دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

این روزها یک دهه آثار پری‌یوش گنجی، استاد دانشگاه و نقاش، در آستانه ٧٠ سالگی در نگارخانه آریانا به تماشاست؛ آثاری که گاه ۷لایه رنگ روی هر بوم دارند و نقاش در عین القای نوعی آرامش تلاش می‌کند از محیط اطراف الهام گیرد و حرف زمانه خویش را بازتاب دهد.

نقاشی

بانوي هنرمند تأكيد دارد سوژه آثارش را از محيط پيرامون مي‌گيرد حتي «از كف آسفالت خيابان»؛ غيبت انسان در بوم‌هاي او ديگر شاخصه اين سال‌هاي نقاشي‌هاي گنجي است؛ شرقي بودن و رعايت اصول زيبايي‌شناسي هنر ايراني در آثارش موج مي‌زند و اين مهم از كودكي همراه اوست كه اصول پايه نقاشي را در هنرستان هنرهاي زيباي دختران زيرنظر استادان رضا فروزي و محمود فرشچيان آموخت و علاوه بر آن، پدر گنجي در زمينه فنون طراحي و چاپ پارچه صاحب سبك بود.

در اين ميان اما رويكرد شاعرانگي جدي‌ترين ردي است كه در بوم‌هاي گنجي در دهه اخير قابل بازيابي است. خود او هم گفته است: هميشه لحظه‎اي كه بايد تصميم بگيرم يك نقاشي به پايان خود رسيده برايم جالب است. وقتي كارها خشك مي‌شوند مي‌بوسمشان، در آغوششان مي‎گيرم و اغلب هم در آن لحظه‎ها گريه مي‌كنم. گنجي در دهه گذشته روي 5دوره كار كرده‌ كه نمونه‌هايي از آن روي ديوار آريانا رفته است؛ ازجمله 3دوره پنجره‌هاي شب، روز و قرمز و البته گل‌ها.

او درباره شاخصه چندلايه بودن رنگ‌ها روي بوم آثارش مي‌گويد: لايه‌هاي مختلفي از رنگ روي هر تابلو مي‌گذارم. هر لايه اين آثار متاثر از لايه قبلي است و مي‌تواند بيان رخدادي باشد كه در گذر زمان به وقوع پيوسته است. زندگي ما در اين شهر به‌گونه‌اي است كه ناگزير بايد لايه‌هاي گوناگوني را روي مسائل مختلف بياوريم تا پوشانده شوند. زندگي زير لايه‌ها جريان دارد و در حقيقت ما زير لايه‌ها زندگي مي‌كنيم.

پري‌يوش گنجي سال ١٣٢٤ در تبريز به دنيا آمده و نمايشگاه يك دهه نقاشي‌هاي او در نگارخانه آريانا كه از ۸ خرداد آغاز شده، تا اول مرداد به تماشاست. آريانا در الهيه، انتهاي خيابان مريم شرقي، ابتداي خيابان فرشته، شماره۹ قرار دارد.

  • آزاده جعفريان
کد خبر 301393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha