همشهری آنلاین: چهل سال پس از کشف استخوان‌هایی منتسب به خاندان امپراطوری یونان، متخصصان تایید کردند این استخوان‌ها به پادشاه فیلیپ دوم،‌پدر اسکندر مقدونی تعلق دارد.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، گفته مي‌شود پادشاه فيليپ از جراحت شديدي در ناحيه پا رنج مي‌برده‌است كه به مدت سه سال پيش از ترورش در سال 336 پيش از ميلاد، باعث لنگيدن او شده‌است. اكنون محققان شواهدي از وجود اين جراحت و نشانه‌هايي از لنگي در استخوان‌هاي كشف شده به دست آورده‌اند. 

محققان همچنين گمان مي‌برند اسكلت زن و نوزادي كه در مقبره ورجينا در كنار اسكلت پادشاه فيليپ دوم كشف شده، به كلوپاترا همسر فيليپ و فرزند نوزادشان تعلق دارد. پس از مرگ فيليپ، اسكندر در سن 20 سالگي به پادشاهي رسيد.

اين استخوان‌ها در سال‌هاي 1977 و 1978 در منطقه‌اي كشف شد كه بعد‌ها به مقبره سلطنتي اول و دوم در ورجينا، واقع در مركز مقدونيه در شمال يونان شهرت يافت. مقبره اول همچنين حاوي جسد فرد بالغ ديگري به همراه جسد يك نوزاد بود.

از زمان كشف اين اسكلت‌ها تاكنون متخصصان بسياري آنها را به فيليپ نسبت داده بودند و مقبره نيز به مقبره فيليپ شهرت يافته‌بود. اما استخوان‌هاي مقبره دوم هيچ نشاني از فرسودگي يا جراحات ناشي لنگ بودن فرد در زمان حياتش از خود نشان نمي‌دادند. از سويي ديگر مطالعات جداگانه‌اي نشان داده بود در مقبره دوم جسد پادشاه آرهيدائوس و همسرش اوريديس دفن شده‌است. آرهيدائوس برادر ناتني اسكندر بود كه پس از مرگ اسكندر به پادشاهي رسيد.

محققان دانشگاه‌‌هاي مادريد و تراس با كمك گرفتن از اسكن و راديوگرافي به تجزيه و تحليل استخوان‌هاي به دست آمده از هر دو مقبره پرداختند. محققان دريافتند اسكلت مردي كه در مقبره اول يافته شده به فردي بسيار قد‌بلند، درحدود يك متر و 80 سانتيمتر، با سني در حدود 45 سال تعلق داشته‌‌است. همچنين بررسي‌هاي بيشتر فرسودگي‌هاي مفصل زانو و وجود جراحتي حفره‌مانند در زانوي وي را نيز مشخص ساخت.

در عين حال نشانه‌هايي از التهابات پس از جراحت و فرسودگي‌هاي نامتقارن منجر به انحراف گردن كه در اثر راه‌رفتن نامتوازن ايجاد مي‌شود نيز در اين استخوان‌ها مشاهده شده‌است. تمامي اين يافته‌ها با اطلاعاتي كه از فيليپ دوم در دست است همخواني دارد. محققان با استفاده از همين تكنيك‌ها دريافتند جسد ديگر به دختري 18 ساله و نوزادي با جنسيت نامشخص،‌همسر و فرزند به قتل رسيده فيليپ دوم، تعلق داشته‌است.

گفته مي‌شود پس از مرگ فيليپ، المپياس مادر اسكندر دو فرزند ديگر فيليپ را به قتل مي‌رساند تا فرزند خودش به پادشاهي برسد،‌پس از آن كلوپاترا نيز خودكشي مي‌كند. 

کد خبر 301594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha