سمیرا نعمتیان: احتمالا شما هم در خانه خود بچه‌هایی دارید که دوست ندارند کدو سبز بخورند.

کدو سبز پر شده پنیری

به‌احتمال بيشتر هم روزي چندبار درگير سؤال اساسي و بنيادي چي بپزم هستيد. ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه آن مواد غذايي را كه بچه‌ها و افراد خانه تمايلي به خوردن‌شان ندارند از ليست آشپزي‌هاي خود حذف نكنيد بلكه با انواع شيوه‌ها و روش‌هاي متنوع پخت سعي كنيد ذائقه افراد خانواده را تغيير بدهيد. براي اين كار كافي است از پيشنهاد كدو سبز پر شده با پنير استقبال كنيد.

  • كدو سبز پر شده پنيري

    کدو سبز پر شده پنیری

مواد لازم:
كدو سبز: 4عدد قد بلند و خوشگل
پياز: يك عدد
گوشت خورشتي: 200گرم
سير: يك حبه
گوجه پوره شده: 2عدد
رب گوجه فرنگي: يك قاشق
سبزي معطر: كمي
زردچوبه و نمك و لمون پپر
پنير فتا يا صبحانه: به اندازه يك قوطي كبريت
پنير موتزارلا و پنير پارمزان

ابتدا بايد گوشت خورشتي را با كمي آب و سير و پياز و برگ بو بپزيم. مي‌توانيد به جاي گوشت خورشتي از گوشت چرخ كرده هم استفاده كنيد اما اين غذا با گوشت پخته و ريش شده طعم خيلي بهتري پيدا مي‌كند. اگر هم كلا دوست داريد از گوشت استفاده نكنيد مي‌توانيد قارچ را جايگزين گوشت كنيد. كدو سبز‌ها را از وسط نصف و با قاشق چايخوري داخل آن را آرام خالي مي‌كنيم تا گود شود. كف ظرف را چرب مي‌كنيم، با قلمو كدو سبزها را كمي چرب مي‌كنيم و كف ظرف مي‌چينيم طوري كه پوسته كدو رو به بالا باشد و اجازه مي‌دهيم 10دقيقه توي فر بماند تا برشته شده و آب كدو تبخير شود. آن مقدار از كدو را كه با قاشق درآورده‌ايم خرد مي‌كنيم، پياز‌ها را تفت مي‌دهيم و وقتي سبك شد گوشت ريش‌شده و سير رنده شده و كدوهاي ريز شده را اضافه مي‌كنيم. ادويه‌ها و رب گوجه را هم اضافه مي‌كنيم و تفت مي‌دهيم. پوره گوجه و سبزي معطر را هم داخل مواد مي‌ريزيم. پيشنهاد مي‌كنيم كمي ريحان خرد شده و جعفري هم اضافه كنيد. اجازه مي‌دهيم مواد جوش بخورد و آب مواد كامل كشيده شود، بعد پنير فتا و 2قاشق پنير موتزارلا اضافه مي‌كنيم و از روي حرارت برمي‌داريم. صبر مي‌كنيم تا توي كدوها كمي خنك شود سپس با مايه‌اي كه درست كرده‌ايم آنها را پر مي‌كنيم و رويشان را با پنير موتزارلا و پنير پارمزان پر مي‌كنيم. حالا كدوهاي پر شده را توي فر مي‌گذاريم و منتظر مي‌مانيم تا پنيرها طلايي بشوند.

  • آنچه بايد درباره كدو سبز بدانيد

خواص كدو سبز بي‌شمار است؛ مثل كاهش آسم و كاهش هموسيستئين كه عامل سكته قلبي و مغزي است. كدو سبز سرشار از ويتامين‌هاي A و C است. همچنين از ابتلا به سرطان روده بزرگ و ‌ام‌اس جلوگيري مي‌كند چون آنتي‌اكسيدان بالايي دارد و ضد‌التهاب است. كدو سبز بهترين ماده غذايي براي رژيم و كاهش وزن به‌حساب مي‌آيد و همچنين براي معده بسيار مفيد است. وقتي گوشت يا قارچ هم به كدوسبز اضافه مي‌شود منبع پروتئين مورد نياز روزانه را تامين مي‌كند و وجود پنير، كلسيم روزانه را.

  • سيب زميني تنوري

يكي از علايق بچه‌ها و حتي ما آدم بزرگ‌ها خوردن سيب‌زميني سرخ‌كرده و چيپس است اما به‌خاطر ضررهايي كه دارد سعي مي‌كنيم تاجايي كه ممكن است از خوردن آنها اجتناب كنيم. سيب‌زميني به‌خودي خود فوايدي دارد كه نمي‌شود به راحتي از آن گذشت. بنابراين بهتر است به جاي حذف اين ماده غذايي ياد بگيريم آن را سالم طبخ كنيم و خانواده خود را از خوردن سيب‌زميني محروم نكنيم. پيشنهاد ما را براي روش طبخ سالم يك سيب‌زميني خوشمزه جدي بگيريد.

سیب زمینی تنوری

مواد لازم:
سيب‌زميني 4عدد
آرد سوخاري: 5قاشق غذاخوري
پاپريكا: يك قاشق چايخوري
آويشن: يك قاشق چايخوري
خردل: يك قاشق چايخوري
فلفل سياه :يك قاشق چايخوري
فلفل سفيد :يك قاشق چايخوري
پودر سير: يك قاشق چايخوري
نمك: يك قاشق چايخوري

سيب‌زميني‌ها را بايد به‌صورت خلالي درشت خرد كنيم. ادويه‌ها را با آرد سوخاري در كيسه پلاستيكي مي‌ريزيم و خوب مخلوط مي‌كنيم. سيب‌زميني‌ها را مي‌ريزيم داخل مخلوط ادويه‌ها و خوب آنها را تكان مي‌دهيم تا كاملا به ادويه‌ها آغشته شوند. روي سيني فر كاغذ مي‌گذاريم يا آن را چرب مي‌كنيم و سيب زميني‌ها را روي آن مي‌چينيم و 2 قاشق روغن را روي كل سيب‌زميني‌ها مي‌ريزيم. حالا سيني را داخل فري قرار مي‌دهيم كه از قبل تا دماي 180درجه گرم شده. حالا خانواده را دور هم جمع مي‌كنيم و منتظر مي‌مانيم كه روي سيب‌زميني‌ها طلايي بشود.

  • پلو با طعم اسفناج

اين روزها فرصت خوبي است كه شما ذائقه خانواده عزيزتان را با طعم‌ها و غذاهاي جديد غافلگير كنيد. پيشنهاد ما به شما پلوي اسفناج است. اين غذا بسيار لذيذ و خوشمزه و مفيد است و طرفداران اسفناج خيلي اين پلو را دوست دارند.

پلو با طعم اسفناج

مواد لازم:
2پيمانه برنج
يك عدد سينه مرغ
يك دسته كوچك اسفناج
2قاشق زرشك
10عدد آلوي خورشتي يا قيسي
نمك و فلفل سياه
مواد لازم براي تزئين:2قاشق زرشك و 2قاشق كشمش

اول برنج را آبكش مي‌كنيم و كنار مي‌گذاريم. البته روش ديگر پخت برنج براي اينكه ويتامين‌هاي برنج را از دست ندهيم، اين است كه برنج را به حالت كته و با مقدار آب كافي بگذاريم كه بپزد و وقتي آب برنج كشيده شد از روي حرارت بر‌داريم. آلوها را خيس مي‌كنيم. سينه مرغ را خرد مي‌كنيم و كمي تفت مي‌دهيم، زرشك را هم بايد بشوييم. تعدادي از برگ‌هاي اسفناج را نگه‌مي‌داريم براي ته ديگ و بقيه را خرد مي‌كنيم.
حالا يك قابلمه ترجيحا تفلون برمي‌داريم (البته مي‌شود همين مراحل را در پلوپز هم انجام بدهيد)
اول برگ‌هاي اسفناج را كف و اطراف قابلمه مي‌چينيم و نصف برنج را اضافه مي‌كنيم بعد روي آن اسفناج‌هاي خرد‌شده را مي‌ريزيم و بعد تكه‌هاي مرغ و زرشك و آلو را به‌ترتيب اضافه مي‌كنيم و در آخر مابقي برنج را مي‌ريزيم و روي آن را صاف مي‌كنيم و كمي روغن روي مواد مي‌دهيم و اجازه مي‌دهيم دم بكشد.
بعد برنج را به‌صورت قالبي از قابلمه در ظرف سرو غذا برمي‌گردانيم و دور آن را با زرشك و كشمش تزئين مي‌كنيم.

  • آنچه درباره اسفناج بايد بدانيد

اسفناج سرشار از ويتامين‌هاي (آ) ، (ب 1) ،(ب 2) و (ث) است. داراي املاح كلسيم، سديم، پتاسيم، يد، مس، ارسنيك و منيزيم است و به‌علت داشتن منيزيم جلوي پيشرفت سرطان را مي‌گيرد. براي خانم‌هاي باردار و افراد كم‌خون مفيد است و محرك كليه‌ها بوده، كار و فعاليت آنها را زياد مي‌كند. ‌اشتها مخصوصا اشتهاي اطفال را زياد مي‌كند. ملين و زودهضم بوده، مثل ساير سبزي‌ها توليد نفخ نمي‌كند و 2 برابر ديگر سبزيجات فيبر دارد. يك پيمانه اسفناج حدود 20درصد فيبر دارد كه مانع يبوست است و به هضم غذا كمك مي‌كند. فيبر موجود در اين سبزي، قند خون را پايين نگه‌داشته و با ايجاد حس سيري مي‌تواند مانع از پرخوري شود. اسفناج خاصيت ضدالتهابي دارد، حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي بوده و براي فشار خون مفيد است. سيستم ايمني بدن را بهبود مي‌بخشد، طراوت پوست را حفظ مي‌كند سازوكار كلسيم را در بدن تنظيم مي‌كند، از سيستم عصبي حفاظت مي‌كند و منبع خوبي از اسيدهاي چرب امگا 3 است، ضمن اينكه بدن را قليايي مي‌كند.

کد خبر 301703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار