تصویب قطعنامه تأیید جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در شورای امنیت، از آن‌رو که حکایت از نوعی دگرگونی بنیادین در رویکرد ۴دهه‌ای این شورا نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد، قابل‌توجه و ارزیابی ویژه است؛

چراكه براساس آن، نه‌تنها براي نخستين‌ بار برنامه غني‌سازي يك كشور به رسميت شناخته شده، بلكه اين قطعنامه غني‌سازي كشوري را با اكثريت مطلق آرا مورد تأييد قرار داده كه تا همين چند سال گذشته، غربي‌ها به‌دنبال باز كردن پيچ و مهره‌هاي تأسيسات هسته‌اي‌اش بودند. آنها حتي وقتي هم كه راضي شدند ايران، برنامه هسته‌اي داشته باشد در حد داشتن نيروگاه بود و به‌هيچ‌وجه در تصورات‌شان نمي‌گنجيد كه روزي با انجام غني‌سازي در اين كشور موافقت كنند و از اين اقدام خود، خوشحال هم باشند.

رئيس‌جمهور آمريكا چند ساعت پس از تصويب قطعنامه2231 شوراي امنيت، در كاخ سفيد ضمن تكرار تلويحي اين ادعا كه ايران در تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي بوده، به خبرنگاران گفت كه نه‌تنها كشورهاي درگير در جريان مذاكرات هسته‌اي با ايران، بلكه ديگر كشورها نيز از روند جاري استقبال مي‌كنند و اميدواريم كنگره به پيام اين رأي در شوراي امنيت توجه كند. اشاره اوباما به تصميمي است كه كنگره آمريكا قرار است تا 2 يا 3‌ماه آينده در قبال برنامه جامع اقدام مشترك كه مورد توافق ايران و 1+5 قرار گرفته، اتخاذ كند.
اوباما پيش از اين گفته بود كه نگراني خاصي نسبت به رد اين توافق از جانب كنگره ندارد و مطمئن است كه در نهايت، توافق از سد كنگره‌ آمريكا كه اكثريت آن‌را جمهوريخواهان در اختيار دارند، عبور خواهد كرد.

وزير خارجه آمريكا هم در مصاحبه‌اي تأكيد كرده چنانچه توافق هسته‌اي از جانب كنگره رد شود، تمام اعتبار آمريكا از دست خواهد رفت. جان كري به راديو ملي آمريكا گفت: برخلاف تصور طرفداران حمله نظامي، اگر تصميم هم بگيريم كه از گزينه نظامي استفاده كنيم، هرگز سازمان ملل يا متحدان اروپايي از ما حمايت نخواهند كرد، در عوض، سخن رهبر ايران اثبات مي‌شود كه نمي‌توان به غرب اعتماد كرد، چراكه آنها به شما دروغ مي‌گويند و تقلب مي‌كنند، آنها همين هستند، هيچ‌كسي وجود ندارد كه بتوان با او مذاكره كرد، آنها 535وزير خارجه( اشاره به تعداد اعضاي كنگره) دارند.

  • عصبانيت كنگره و صهيونيست‌ها

نانسي پلوسي، رهبر اقليت مجلس نمايندگان آمريكا از جان كري، وزير خارجه، ارنست مونيز، وزير انرژي و جك ليو، وزير خزانه‌داري آمريكا دعوت كرد تا امروز و فردا در 2 نشست استماع محرمانه با دمكرات‌هاي كنگره شركت و درباره توافق هسته‌اي با ايران بحث كنند. همچنين قرار است ارنست مونيز، وزير انرژي آمريكا در جلسه استماع كميته روابط خارجي سنا حضور يابد. جان بينر، رئيس مجلس نمايندگان آمريكا گفته باراك اوباما با دادن اجازه رأي‌گيري در شوراي امنيت درباره سند برجام پيش از اينكه اين سند در كنگره بررسي شود، موقعيت كنگره را تضعيف كرده است. اد رويس، رئيس كميته سياست خارجي مجلس نمايندگان آمريكا هم تأييد برنامه جامع اقدام مشترك از سوي شوراي امنيت، پيش از تأييد كنگره آمريكا را محكوم كرده است. پيش از اين، رسانه‌ها خبر داده بودند كه در جريان مذاكرات، آمريكا تلاش كرده تصويب قطعنامه شوراي امنيت را به پس از تأييد كنگره موكول كند كه با مخالفت شديد ايران و ديگر كشورهاي1+5 مواجه شده است.

از سوي ديگر، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كه دقيقا مشخص است از نتيجه رأي‌گيري درباره قطعنامه 2231مستأصل شده، گفته اين اتحاد و اتفاق آرا در تأييد قطعنامه مذكور به معني درستي اين رفتار در برابر ايران نيست. وزير دفاع آمريكا هم كه در يكي ‌دو روز گذشته براي دلداري دادن به صهيونيست‌هاي سرخورده از مذاكرات هسته‌اي به تل‌آويو رفته بود، در كنفرانس خبري با همتاي صهيونيست خود، گفت كه آمريكا همچنان خود را متعهد به ارائه پيشرفته‌ترين تجهيزات نظامي به اسرائيل مي‌داند و مصمم است قدرت تل‌آويو در خاورميانه را حفظ كند.

در عين حال، رئيس‌جمهور آرژانتين كه كشورش با توطئه صهيونيست‌ها چندين‌سال است كه درگير ماجراي آمياست، بعد از تصويب قطعنامه2231 در صفحه توئيتر خود تأكيد كرده كه غرب براي تأمين منافع اقتصادي خود به توافق با ايران نياز دارد و نشانه آن، سفر 2روز قبل وزير اقتصاد آلمان به تهران بود. كريستينا فرناندز پيش از اين هم از اينكه آمريكا، توافق با ايران را تاريخي مي‌داند، اما در راستاي منافع صهيونيست‌ها، تفاهم ميان ايران و آرژانتين براي شفاف شدن ابعاد توطئه انفجار آميا را مورد حمله قرار مي‌دهد، انتقاد كرده بود.

  • مخالفت با قطعنامه، نقض توافق نيست

موضوع ديگر اينكه درباره محتواي قطعنامه و بحث محدوديت‌هاي موشكي كه در قطعنامه 2231شوراي امنيت مورد اشاره قرار گرفته و به محل بحث در داخل كشور هم تبديل شده، عباس عراقچي، معاون وزير خارجه گفت كه در متن برنامه جامع اقدام مشترك هيچ اشاره‌اي به موضوع محدوديت فعاليت موشكي ايران نشده و اين موضوع فقط در متن قطعنامه آمده و ايران هم در برجام تأكيد كرده كه مخالفت با قطعنامه به‌معناي نقض توافق نيست، بنابراين چنانچه ايران در مسير پيشرفت‌هاي فعاليت‌هاي دفاعي خود، فعاليت‌هاي موشكي داشته باشد، اين به‌معناي نقض برجام نيست، كما اينكه در بيانيه وزارت امور خارجه پس از قطعنامه شوراي امنيت هم به اين مسئله اشاره شده است.

در بيانيه وزارت خارجه كه پس از قطعنامه صادر شد، آمده است: جمهوري اسلامي ايران تدابير لازم براي تقويت توانمندي‌هاي دفاعي خود به‌منظور حراست از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود در مقابل هرگونه تجاوز و همچنين مقابله با تهديد تروريسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در اين چارچوب، توانمندي‌هاي نظامي ايران ازجمله موشك‌هاي بالستيك، منحصرا براي دفاع مشروع هستند. اين تجهيزات براي حمل سلاح‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بنابراين، خارج از حيطه يا صلاحيت قطعنامه شوراي امنيت و پيوست‌هاي آن هستند.

  • فابيوس 7 مرداد در تهران

پس از تصويب قطعنامه شوراي امنيت در تأييد برنامه جامع اقدام مشترك، وزير امور خارجه فرانسه و نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور سياسي و امنيتي خبرسفر قريب‌الوقوع خود به تهران را اعلام كردند. لوران فابيوس كه در برهه‌اي از مذاكرات حساس هسته‌اي به ساز ناكوك مذاكرات تبديل شده بود و از او به‌عنوان دلال صهيونيست‌ها در گفت‌وگوها نام برده مي‌شد، ديروز گفت كه هفته آينده به تهران مي‌آيد و در اين سفر علاوه بر رايزني با همتاي ايراني خود با حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. فارس به نقل از منابع نزديك به وزير خارجه فرانسه، تاريخ سفر فابيوس به ايران را 7مرداد ذكر كرده‌است.

فابيوس به شبكه راديويي فرانس اينتر گفته به دعوت ظريف به تهران مي‌آيد و هيچ هيأت اقتصادي در اين سفر او را همراهي نخواهد كرد، اما نمايندگان اتحاديه كارفرمايان فرانسوي در‌ماه سپتامبر به ايران خواهند آمد. به گفته او، اين كاملا عادي است كه پس از حصول توافق تاريخي اخير، فرانسه و ايران بتوانند روابط عادي خود را از سر بگيرند و فرانسويان در بازاري كه پيش از اين حضور گسترده‌اي در آن داشتند، دوباره حاضر شوند. شايد تازه‌ترين اقدام فرانسه در جريان تحريم ايران كه در ذهن مردم ما مانده، موضوع تحريم شركت‌هاي خودروسازي است، اما بايد اشاره كنيم كه موضوع ورود خون‌هاي آلوده به ويروس ايدز در سال‌هاي آغازين دهه60 كه هنوز هم كاملا حل نشده، مستقيما با شخص فابيوس در ارتباط بوده است.

در سال‌هاي 1362 تا 1363 محموله‌اي از فرآورده‌هاي خوني آلوده وارد ايران شد كه نتيجه آن آلودگي 270نفر از بيماران هموفيلي به ويروس ايدز بود. در آن سال‌ها لوران فابيوس، نخست‌وزير فرانسه بود و پس از ارسال اين خون‌ها از جانب انستيتو مريو فرانسه به ايران، آلمان غربي، ايتاليا، آرژانتين، عربستان و عراق، فابيوس به دادگاه رفت. او متهم بود كه هرگونه تشريفات در زمينه انجام آزمايش‌ها از نمونه‌هاي خوني را لغو كرده و خون‌هاي آلوده بدون اينكه مراحل آزمايش را پشت‌سر بگذارند، وارد بازار شده‌اند.

هرچند كه رأي اين دادگاه به‌دليل ناكافي‌بودن مستندات دخالت او در اين پرونده، تبرئه فابيوس بود اما هنوز هم اين مسئله نقطه تاريك پرونده اوست. خبر ديگر اينكه فدريكا موگريني، هماهنگ‌كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا هم پس از تصويب قطعنامه 2231شوراي امنيت گفت كه تمايل دارد براي حمايت از توافق هسته‌اي در آينده نزديك به تهران سفر كند. او اين تمايل خود را كه نشان از قطعي‌شدن سفرش داشت، 2روز قبل و پس از آنكه توافق جامع هسته‌اي در اتحاديه اروپا هم تصويب شد، اعلام كرد.

کد خبر 301665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha