سطح سرمایه‌گذاری در بورس دیروز با افت سنگینی مواجه شد. آمارها نشان می‌دهد که حتی در زمان رشد شاخص در۱۰ روز گذشته حجم‌ سرمایه‌گذاری در پارکینگ پول ۱۲درصد رشد کرده است.

بورس

به گزارش همشهري، هرچند بيشتر سرمايه‌گذاران ‌انتظار داشتند پس از انجام توافق هسته‌اي گشايش‌هاي بزرگي در بازار‌ها و قيمت‌ها ايجاد شود اما بررسي بازار‌ها نشان مي‌دهد كه اثر رواني مذاكرات هسته‌اي در طول هفته‌هاي اخير در بازار‌ها از بين رفته است و اكنون بازار‌ها رفتار اقتصادي‌شان را نشان مي‌دهند. اين رويه در بورس تهران نيز تكرار شده و شاخص بورس تهران پس از انجام توافق هسته‌اي در وين بسيار سرد رفتار كرد و حتي با نزول مواجه شد.

اين نزول شائبه دستكاري در بازار را تقويت كرد و برخي رسانه‌ها ازجمله رسانه رسمي دولت از وجود دست‌هاي پنهان در نزول شاخص‌ها خبر دادند؛ موضوعي كه توسط كارشناسان رد شد.به زعم كارشناسان، توافق هسته‌اي يك اثر رواني كوتاه‌مدت در بازار داشت كه 10روز قبل از انجام توافق هسته‌اي نمايان و منجر به رشد شاخص كل بورس تهران قبل از تدوين بر جام شد.
به اعتقاد كارشناسان، اكنون بورس تهران روال طبيعي خود را در پيش گرفته و اين روال طبيعي بيشتر تحت‌تأثير مولفه‌هاي اقتصادي است.

  • مهاجرت سرمايه‌ها به پاركينگ پول همچنان ادامه دارد

بررسي روند سرمايه‌گذاري در بازار سهام نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران همسو با تحليل كارشناسان فعلا اعتقادي به رشد بلندمدت شاخص ندارند. آمارها نشان مي‌دهد در شرايطي كه شاخص بورس قبل از انجام مذاكرات هسته‌اي روند رو‌به رشدي را دنبال مي‌كرد، حجم سرمايه‌گذاري سهامداران در بازار اوراق با درآمد ثابت كه از آن به پاركينگ پول ياد مي‌شود، 12درصد رشد كرده است.
دست‌كم 10روز قبل از تدوين سند وين شاخص كل بورس تهران توانست با 6500هزار واحد افزايش از 62هزار واحد به 68هزارو500 واحد برسد.

اما در همين مدت هم سهامداران بخش زيادي از سهامشان را در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشاركت، صكوك اوراق تسهيلات مسكن و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله سرمايه‌گذاري كرده‌اند. اين نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران هنوز چشم‌انداز مثبتي براي سودآوري در بازار سهام متصور نيستند.

سرمايه‌گذاران در اين مدت بيش از 400ميليارد تومان در اوراق با درآمد ثابت سرمايه‌گذاري كرده‌اند.آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد كه حجم سرمايه‌گذاري در اوراق با درآمد ثابت با 32درصد رشد به رقم بي‌سابقه 4400ميليارد تومان رسيده است.اين معادل 50درصد از كل معاملات انجام شده در بازار فرابورس ايران است. از ابتداي سال تاكنون در مجموع 8800ميليارد تومان اوراق بهادار در فرابورس دادوستد شده است. سال گذشته در همين مدت سرمايه‌گذاران 3300ميليارد تومان در بازار اوراق بادرآمد ثابت سرمايه‌گذاري كرده بودند.

ديروز همچنين شاخص كل بورس تهران براي چندمين روز متوالي پس از تدوين سند وين با نزول مواجه شد و ارزش روزانه معاملات در بورس هم با افت سنگيني مواجه شد. ادامه اين روند منجر به افزايش شتاب مهاجرت نقدينگي به سمت پاركينگ پول مي‌شود.
سرمايه‌گذاران با اين كار در تلاش براي پوشش ريسك و حفظ ارزش دارايي‌هايشان در مقابل تورم 17درصدي هستند چراكه اوراق با درآمد ثابت كه اصطلاحا به آن پاركينگ پول گفته مي‌شود، سود تضمين‌شده‌اي را به‌صورت فصلي يا ماهانه براي سرمايه‌گذاران تضمين مي‌كند.

به باور كارشناسان، بروز شائبه در مورد رقم دقيق دارايي‌هاي بلوكه‌شده كه قرار است به ايران بازگشت داده شود، ادامه سياست‌هاي انقباضي از سوي دولت و فقدان برنامه‌ها و چشم‌انداز‌هاي مثبت اقتصادي و حتي برنامه‌هاي مدون براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي ازجمله دلايل بروز اين رفتار از سوي سرمايه‌گذاران است.

كما اينكه به اعتقاد تحليلگران بازار سرمايه اثرات رفع تحريم‌هاي اقتصادي در خوشبينانه‌ترين حالت در سال 95 در سود سهام شركت‌هاي بورس نمايان خواهد شد و شاخص‌هاي بورس براي رشد به رشد اقتصادي و افزايش سود شركت‌ها نياز دارد در حالي كه سود سالانه شركت‌هاي بورس در سال‌جاري روند نزولي داشته است. در حال حاضر شركت‌هاي بورس و فرابورس پيش‌بيني كرده‌اند 316هزارو 500ميليارد تومان معادل 100ميليارد دلار سود به‌دست بياورند كه از اين مقدار 59هزار ميليارد تومان معادل 18ميليارد دلار سود خالص است. اين ميزان سود خالص نسبت به آخرين پيش‌بيني‌هاي انجام شده از سوي شركت‌هاي بورس، 2500ميليارد تومان كاهش نشان مي‌دهد.

کد خبر 301649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha