چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

بانک مرکزی می‌گوید که در ۳‌ماه نخست امسال هم نقدینگی و هم پایه پولی رشد کرده است.

آيا اين تغيير در شاخص‌هاي اعلام شده مي‌تواند به افزايش نرخ تورم دامن بزند؟ براساس اعلام بانك مركزي در پايان خردادماه امسال نقدينگي با رشدي 4.4درصدي به حدود 817هزار ميليارد تومان نسبت به پايان سال گذشته رسيده كه 13.5درصد ناشي از پوشش آماري نقدينگي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بوده كه در سال‌جاري در آمارهاي رسمي منعكس شده و از اين‌رو تركيب رشد نقدينگي به شكل مناسب بهبود يافته است.

اما سؤال اين است كه چرا پايه پولي رشدي 0.4درصدي در پايان خردادماه امسال نسبت به پايان سال گذشته داشته است؟ بانك مركزي يك دليل رشد پايه پولي را طلب بانك مركزي از بخش دولتي و عمدتاً به استفاده دولت از منابع اين بانك در قالب حساب‌ تنخواه‌گردان خزانه مربوط دانسته كه مطابق روال سال‌هاي قبل و الزامات قانوني تا پايان سال تسويه خواهد شد.

افزون بر اين، افزايش خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي به‌عنوان دومين عامل افزايش پايه پولي در 3ماهه اول سال‌جاري است كه دليل آن افزايش نرخ ارز بوده و اثر پولي و تورمي نخواهد داشت. البته بانك مركزي كاهش طلب خود از بانك‌ها را دليل كاهنده رشد پايه پولي در بهار امسال عنوان كرده به‌نحوي كه حجم بدهي بانك‌ها به بانك مركزي در 3ماهه اول سال‌جاري معادل5.2درصد (44.4هزار ميليارد ريال) كاهش داشته است. البته در اين مدت بانك‌هاي غيردولتي از حجم بدهي خود به بانك مركزي كم كرده‌اند.

کد خبر 302520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha