چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

حوضه دریاچه ارومیه سالانه حدود ۸میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داشته اما به‌دلیل کاهش ۱۸درصدی بارش‌ها هر سال یک میلیارد متر مکعب آب از آب‌های تجدیدپذیر کاهش پیدا کرده است.

دریاچه ارومیه

مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه با اعلام اين خبر به ايسنا گفت كه در 20سال گذشته حدود 20ميليارد مترمكعب آب ناشي از رواناب‌ها (‌آب‌هاي تجديدپذير) در حوضه درياچه كاسته شده‌است. مسعود تجريشي با اعلام اينكه توسعه كشاورزي و كاهش بارش‌ها باعث شده درياچه اروميه خشك شود، گفت: در حال حاضر راهكارهاي مختلفي براي احياي اين درياچه وجود دارد. يكي از اين راهكارها وارد كردن آب از بيرون از حوضه درياچه است. به‌عنوان نمونه رودخانه زاب كه در حال حاضر از كشور خارج مي‌شود مي‌تواند تا سال 1398، 600ميليون مترمكعب آب را وارد حوضه درياچه اروميه كند.

  • ضرورت اجراي راهكارهاي اولويت‌دار

به گزارش همشهري، مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه در حالي از انتقال آب از حوضه‌اي ديگر به‌عنوان راهكاري براي احياي اين درياچه نام مي‌برد كه 24راهكار براي احياي درياچه اروميه به تصويب رسيده و پلمب كردن چاه‌هاي غيرمجاز و نصب كنتور‌هاي حجمي روي چاه‌هاي موجود درحوضه درياچه از راهكارهايي است كه بنا به اعلام كارشناسان بايد در اولويت اول اجرا شود. باوجود اين، براي اجراي اين راهكارها كه متولي آن وزارت نيرو است هنوز اقدام در خور توجهي صورت نگرفته و آنطور كه آمار‌ها نشان مي‌دهد تا‌كنون بالغ بر 3هزار كنتور حجمي در حوضه درياچه اروميه نصب شده است.اين در‌حالي است كه حدود 80هزار حلقه چاه در منطقه وجود دارد كه حدود 50درصد اين چاه‌ها به‌صورت غيرمجاز حفر شده‌اند.

دكتر مسعود باقرزاده‌كريمي، معاون دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد بر اجراي راهكارهاي اولويت‌دار به همشهري گفت: اولويت اول براي احياي درياچه اروميه كاهش سهم مصارف آب در حوضه اين درياچه است تا سهم آب درياچه افزايش داده شود. در واقع اگر بخواهيم منابع آبي را از داخل حوضه تأمين كنيم اولويت‌دارترين پروژه‌ها، پروژه‌هايي است كه مصرف آب را كم مي‌كند. به گفته باقرزاده‌كريمي، در راس اين راهكارها توقف كامل سدسازي، نصب كنتور حجمي روي چاه‌هاي مجاز و پلمب كردن چاه‌هاي غيرمجاز قرار داد. ساماندهي رودخانه‌ها به‌طوري كه از برداشت آب غيرمجاز جلوگيري شود، كاهش مصرف آب بخش كشاورزي با جايگزين كردن آبياري مدرن به جاي آبياري سنتي و تغيير الگوي كشت از ديگر راهكارهايي است كه باقرزاده‌كريمي براجراي آنها تأكيد مي‌كند و مي‌گويد علاوه براين، راهكارهايي كه اجراي آنها مانع توليد ريزگرد مي‌شود از راهكارهايي است كه بايد در اولويت اجرا شود كه از آن جمله مي‌توان به طرح‌هايي مثل احياي اكولوژيكي درياچه اشاره كرد كه هم‌اكنون سازمان جنگل‌ها و مراتع در دست اجرا دارد. در عين حال، مسعود تجريشي مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد اجراي درياچه اروميه با اشاره به اينكه بخشي از اقدامات ستاد احياي درياچه اروميه انتقال آب از حوضه‌هاي مجاور به داخل درياچه است، مي‌گويد: فرايند انتقال آب رودخانه زاب به‌دليل تأمين منابع مالي چند ماهي است عقب افتاده اما در حال حاضر مشكلات تأمين منابع مالي اين فرايند حل شده است.

سد سيلوه نيز از سال آينده مي‌تواند 190ميليون مترمكعب آب را وارد حوضه درياچه اروميه كند كه اسفند امسال به بهره‌برداري مي‌رسد. وي درباره لايروبي رودخانه‌هاي حوضه درياچه اروميه به‌عنوان عاملي مؤثر در انتقال آب به درياچه نيز اظهار كرد: يكي ديگر از اقداماتي كه براي احياي درياچه اروميه مي‌توان انجام داد اين است كه هنگام بارش، آب بتواند به پيكره درياچه اروميه منتقل شود و اين امر با لايروبي رودخانه‌هاي زرينه‌رود، سيمينه‌رود، تلخه‌رود، گادر و... ميسر مي‌شود. به گفته وي اقداماتي در اين راستا انجام شده كه در مردادماه امسال به پايان مي‌رسد. تجريشي در ادامه به طرح اتصال سيمينه‌رود به زرينه‌رود تا شهريورماه امسال اشاره كرد و ادامه داد: يكي ديگر از اقدامات براي احياي درياچه اروميه اين است كه آب ذخيره شده در پشت سدها در زماني كه كشاورزي صورت نمي‌گيرد به پيكره اصلي درياچه اروميه وارد شود. برهمين اساس، امسال در حدود 135ميليون مترمكعب آب از سد بوكان راهي درياچه شده اما ظرفيت انتقال آب محدود بوده است. وي با بيان اينكه از ابتداي سال آينده در حدود 100ميليون مترمكعب آب از طريق تصفيه فاضلاب‌ها به پيكره اصلي درياچه اروميه وارد خواهد شد، تصريح كرد: در حوضه آبريز براي شهرها حدود 350ميليون مترمكعب آب شرب دارد. با توجه به اين موضوع قرار است تصفيه‌خانه‌ها و سيستم فاضلاب حدود 12شهر تجهيز شود تا بتوانند فاضلاب‌ها را جمع‌آوري و تصفيه كنند و سپس به درياچه بازگردانند.

  • ضرورت كاهش 40درصدي آب كشاورزي

تجريشي با اشاره به بهينه‌سازي مصرف آب كشاورزي و ضرورت كاهش 40درصدي آب كشاورزي در اين منطقه طي 5سال گفت: به‌منظور مشخص شدن سهم آب كشاورزان، چاه‌هاي اين حوضه به كنتور تجهيز شده‌اند تا از اين طريق حجم آب معيني در اختيار كشاورزان قرار گيرد. اين طرح امكان رصد كردن آب مصرفي كشاورزان و جلوگيري از مصرف بيش از حد آب را ايجاد مي‌كند كه با استفاده از اين اقدامات 40درصد از آب مصرفي براي كشاورزان كاهش مي‌يابد.

کد خبر 301117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha