همشهری آنلاین: وبگاه صهیونیستی المرصد نوششت هر کس عناوین روزنامه‌های اصلی اسرائیل را ببینید، گمان می‌کند که امروز، در اسرائیل عزای عمومی اعلام شده است.

haaertz

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از العالم، المرصد افزود: یک روز پس از امضای توافق نامه تاریخی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ، هر کس به مطبوعات اسرائیلی بنگرد، گمان خواهد کرد که امروز در اسرائیل روز عزای عمومی، یا دست کم روز بروز فاجعه ای تروریستی است که به کشته شدن شمار زیادی اسرائیلی منجر شده است.

تیترهای درشتِ سیاه، روی رنگ‌های هشدار دهنده‌ای نظیر سفید و سیاه، در کنار عکس‌هایی از ایرانی‌ها در حال شادی کردن، روزنامه ها را پر کرده است.

به نظر می رسد که رویکرد نتانیاهو که ایجاد ترس و وحشت از برنامه هسته‌ای ایران است، در داخل اسرائیل تاثیرگذار بوده، او که بارها برای قانع کردن دیگر کشورها، از تعبیر توافق نامه بد و خطرناک استفاده کرده بود، به جای این که خارجی ها این مساله را باور کنند، اسرائیلی ها آن را باور کردند.

نتانیاهو در صفحه‌های روزنامه خودش، اسرائیل الیوم که با حمایت مالی شلدون ادلسون میلیاردر جمهوری خواه آمریکایی منتشر می شود؛ توافقنامه امضا شده را از همه زوایای ممکن مورد حمله قرار داد.

این روزنامه از انتقادات مختلف از اوباما، کری و همتایانشان آکنده شده و اظهاراتی فاجعه بار در جای جای روزنامه درج شده است، به حدی که گویی توافقنامه ای که روز گذشته در وین امضا شد، به نابودی اسرائیل منجر خواهد شد.

اما اگر نگاهی عمیق تر به تحلیل‌ها بیندازیم، متوجه واقعیت های پیچیده تری می شویم. روزنامه یدیعوت احرونوت که پرتیراژترین روزنامه در اسرائیل است و به اتخاذ مواضع ضد نتانیاهو معروف است؛ در تیتر اصلی خود نوشت: جهان، تسلیم ایران شد.

این روزنامه به انتقادات گسترده از آمریکایی‌ها پرداخت که در توافقنامه، هیچ اشاره ای به اسرائیل نکردند و این در حالی است که (به باور این روزنامه) این توافقنامه، تاثیری سرنوشت ساز بر اسرائیل می گذارد و در این میان، به صورت ضمنی، نتانیاهو در این مجال، مقصر است.

اگر نتانیاهو در پس پرده، با آمریکایی ها ارتباطی عقلانی برقرار می کرد و حفظ منافع اسرائیل در چارچوب توافق را خواستار می شد، شاید کسانی در آمریکا به حرف های او گوش می دادند، این در حالی است که نتانیاهو تمام تلاش خود را برای ناکام کردن توافق به کار بست، ابتدا میلیاردها هزینه جا انداختن این رویکرد شد که اسرائیل برای حمله به ایران آمادگی دارد، آن گاه این تلاش ها را ادامه داد تا آن که به سخنرانی تحریک کننده اش در کنگره آمریکا رسید.

در یکی دیگر از تحلیل‌ها نیز آمده است که رفتار نتانیاهو ممکن است منجر به آن شود که اسرائیل دیگر نتواند به پشتیبانی لازم مالی و تسلیحاتی از آمریکا دست یابد و چرا که دیگر نمی‌تواند ادعا کند که موجودیت اسرائیل در خطر است. اما نتانیاهو به جای این که به شکست خود اعتراف کند و در پی رسیدگی منطقی به پیامدهای این شکست بپردازد؛ خود را قربانی کرد و به اسرائیلی ها گفت: در آستانه وقوع فاجعه قرار گرفته ایم.

در این میان، روزنامه اسرائیلی هاآرتص که وابسته به جناح چپ گرای مخالف نتانیاهو است، به عنوان تیتر درشت نوشت: چیزی به اسم توافق خوب با ایران، وجود ندارد.

این روزنامه، اساسا نتانیاهو را متهم کرد و نوشت: نتانیاهو با ناله های متوالی مبنی بر این که این توافقنامه، توافقنامه‌ای بد است، توهمی ایجاد کرد مبنی بر این که این توافق ممکن است خوب باشد. البته هیچ توافق خوبی نمی تواند وجود داشته باشد، اما در هر صورت وجود توافقنامه ای متوسط که ایران را از تولید بمب اتمی بازدارد، بهتر از نبود هرگونه توافقنامه ای در این زمینه است.

همه احتمالات وارد است، ممکن است این تغییر به سمت مثبت باشد و همچنین ممکن است این تغییر، به سمت بدتر شدن اوضاع رود.

ایران به غرب نزدیک خواهد شد و شرکت های خارجی این کشور را پر می کنند، ایران با آمریکا گفت وگو خواهد کرد و این مساله سبب کاهش خطری می‌شود که اسرائیل را تهدید می‌کند. اما در روزی که سراسر اسرائیل به رهبری نخست وزیر، از توافقنامه هسته ای ایران و کشورهای 1+5 ناله سر می دهند، تصور نمی شود چنین جمله ای کارساز باشد.

کد خبر 301297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha