تالاب(دریاچه) مهارلو خشک شد تا تنها دریاچه استان فارس که به‌خاطر ورود فاضلاب شیراز کمی آب داشت کاملا خشک شود و از وسعت ۲۵ هزار هکتاری‌اش جز نمکزار چیزی برجای نماند.

دریاچه مهارلو

درياچه مهارلو تا پيش از خشكسالي كمك شاياني به مرطوب نگه‌داشتن هواي شيراز مي‌كرد و علاوه بر ارزش‌هاي زيست‌محيطي كه داشت، فرصت مناسب طبيعت گردي را در كمترين فاصله از كلانشهر شيراز فراهم مي‌ساخت اما اكنون يك پهنه خالي از آب در بستر درياچه وجود دارد كه از نمك پوشيده شده است.

علمدار علمداري كارشناس محيط‌زيست درباره خشك شدن درياچه مهارلو به خبرنگار مهر گفت: براي نخستين بار طي 8سال گذشته اين درياچه به‌طور كامل خشك و به باتلاق تبديل شده است. اين كارشناس با اعلام اينكه درياچه مهارلو هم‌اكنون به يك نمكزار تبديل شده و وضعيت آن بسيار نگران‌كننده است درحالي‌كه اين درياچه در خشكسالي‌هاي اخير همواره آبدار بوده، خاطرنشان كرد: در اين مدت به‌دليل وارد شدن فاضلاب‌هاي شهر شيراز اين درياچه در عمق بسيار كمي آب داشت اما طي چند روز گذشته به‌طور كامل خشك شده و نگراني‌هايي را به همراه داشته است.

  • هشدار نسبت به آلاينده‌هاي مهارلو

عزت‌الله رئيسي، عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز هم درباره خشك‌شدن مهارلو به مهر گفت: مواد تيره و فلزات سنگين كه از طريق رودخانه وارد درياچه مي‌شوند در حد مجاز است اما متأسفانه وقتي اين مواد وارد درياچه مي‌شوند به‌دليل اينكه تبخير درياچه زياد است غلظت آن از حد مجاز بيشتر مي‌شود.

وي با بيان اينكه ورود آب به درياچه در گذشته باعث مي‌شد كه ميزان آلاينده‌ها به حد خطرناك نرسد، بيان كرد: متأسفانه 4چشمه اطراف درياچه ازجمله چشمه برم دلك، برم جعفرخاني و... كه از چشمه‌هاي مهم درياچه بوده و آب آن وارد مهارلو مي‌شد به‌طور كامل خشك شده‌اند كه اين امر در افزايش ميزان آلاينده‌ها تأثيرگذار بوده است.

عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز ادامه داد: علاوه بر اين خشك شدن درياچه باعث از بين رفتن رطوبت شده از همين رو پوشش‌هاي گياهي اطراف درياچه مهارلو نيز طي چند سال آينده و درصورت ادامه اين روند از بين مي‌روند. رئيسي با اشاره به برداشت بالاي ۵۰۰ ميليون مترمكعب آب از اطراف درياچه تصريح كرد: اين ميزان برداشت آب در از بين رفتن درياچه مؤثر بوده از اين‌رو بايد هرچه سريع‌تر نسبت به پركردن چاه‌هاي غيرمجاز اطراف درياچه اقدام شود.

اين استاد دانشگاه يادآور شد : با خشك‌شدن درياچه تردد خودروها در مهارلو آغاز مي‌شود كه اين امر در از بين رفتن ساختمان خاك و همچنين احتمال انتقال ريزگرد مؤثر است؛ به همين دليل بايد با كاميون اطراف درياچه را خاكريزي كرد تا از عبور و مرور خودرو جلوگيري شود.

کد خبر 302306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha