همشهری آنلاین: رییس دانشگاه کردستان از صدور مجوز تأسیس رشته آموزش زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان خبر داد و گفت: پس از سال‌ها انتظار شاهد صدور مجوز راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در ایران اسلامی با محوریت دانشگاه کردستان هستیم.

دانشگاه کردستان

به گزارش ايرنا، دكتر فردین اخلاقیان با بيان اينكه صدور مجوز آموزش زبان و ادبیات کردی در دانشگاه كردستان در پي درخواست‌های مکرر نخبگان علمی و اصحاب فرهنگ و ادب کرد صورت گرفته است، افزود: سرفصل‌های رشته زبان و ادبیات کردی در سال‌های 81 و 82 به تصویب رسید اما از آن زمان تا کنون مجوز راه‌اندازی رشته مورد نظر صادر نشد.

رییس دانشگاه کردستان اظهار کرد: با راه‌اندازی رشته تخصصی زبان و ادبیات کردی، بسیاری از متون فارسی به زبان کردی ترجمه شده و در اختیار میلیون‌ها کرد زبان داخل کشور و کشورهای همسایه قرار می‌گیرد.

اخلاقیان افزود: استفاده از مبانی علمی این رشته تخصصی برای ترجمه متون تجاری، اداری، تولید آثار فرهنگی و هنری، تولید فیلم و فعالیت‌های رسانه‌ای از دیگر موارد کاربردی است که با راه‌اندازی آن در آینده نزدیک به این مهم دست می‌یابیم و افرادی متخصص خواهیم داشت.

وی اعلام کرد: بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری 1394 سازمان سنجش آموزش کشور و برای مهر ماه 94 در دوره روزانه 40 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات کردی با کد رشته محل 10525 پذیرش خواهند شد و این رشته تحصیلی برای نخستین بار در کشور خواهد بود.

رئيس دانشگاه كردستان خاطرنشان كرد: مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه كردستان و انتشارات دانشگاه کردستان یکی از موفق‌ترین مراکز در حوزه زبان و ادبیات کردی در منطقه بوده و تا کنون خدمات بسیاری برای حفظ و تعالی زبان و ادبیات کردی در این مرکز صورت گرفته است.

کد خبر 302158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha