همشهری آنلاین: رییس دانشگاه کردستان از صدور مجوز تأسیس رشته آموزش زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان خبر داد و گفت: پس از سال‌ها انتظار شاهد صدور مجوز راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در ایران اسلامی با محوریت دانشگاه کردستان هستیم.

دانشگاه کردستان

به گزارش ايرنا، دكتر فردین اخلاقیان با بيان اينكه صدور مجوز آموزش زبان و ادبیات کردی در دانشگاه كردستان در پي درخواست‌های مکرر نخبگان علمی و اصحاب فرهنگ و ادب کرد صورت گرفته است، افزود: سرفصل‌های رشته زبان و ادبیات کردی در سال‌های 81 و 82 به تصویب رسید اما از آن زمان تا کنون مجوز راه‌اندازی رشته مورد نظر صادر نشد.

رییس دانشگاه کردستان اظهار کرد: با راه‌اندازی رشته تخصصی زبان و ادبیات کردی، بسیاری از متون فارسی به زبان کردی ترجمه شده و در اختیار میلیون‌ها کرد زبان داخل کشور و کشورهای همسایه قرار می‌گیرد.

اخلاقیان افزود: استفاده از مبانی علمی این رشته تخصصی برای ترجمه متون تجاری، اداری، تولید آثار فرهنگی و هنری، تولید فیلم و فعالیت‌های رسانه‌ای از دیگر موارد کاربردی است که با راه‌اندازی آن در آینده نزدیک به این مهم دست می‌یابیم و افرادی متخصص خواهیم داشت.

وی اعلام کرد: بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری 1394 سازمان سنجش آموزش کشور و برای مهر ماه 94 در دوره روزانه 40 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات کردی با کد رشته محل 10525 پذیرش خواهند شد و این رشته تحصیلی برای نخستین بار در کشور خواهد بود.

رئيس دانشگاه كردستان خاطرنشان كرد: مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه كردستان و انتشارات دانشگاه کردستان یکی از موفق‌ترین مراکز در حوزه زبان و ادبیات کردی در منطقه بوده و تا کنون خدمات بسیاری برای حفظ و تعالی زبان و ادبیات کردی در این مرکز صورت گرفته است.

کد خبر 302158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha