دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: با آغاز فرایند انتخاب رشته‌ کنکور سراسری ۹۴ از امروز(۵مرداد)، سودجویان نیز دست به‌کار شده‌اند و با استفاده از ترفندهای مختلف و با تبلیغات خاص، خانواده‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و با دریافت ۱۰۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان اقدام به انتخاب رشته می‌کنند.

انتخاب رشته دانشگاهی

اين پايگاه‌هاي غيرمجاز كه در بازه زماني انتخاب رشته قارچ‌گونه رشد مي‌كنند، از نبود نظارت در اين زمينه نهايت استفاده را مي‌برند. برخي مؤسسات كه به طرق مختلف به شماره تماس داوطلبان كنكور دست يافته‌اند، با آنان تماس مي‌گيرند و عنوان مي‌كنند داراي مجوز از سازمان سنجش براي انتخاب رشته هستند.

يكي از مؤسساتي كه اقدام به انتخاب رشته كنكور مي‌كند، براي انتخاب رشته مبلغي بين 250هزار تا 400هزار تومان طلب مي‌كند. فردي كه تلفن را پاسخ مي‌دهد پس از آگاهي از رتبه و تمايل داوطلب، مي‌گويد: «براي انتخاب رشته بايد حضوري تشريف بياوريد، هزينه انتخاب رشته سراسري 250هزار تومان و دانشگاه‌ آزاد نيز 150هزار تومان است.»

مشاور يك مؤسسه ديگر هم مي‌گويد: «قبل از انتخاب رشته، از داوطلبان تست‌هاي مختلف مانند تست شخصيت مي‌گيريم تا شغل آينده او را تعيين و سپس اقدام به انتخاب رشته ‌كنيم. هزينه اين كار 200هزار تومان است.»

فردي كه خود را مشاور انتخاب رشته معرفي مي‌كند و در يكي از روزنامه‌ها آگهي داده نيز براي انتخاب رشته 2روش حضوري و غيرحضوري پيشنهاد مي‌كند. او مدعي است انتخاب رشته را به 2شيوه اينترنتي و دستي مي‌تواند انجام بدهد، هزينه روش اينترنتي 60هزار تومان و دستي كه در 2مرحله انجام مي‌شود 150هزار تومان است. در مؤسسه ديگري نيز مشاوري كه پاسخگوي تلفن است با طرح پرسش‌هايي سعي در جلب مشتري دارد و مي‌گويد جلسه اول رايگان است اما هزينه انتخاب رشته و مشاوره حدود 500هزار تومان خواهد بود.

  • هشدار به داوطلبان

در همين حال، سازمان سنجش با هشدار به داوطلبان و خانواده‌هاي آنان درباره سودجويي برخي مؤسسات و مراكز انتخاب رشته اعلام كرد كه با هيچ فرد يا مؤسسه‌اي در زمينه انتخاب رشته يا مشاوره همكاري نداشته و نماينده‌اي هم در هيچ‌يك از مؤسسات يادشده ندارد. در اطلاعيه سازمان سنجش آمده‌است: «برخي سودجويان و شيادان عرصه علم و فرهنگ، در قالب عبارات فريبنده‌اي چون همكاري با سازمان سنجش آموزش كشور، اقدام به تبليغات واهي براي جلب نظر داوطلبان عزيز آزمون سراسري و خانواده‌هاي آنان مي‌كنند. به همه داوطلبان و خانواده‌ها توصيه مي‌شود مراقب اينگونه تبليغات و افراد شياد باشند تا مورد سوءاستفاده آنان واقع نشوند.» سازمان سنجش از داوطلبان خواسته درصورت مشاهده موارد يادشده، مراتب را از طريق پست الكترونيكhefazatazmon@sanjesh.org به حفاظت آزمون‌هاي اين سازمان منعكس كنند.

  • فعاليت ۲۵۰۰ پايگاه انتخاب رشته

همزمان آموزش و پرورش با هدف تسهيل در فرايند انتخاب رشته كنكور اقدام به ايجاد پايگاه‌هاي انتخاب رشته در برخي مدارس يا مراكز مشاوره تحت پوشش خود مي‌كند، امسال نيز آموزش و پرورش 2هزار و 500پايگاه انتخاب رشته در كشور راه‌اندازي كرده كه با هزينه 55هزار تومان فرايند انتخاب رشته را انجام مي‌دهند. به گفته مديركل امور تربيتي و مشاور وزارت آموزش و پرورش افرادي كه با حوزه‌هاي مشاوره تحصيلي و انتخاب رشته آشنا هستند، آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند در پايگاه‌هاي انتخاب رشته آموزش و پرورش كار انتخاب رشته دانش‌آموزان را انجام مي‌دهند.

  • مشورت با مشاوران مدارس

رئيس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران نيز معتقد است كه مشاوران مدارس، بهترين افرادي هستند كه مي‌توانند انتخاب رشته را انجام دهند، ‌زيرا آنها با دانش‌آموزان ارتباط دارند و با شرايط خانوادگي، اجتماعي و فرهنگي آنها آشنايي دارند.

ابوالفضل رحماني مي‌گويد: «انتخاب رشته بسيار مهم است، چون ممكن است لطمات جبران‌ناپذيري به دانش‌آموزان وارد كند. در پايگاه‌هاي انتخاب رشته بعد از مشاوره فردي، داوطلب افزون بر مشاوره با خانواده، با مشاوره انتخاب‌ها را مرور كرده و در نهايت خود داوطلب كد رشته‌ها را در سامانه سازمان سنجش ثبت مي‌كند.» به‌نظر مي‌رسد كه سودجويان از خلأهاي موجود در امر برگزاري كلاس‌هاي كنكور، كتاب‌هاي كنكور و كمك‌آموزشي و انتخاب رشته نهايت استفاده را مي‌برند وبراي بازار چند صد ميليارد توماني كنكور برنامه‌ريزي دقيق دارند.

  • آغاز انتخاب رشته كنكور از امروز

به گفته مشاور عالي سازمان سنجش فرايند انتخاب رشته‌ آزمون سراسري 94 از امروز تا 10 مرداد از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشاني‌ www.sanjesh.org انجام مي‌شود. حسين توكلي گفت: داوطلبان بايد با مطالعه دقيق دفترچه راهنماي انتخاب رشته، نسبت به انتخاب حداكثر 150كدرشته محل از ميان كد رشته محل‌هاي تحصيلي گروه آزمايشي يا گروه‌هاي آزمايشي مجاز اقدام و رشته‌ها را به‌ترتيب اولويت علاقه در فرم انتخاب رشته وارد كنند.

کد خبر 302194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha