چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان دارویی اروپا توصیه می‌کند که به نخستین واکسن تولید شده برای مالاریا با وجودی که این واکسن فقط در ۳۰ درصد موارد مؤثر است و محافظت ناشی از آن در طول زمان کاهش می‌یابد، مجوز داده شود.

malaria

به گزارش آسوشیتدپرس این سازمان در بیانیه‌ای که روز جمعه 24 ژوئیه (2 مرداد) منتشر شد، اعلام کرد، «از لحاظ علمی نظر مثبتی» درباره استفاده از این واکسن در خارج از اتحادیه اروپا اتخاذ کرده است، یعنی روالی نظارتی که به سرعت بخشیدن به وارد شدن داروهای جدید به بازار کمک مي‌كند.

این واکسن که ماسکیریکس (Mosquirix) نام دارد و شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین آن را ساخته است، نخستین واکسن تأییدشده بر ضد این بیماری انگلی است؛ بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که این واکسن باعث حفاظت حدود یک سوم کودکان در برابر مالاریا می‌شود.

دکتر مارتین دی اسمت، کارشناسان مالاریا در سازمان پزشکان بدون مرز، دراین‌باره گفت: «این واکسن آن داروی به‌کلی دگرگون‌کننده‌ای نیست که ما در انتظارش بوده‌ایم. تأثیربخشی این واکسن به‌خودی‌خود نومیدکننده است، اما گامی مهم به جلو شمرده می‌شود.»

بااین‌وجود،‌ دی اسمت گفت این واکسن می‌تواند به کاهش بار عظیم بیماری مالاریا کمک کند؛ حدود 200 میلیون مورد مالاریا در سال وجود دارد و بیش از 500 هزار مرگ ناشی از آن در سال رخ می‌دهد که عمدتاً در کودکان آفریقایی است.

او گفت: «در کشورهایی که کودکان چهار تا شش دوره ابتلا به مالاریا در سال دارند، این واکسن می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.»

سازمان جهانی بهداشت قبلاً سال 2015 را به‌عنوان سال هدف برای دستیابی به واکسنی برای مالاریا تعیین کرده بود که دست‌کم در 50 درصد موارد مؤثر باشد و محافظت ناشی از آن بیش از یک سال طول بکشد.

دی اسمت پیشنهاد کرد که کشورهای با موارد مالاریا در تمام طول سال بیشترین نفع را از این واکسن می‌برند.

او گفت: «ما نمی‌توانیم از استفاده از این ابزار اضافی چشم‌پوشی کنیم، حتی اگر این واکسن بسیار ناکامل باشد.»

کد خبر 302050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha