‌ارزش کل بورس تهران و فرابورس بعد از انتشار متن جمع بندی شده مذاکرات هسته‌ای در وین، ۲۱ هزار میلیارد تومان معادل ۶.۵میلیارد دلار کاهش یافت.

بورس

به گزارش همشهري، برخلاف آنچه برخي تحليلگران به آن باور داشتند شاخص كل بورس تهران پس از مذاكرات وين وارد كانال صعودي نشد. شاخص كل بورس تهران درست از 15دي‌ماه سال92 وارد كانال نزولي شده است. سهامداران انتظار داشتند شاخص كل بورس تهران، اگرچه براي يك دوره كوتاه‌مدت، تحت‌تأثير شوك ناشي از مذاكرات هسته‌اي، با رشد مواجه شود اما از يك طرف تحليلگران بنيادي بر اين اعتقادند كه با توجه به آنكه فضاي اقتصاد كشور همچنان تحت‌تأثير ركود است نمي‌توان تا قبل از بهتر شدن شرايط اقتصادي در انتظار رشد شاخص‌ها بود و از سوي ديگر تحليلگران تكنيكي معتقدند دوره زماني استراحت شاخص هنوز به پايان نرسيده و نوار نزولي شاخص بورس دست‌كم تا اواسط سال آينده ادامه خواهد يافت.

به زعم كارشناسان پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس تحت‌تأثير ركود اقتصادي با نزول مواجه شده است و تا زماني كه اثرات رفع تحريم‌ها منجر به رشد اقتصادي و افزايش سود شركت‌ها نشود نمي‌توان به افزايش سود شركت‌ها اميدوار بود. هر چند بورس تهران مدت‌هاست اطلاعات جديدي كه نشان دهد چه ميزان از سود شركت‌هاي بورس كاسته شده ارائه نمي‌كند اما آخرين اطلاعات نشان مي‌دهد ظرف سال مالي گذشته بيش از 2هزار ميليارد تومان از سود شركت‌هاي بورس كاسته شده است. به اين ترتيب به‌نظرمي رسد بخش زيادي از تحليلگران كه با ديدگاه‌هاي مختلف به معاملات بورس نگاه مي‌كنند درحال حاضر اعتقادي به رشد شاخص‌هاي بورس ندارند.

  • نزول ارزش بازار و ‌ صنايع مهم

اطلاعات عملكرد بازار سهام نشان مي‌دهد از زمان اعلام نتايج مذاكرات هسته‌اي بورس تهران و فرابورس بخش زيادي از ارزش‌شان را از دست داده‌اند. براساس اطلاعات آماري از 24تير‌ماه كه نتايج قطعي مذاكرات هسته‌اي مشخص شد تا ديروز بيش از 17هزار ميليارد تومان از ارزش بورس تهران و 4هزار ميليارد تومان از ارزش فرابورس كاسته شده است. ارزش كل بورس تهران در اين مدت از 301هزار ميليارد تومان به 284هزار ميليارد تومان و ارزش فرابورس از 95هزار ميليارد تومان به 91هزار ميليارد تومان رسيده است، به اين ترتيب از زمان مشخص شدن نتايج مذكرات هسته‌اي بورس و فرابورس جمعا 21هزار ميليارد تومان معادل 6.5ميليارد دلار از ارزش سهامشان را از دست داده‌اند.

در اين مدت در عين حال ارزش روزانه معاملات به پايين‌ترين سطح خود در چند سال گذشته رسيده است به‌طوري كه در مبادلات ديروز جمع كل معاملات انجام شده در بازار سهام به زحمت به 152ميليارد تومان رسيد. در عين حال با توجه به همبستگي بالايي كه بين شاخص و سهام شركت‌هاي بورس وجود دارد قيمت سهام تعداد زيادي از شركت‌هاي بورس از 24تير‌ماه تاكنون نزول كرده است. بر اين اساس، ديروز قيمت سهام 164شركت نزول كرد و فقط قيمت سهام 25شركت با افزايش مواجه شد. از نكات مهم ديگر بازار كاهش شديد قيمت سهام شركت‌هايي است كه تا قبل از مذاكرات هسته‌اي راهبري بازار سهام را در اختيار داشتند.‌

  • كاهش 5 درصدي قيمت سهام خودروسازان

همزمان با انتشار خبر‌ها و شايعات مختلف در مورد صنعت خودرو‌سازي‌ قيمت سهام شركت‌هاي اين گروه به‌صورت دسته جمعي با نزول مواجه شدند. ديروز برخي رسانه ‌هااز احتمال خريد 50درصد سهام پارس‌خودرو توسط شركت رنو خبر دادند و از سوي ديگر خبرهاي مختلفي در مورد جايگزين شدن شركت فولكس به جاي پژو به‌عنوان شريك تجاري ايران خودرو مطرح شد اما با اين وجود‌قيمت سهام شركت‌هاي حاضر در صنعت خودرو‌سازي‌ به‌طور كامل با 5درصد نزول مواجه شدند. هنوز دليل واكنش بازار سهام با انتشار چنين خبر‌هايي روشن نيست اما در گذشته بروز حتي يك شايعه مشابه منجر به صعود يك صنعت يا رشد انفجاري قيمت سهام شركت‌ها در بورس تهران مي‌شد.

کد خبر 302019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha