یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

محمود مولایی: با شروع رقابت‌های کشتی فرنگی جام پیتلاسینسکی لهستان شوک بزرگ با شکست حمید سوریان به اردوی تیم ملی ایران وارد شد.

کشتی-حمید سوریان

دارنده مدال طلاي جهان و المپيك كه بعد از قهرماني در مسابقات جهاني ازبكستان كمتر روي تُشك كشتي رفته بود، بازگشت نااميدكننده‌اي در جام پيتلاسينسكي داشت.

يكي از 2 نماينده تيم ملي وزن 59كيلوگرم در دور نخست استراحت داشت و در دور دوم در نخستين كشتي خود برابر ابراگيم لابازانوف از روسيه با نتيجه 4-4 شكست خورد. بدين‌ترتيب، سوريان مدال طلاي اين رقابت‌ها را از دست داد. او كه قرار بود در اين رقابت‌ها مانند گذشته بدرخشد و مربيان تيم ملي را براي حضور در مسابقات جهاني متقاعد كند، برخلاف انتظار ظاهر شد.

برخلاف اين كشتي‌گير، محسن حاجي‌پور بعد از استراحت در دور نخست در دور دوم 8 بر صفر البيك تاژيف از بلاروس را شكست داد. او هم البته در مرحله نيمه‌نهايي حذف شد تا از كسب مدال طلا باز بماند. محسن حاجي‌پور كه از او به‌عنوان بهترين آلترناتيو حميد سوريان در وزن 59كيلوگرم ياد مي‌شود، آخرين‌بار در مسابقات انتخابي كشتي فرنگي در مشهد به مقام نخست دست يافت؛ جايي كه حميد سوريان حضور داشت اما به طرز عجيبي از شركت در مسابقات انصراف داد. آخرين مدال طلاي حميد سوريان در مسابقات جهاني ازبكستان جايگاه اين كشتي‌گير را در كشتي ايران تغيير داد.

او كه پيش از آن 5مدال طلاي جهان و يك مدال طلاي المپيك كسب كرده بود، با كسب ششمين مدال طلاي جهان به لحاظ مرغوبيت مدال، كشتي‌گير نخست تاريخ ايران شد. پيش از آن، عبدالله موحد از چهره‌هاي مطرح كشتي‌ آزاد اين عنوان را در اختيار داشت، اما مدال طلاي مسابقات جهاني ازبكستان همه‌‌چيز را به سود سوريان تغيير داد؛ امتيازي كه مورد توجه بسياري قرار گرفت و سوريان به جايگاهي رسيد كه با انگيزه بالا گفت: «مي‌خواهم در المپيك 2016ريودوژانيرو دوباره خودم را محك بزنم و همينطور فقط مي‌خواهم در مسابقات جهاني حضور داشته باشم.» بدين‌ترتيب، سوريان در بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچئون نقش يك تماشاگر را ايفا كرد و در جام جهاني هم حضور نيافت.

  • هدف، جهاني 2015 لاس‌وگاس

حميد سوريان گفت كه مي‌خواهد در مسابقات جهاني 2015لاس‌وگاس كشتي بگيرد، اما برگزاري كم سابقه مسابقات انتخابي مشهد شرايط متفاوتي را براي اين كشتي‌گير فراهم آورد. او به همراه اميد نوروزيان و ديگر نفرات حاضر در رقابت‌هاي المپيك 2012 لندن مسابقات انتخابي را مناسب نمي‌ديدند، با اين حال، سوريان به مشهد رفت، تمرين كرد و حتي نامش در فهرست كشتي‌گيران مسابقات قرار گرفت.

اما پيش از اينكه سوريان روي تُشك كشتي انتخابي برود، كشتي نگرفت و اين انصراف ناگهاني پُرابهام بود. برخي به او خرده گرفتند و برخي به فدراسيون كشتي. احتمال مي‌رفت سوريان بعد از سال‌ها رقابت‌هاي جهاني را از دست بدهد، اما شوراي فني تيم‌ ملي كشتي فرنگي با تشكيل جلسه فرصت دوباره‌اي به سوريان داد. بدين‌ترتيب قرار شد اين كشتي‌گير همراه با نفرات اول و دوم وزن 59كيلوگرم به جام پيتلاسينسكي لهستان اعزام شود و وضعيت 3 كشتي‌گير براي حضور در مسابقات جهاني آمريكا مورد ارزيابي قرار بگيرد. در بخشي از مصوبه اين شورا آمده بود: «شـوراي فـني تيـم‌هاي مـلي كشتـي فرنگي پـس از بررسي گزارش كادر فني درخصوص عملكرد كشتي‌گيران مذكور، درباره ملي‌پوش وزن 59كيلو‌گرم در رقابت‌هاي جهاني 2015 آمريكا تصميم‌گيري خواهد كرد.» فرصتي كه در اختيار كشتي‌گيراني چون اميد نوروزي قرار نگرفت اما سوريان با شكستي كه در كشتي نخست متحمل شد، معلوم نيست چه سرنوشتي پيدا خواهد كرد.

  • بدون حاشيه، به‌دنبال قهرماني

حميد سوريان برخلاف برخي فرنگي‌كاران كه صراحتا به جدايي محمد بنا واكنش نشان داد و معتقد بودند كه اين مربي بايد به تيم ملي كشتي فرنگي بازگردد، سكوت اختيار كرد. او با اينكه بهترين دوران ورزشي خود را در زمان مربيگري بنا سپري كرد، سعي كرد بدون حاشيه به جلو پيش برود؛ اگرچه سوريان هم يكي از نفراتي است كه موافق بناست. با همه اينها، حميد سوريان در بازگشت به ايران وضعيت پيچيده‌اي براي حضور در مسابقات جهاني پيدا خواهد كرد.

کد خبر 302068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha