قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی با سرعت بالایی رو به کاهش گذاشته تا هر بشکه نفت برنت دریای شمال به کمترین نرخ طی ۳‌ماه و نیم اخیر رسیده باشد و طلا در پایین‌ترین سطح طی ۵سال اخیر قرار بگیرد.

بر اين اساس روز گذشته هر بشكه نفت برنت درياي شمال به كانال 54دلار سقوط كرد و بعد از ساعتي به نرخ 55دلار و 3سنت رسيد. در بازار طلا نيز بهاي هر اونس فلز زرد رنگ با ادامه روند نزولي خود 8دلار و 50 سنت كاهش يافت تا به يكهزار و 81دلار رسيده باشد.

برآورد تحليلگران نشان مي‌دهد كه نگراني‌ها درمورد مازاد عرضه نفت خام در بازارهاي جهاني و شرايط متزلزل تقاضاي آن، اصلي‌ترين دليل كاهش بهاي نفت است. لغو تحريم‌هاي ايران و آغاز تلاش براي افزايش سهم صادراتي كشور در بازار نفت موجب شده است تا پيش‌بيني‌ها از افزايش عرضه حكايت داشته باشد و همين موضوع بر قيمت نفت تأثيرگذار بوده است.

عامل كاهش ارزش دلار كه سبب تقويت قيمت نفت در بازار مي‌شود نيز نتوانست در مقابل فشار تداوم نگراني‌ها در مورد مازاد عرضه نفت و شرايط متزلزل تقاضاي جهاني نفت تاب‌بياورد. در اين شرايط خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه قيمت نفت خام آمريكا براي نخستين بار از‌ماه مارس گذشته، به پايين‌تر از محدوده قابل تحمل براي ادامه حيات پروژه‌هاي نامتعارف، يعني زير ٤٩ دلار در هر بشكه رسيد. بر اين اساس روز گذشته بهاي هر بشكه نفت خام آمريكا موسوم به وست تگزاس روي 48دلار و 60سنت ايستاد. به لحاظ فني، وقتي قيمت يك كالا در مقايسه با ركورد قبلي آن دست‌كم 20درصد كاهش يابد، بازار آن كالا به منطقه‌اي وارد مي‌شود كه در آن، انتظار بازار در مورد قيمت براي يك مدت نسبتا طولاني، كاهشي خواهد بود.

روند سقوط قيمت اما در بازار طلا بسيار چشمگيرتر از بازار نفت بوده است. قيمت جهاني طلا در معاملات ديروز با كاهش 8دلار و 50سنتي به پايين‌ترين رقم از اوايل سال ۲۰۱۰ رسيد. درحالي‌كه آمارهاي مثبت از بازار كار آمريكا نگراني‌ها از افزايش نرخ بهره در آمريكا را افزايش داده، قيمت طلا در مسير ثبت بيشترين افت هفتگي خود در 9‌ماه گذشته، ديروز بيش از يك درصد افت داشت. عبور طلا از سطح قيمت‌هاي كليدي موجب شده كه افراد بيشتري تصميم به خريد طلا بگيرند. فعالان بازار پيش‌بيني كرده‌اند كه قيمت طلا ممكن است قبل از هرگونه ترميم متقاعد كننده‌اي، كاهش بيشتري را شاهد باشد.

قيمت هر اونس طلا ديروز ابتدا به 1077دلار رسيد كه پايين‌ترين رقم از فوريه 2010تاكنون يعني طي 5 سال گذشته بود، اما سپس با اندكي ترميم مواجه شد و در نهايت به 1081دلار رسيد. طلا اين هفته بيش از 4درصد كاهش قيمت را تجربه كرده كه شديدترين افت قيمت از اكتبر سال گذشته تاكنون بوده است. ويكتور تيانپريا، تحليلگر «‌اي ان زد بانك» در سنگاپور گفت: «تصوير فني بسيار بد به‌نظر مي‌رسد و آمارهاي اقتصادي آمريكا قوي‌تر از حد انتظار بوده است. من انتظار ندارم كه تا قبل از رسيدن قيمت به 1040دلار شاهد بازگشت قابل توجه قيمت باشيم و فكر مي‌كنم برخي از اين فروشندگان هم اين را مي‌دانند.»

کد خبر 301892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha