وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در جمع خبرنگاران ایرانی در وین گفت: مجموعا احساس می‌کنیم توافقی صورت گرفته که حتما تمام خواسته‌های هیچ یک از طرف‌ها را ندارد، ولی به اندازه‌ای متوازن است که می‌تواند مبنای یک اقدام مثبت برای حل و فصل مشکلات باشد.

محمد جواد ظریف

محمدجواد ظريف كه پس از 18 روز مذاكره فشرده و پيچيده هيأت ديپلماتيك ايران با ديپلمات‌هاي 1+5 و اتحاديه اروپا در وين به ميان خبرنگاران ايراني آمده بود، تصريح كرد: امیدوارم در این مسیر دشوار که تازه شروع شده بتوانیم از منافع مردم و کشور و انقلاب اسلامی حمایت کنیم. وی با اشاره به سابقه شورای امنیت که برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان مشکل عدم اشاعه مطرح و تحریم‌هایی را علیه ایران تحمیل کرده بود، خاطرنشان كرد: روزي كه قطعنامه تصويب شود، شاید شوراي امنيت برای اولین بار در تاریخ خود برنامه غنی‌سازی یک کشور را به رسمیت می‌شناسد، این دستاورد بزرگی است، چرا كه در عين لغو تحريم‌ها، هیچ یک از برنامه‌های هسته‌ای ما متوقف نخواهد شد. ظريف با بيان اينكه محدودیت‌هایی را پذیرفتیم که می‌تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود، افزود: توافقی که امروز اعلام شد، نتیجه سال‌ها مقاومت و 22‌ماه مذاکره بسیار فشرده و سنگین بود، حتما توافقی است مبتنی بر بده بستان سیاسی و نکات مهمی در توافق است که دستاوردهای بسیار مهمی برای ایران دارد.

  • انجام تعهدات بعد از حل و فصل PMD

وزير امور خارجه در خصوص حل موضوع ابعاد نظامي احتمالي كه ديروز روند كاري آن در جريان توافق صالحي و آمانو در وين مصوب شد و اینکه آیا روز اجرای توافق بستگی به گزارش آژانس درباره PMD خواهد داشت يا خير، گفت: آنچه در برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی کردیم این است که آژانس تمام اقداماتی که نیاز دارد و با ایران توافق کرده را انجام دهد و بعد از آن ما شروع کنیم به اقدامات، از جمله در مورد سانتریفیوژها. به گفته وزیر خارجه تمام ضمانت‌های لازم براي اینکه این کار بر اساس روند درست خود پیش برود در نظر گرفته شده است.

  • زمان اجرا

وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه 700 میلیون دلاری که طبق توافق ژنو ماهانه آزاد می‌شد، ظرف دو ماه تا زمان اجرای توافق آزاد خواهد شد، درباره زمان لازم براي ورود به فاز اجرايي توافق هم تصريح كرد: اجرايي شدن توافق بعد از دو سه ماه اولی است که روند داخلی در كشورها طی شود؛ الان پیش‌بینی‌های متفاوتی است که چقدر این زمان طول می‌کشد. اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند 4 تا 6 ماه طول می‌کشد، ما فکر می‌کنیم زمان کمتر از این می‌برد.

  • سازوكار بازگشت

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشي درباره احتمال نقض تعهد از جانب طرف مقابل نیز تصريح کرد: سازوكاري تدوين شده كه اگر طرف مقابل از تعهدش شانه خالی کند، ايران مي‌تواند به برنامه خود بازگردد و سرعت بازگشت ایران به برنامه‌های قبلی خود و کنار گذاشتن تعهدات به هیچ وجه کمتر از سرعتی که طرف مقابل می‌تواند بازگردد، نخواهد بود.

وي افزود: امیدوارم همه همکارانم بیش از آنکه راجع به نقض توافق صحبت کنند، به این توجه کنند که روی این توافق 22 ماه زحمت کشیده شده است و یقین دارم آمریکا و سایر اعضای 1+5 می‌دانند که اگر تحریم‌ها مجددا برقرار شود که به این سادگی نخواهد بود، نمی‌تواند هیچ فایده سیاسی برای آنها داشته باشد.

  • چرا لاوروف نبود

او درباره انتشار متن فارسي توافق هم گفت كه امیدوار بودیم متن فارسی همزمان با متن انگليسي منتشر شود، اما متن انگليسي زودتر از جايي درز كرد. ظريف به دليل حضور نيافتن وزير خارجه روسيه در زمان قرائت بيانيه پاياني هم اشاره كرد و گفت: اینکه یک مقدار تسریع شد به این خاطر بود که لاوروف می‌خواست به ازبکستان سفر کند و به همین خاطر هم در عکس نهایی نبود. حتي ما مجبور شدیم بسیاری از کارهای لجستیکی برای ترجمه و غلط‌گیری و هماهنگ کردن سندها را بعد از جلسه انجام دهیم.

کد خبر 301132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha