه به نمايش درآمد. اين نمايشگاه حدود ٦٠ نقاشي استاد را شامل مي‌شود كه گزيده چند دهه تلاش هنرمندانه اوست. مرحوم ترقي‌جاه ٢١ مرداد ٨٩ در سن ٦٧ سالگي پس از برگزاري نمايشگاهي موفق در ژنو از دنيا رفت و تازه‌ترين نمايشگاه آثار او تا پايان مرداد در نگارخانه شكوه در فرمانيه، بلوار اندرزگو، خيابان سليمي شمالي، كوچه امير نوري به تماشاست.

خانه هنرمندان ايران هم تا 19مرداد ميزبان نمايشگاهي از آثار هنري معاصر ژاپن است. آيين افتتاح اين نمايشگاه عصر روز گذشته با حضور سفير ژاپن در تهران در نگارخانه استاد مميز برگزار شد و قرار است آثار حاضر در آن علاوه بر ايران، به‌صورت دوره‌اي در چند كشور ديگر هم به نمايش عموم درآيد.

  • الهه رحماني خاكي
کد خبر 302631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha