همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به روایت خود ماجرای «بابک زنجانی دوم» را تحلیل کرد و وزیر نفت هم در حضور اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه به توضیح در این خصوص پرداخت.

مهر نوشت: اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، طرح جامع پیشگیری از بروز مطالبات معوق بانکی را گامی عملی در جهت مبارزه با وقوع تخلفات اقتصادی دانست و گفت: در این طرح جهت گیری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به سمت از بین بردن زمینه های ایجاد تخلفات است و تلاش دارد در کنار مبارزه با مفاسد، گام هایی عملی در راستای پیشگیری بردارد.

وی با بیان اینکه در طرح جامع پیشگیری از بروز مطالبات معوق بانکی، دلایل ایجاد مطالبات شناسایی و راهکارهای مناسب برای پیشگیری از آن طراحی شده، از بانک مرکزی و دستگاه‌های ذیربط خواست تا جلسه آتی ستاد، این طرح را مورد بررسی قرار دهند و به ارزیابی مدت زمان لازم و بودجه مورد نیاز برای تکمیل و اجرای این طرح بپردازند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سوء استفاده های اقتصادی منجر به اتلاف منابع ملی و به هدر رفتن بیت المال می شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی اشخاص که در این گونه پرونده ها دست دارند، با اعتماد به نفس و از موضع طلبکاری صحبت می کنند تا خود را بیگناه جلوه دهند که لازم است ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حساسیت بیشتر بر این پرونده ها تمرکز کرده و این موارد را به طور ویژه پیگیری کند.

جهانگیری با اشاره به گزارش وزیر نفت در این جلسه، گفت: متاسفانه عده ای با بزرگنمایی و حاشیه سازی و طرح مطالبی تحت عنوان وجود بابک زنجانی دوم، سعی دارند تخلفات بابک زنجانی را کم اهمیت جلوه دهند و با سیاه نمایی، اقدامات شایسته قوه قضائیه در برخورد با تخلفات را نادیده بگیرند.

وی اضافه کرد: پرونده بابک زنجانی، پرونده ای منحصر به فرد بود که به دلیل سوء مدیریت و بی تدبیری در گذشته ایجاد شد و اطمینان داریم با اقدامات انجام شده در وزارت نفت، دیگر شاهد تکرار وقوع چنین تخلفی در کشور نخواهیم بود.

  • ۵.۳ میلیارد دلار بدهی نفتی جنجالی تایید شد

در این جلسه که معاون اول قوه قضائیه، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر دادگستری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و دادستان تهران نیز حضور داشتند، وزیر نفت به ارائه توضیح درخصوص گزارش برخی رسانه ها درخصوص مطالبات ۵.۳ میلیارد دلاری بابت فروش نفت پرداخت و با اشاره به حواشی و مطالب منتشر شده در این زمینه تصریح کرد: این پول بدون هرگونه آسیب در محلی مطمئن قرار دارد و همانند سایر دارایی های بلوکه شده، پس از لغو تحریم‌ها به کشور بازخواهد گشت.

وزیر نفت همچنین گزارشی از سایر تخلفات در حوزه نفت و شرکت‌های نفتی از جمله تخلفات مرتبط با آنچه در رسانه ها به عنوان ناپدید شدن دکل‌های نفتی مطرح است، ارائه کرد و با بیان اینکه گزارش مفصلی در این زمینه توسط وزارت نفت و با همکاری سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای ذی ربط گردآوری شده است، از قوه قضائیه خواست این موضوع را به شکل ویژه مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهد.

  • نظر وزیر اطلاعات درباره پرونده موسسات اعتباری

وزیر اطلاعات نیز در این نشست با اشاره به وجود زمینه های متعدد در وقوع مفاسد اقتصادی، گفت: در برخی پرونده ها نظیر پرونده موسسات اعتباری، گاه عده زیادی از مردم که با هدف مشارکت اقتصادی دارایی های خود را به میان آورده اند، گرفتار هستند و این موضوع ایجاب می‌کند تا مبارزه با این گونه مفاسد به شکل دقیقی مدیریت شود، زیرا متخلفان در تلاش هستند با سوء استفاده از این معضل اجتماعی، مانع از رسیدگی به تخلفات شوند.

در ادامه این جلسه گزارشی نیز درخصوص تصویب لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و اشکال شورای نگهبان به این لایحه از سوی دبیرخانه ستاد ارائه شد.

طرح جامع پیشگیری از بروز مطالبات معوق بانکی از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که در گزارش مربوط به این طرح مراحل تدوین طرح شامل بررسی پرونده های گذشته و احصاء دلایل ایجاد مطالبات معوق بانکی تشریح شد.

در ادامه این گزارش نمونه های موردی از تخلفات و پرونده های معوق بانکی و شیوه های متفاوت که منجر به مطالبات معوق بانکی شده عنوان و سپس برنامه پیشگیری از این معضل در قالب هشت راهکار مطرح شد که راه اندازی سامانه شناسایی کامل مشتریان بانکی، راه اندازی سامانه صورت های مالی و اظهارنامه مالیاتی، راه اندازی سامانه ملی رتبه بندی اعتباری، راه اندازی سامانه مدیریت اسناد هزینه ای و برقراری ارتباط سیستمی بانک مرکزی با قوه قضاییه از جمله این راهکارها بود.

کد خبر 301624

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha