یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

محمد مجد: ماه رمضان که می‌شود شب‌های شهرها هم پویاتر از قبل جلوه می‌کند.

شنا

به‌خصوص اين سال‌ها كه ماه رمضان در فصل گرم سال افتاده و خيلي‌ها بعد از افطار راهي استخرها مي‌شوند تا تني به آب بزنند و خستگي در كنند و براي روزه‌داري در روزهاي گرم آماده‌تر شوند. حتي مشاهده مي‌شود كساني كه در روزها و شب‌هاي عادي حوصله استخر رفتن را ندارند، دسته‌جمعي در اين شب‌هاي عزيز، راهي استخرها مي‌شوند. اما همين استخر رفتن چه در شب‌هاي‌ماه رمضان و چه در روزهاي ديگر سال، ممكن است تهديدي براي سلامتي شما باشد. اگر جزو علاقه‌مندان به ورزش‌هاي آبي هستيد، اطلاعات اين صفحه براي سلامتي‌تان مفيد است.

  • بهداشت فردي و عمومي در استخر‌يعني چه؟

يكي از مهم‌ترين مسائل در بحث ورزش‌هاي آبي به آب استخرهاي شنا مربوط مي‌شود و چنانچه اين آب به‌طور صحيح مورد بازرسي و ارزيابي قرار نگيرد، مي‌تواند در افراد شناگر مخاطرات پوستي و گوارشي ايجاد كند كه‌ گاه جبران كردن آنها هزينه‌بر بوده و در مواردي غيرقابل درمان است. به‌طور كلي بهداشت يك استخر از 2قسمت فردي و عمومي تشكيل مي‌شود و به اذعان كار‌شناسان، افزايش ميزان بهداشت فردي مي‌تواند به تقويت بهداشت عمومي استخر‌ها نيز كمك شايان كند. از مواردي كه مي‌توان در مورد بهداشت فردي آب استخر‌ها آن را رعايت كرد، اين است كه شناگر‌ها حتما از لباس و تجهيزات ورزشي مربوط به‌خود استفاده كنند و درصورتي كه به بيماري‌هاي گوارشي، انگلي يا قارچ‌هاي پوستي مبتلا هستند تا بهبودي كامل از ورود به استخر‌ها خودداري كنند. درخصوص بهداشت عمومي نيز رعايت كردن پاكيزگي آب استخر از نكات حائز اهميت است.كار‌شناسان بهداشتي تأكيد مي‌كنند شناگر‌ها حتماً پيش از ورود به محوطه استخر از دوش مخصوص و حوضچه كلر استفاده كنند تا احتمال آسيب‌ديدگي آنها به حداقل برسد.

  • در استخر در معرض چه بيماري‌هايي قرار داريم؟

در شنا، بدن با آب در تماس است و بنابر‌اين در معرض آلودگي است. در چند سال گذشته افزايشي در ميزان عفونت و بيماري‌هاي عفوني در استخرها روي داده و متأسفانه جلوگيري از ورود باكتري‌ها و ويروس‌ها به استخر امكان‌پذير نيست.مخصوصا در استخرهايي كه تعداد زيادي شناگر دارد ميزان آلودگي بيشتر است. افراد بيمار يا كساني كه در حال بهبودي هستند، بايد از شنا كردن اجتناب كنند اما بسياري از افراد چنين كاري نمي‌كنند.افراد سالم نيز آب را آلوده مي‌كنند. بيماري‌هايي كه ممكن است از طريق آب آلوده استخر منتقل شوند شامل اين موارد هستند: اسهال‌خوني، وبا، تيفوئيد، هپاتيت A، ژيارديا، كريپتوسپوريديوم، سالمونلا، شيگلا، عفونت‌ها و التهاب در پوست، چشم و گوش، بيماري‌هاي تنفسي و... . عوامل بيماري‌زا از طريق بلع آب، تماس با چشم، بيني، دستگاه‌ تنفسي و... ممكن است وارد شوند. اسهال يكي از بيماري‌هايي است كه ابتلا به آن در حال افزايش است. در اثر بلع آب انواع بيماري‌هاي اسهالي ممكن است روي دهند. شناگران نسبت به كساني كه شنا نمي‌كنند، بيشتر دچار عفونت‌هاي چشم، گوش و پوست مي‌شوند علت اين رويداد بالا بودن ميزان باكتري‌ها و ويروس‌ها در استخر است.

  • چه وسايلي براي شنا كردن ضرورت دارد؟

شنا كردن هم مانند هر ورزش ديگري به ابزار و وسايل خاص خود احتياج دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند با در اختيار گرفتن آنها از آبتني در مجموعه‌هاي ورزشي لذت ببرند. مهم‌ترين وسيله مورد نياز براي شنا كردن لباس شناست. يك لباس شناي خوب تراكم عضلات ناحيه فوقاني كمر و ماهيچه‌هاي پشت را به يك شكل ايجاد مي‌كند. در ضمن بهتر است شناگران براي جلوگيري از مشكلات پوستي و ريزش مو از كلاه استفاده كنند. يك كلاه مناسب كاملاً ضد‌آب است و به وسيله نوارهاي عايقي لاستيكي همه فضاي دور كاسه سر را مي‌پوشاند. فقط هم مخصوصا بانوان نيست و آقايان هم بايد از آن استفاده كنند. گوشي هم وسيله‌اي است كه براي جلوگيري از نفوذ آب به گوش داخلي استفاده مي‌شود و تأثير بسزايي در كاهش التهاب دستگاه شنوايي دارد. درضمن پرواضح است كه آب استخر‌ها در هر صورت مقداري آلودگي و ناخالصي دارد و نبايد به آن اعتماد كرد. استفاده از عينك‌هاي مخصوص شنا مانع ورود آب استخر به داخل چشم مي‌شود.

  • مگر كلر عوامل بيماري‌زا را از بين نمي‌برد؟

اگرچه كلر بسياري از عوامل بيماري‌زا را از بين مي‌برد اما اين كار به زمان نياز دارد. عواملي هستند كه حتي تا چند روز زنده مي‌مانند. برخي از ويروس‌ها و باكتري‌ها مي‌توانند در مقابل كلر مقاومت كنند. براي از بين رفتن برخي ديگر نيز مدت زمان زيادي مورد نياز است به همين دليل تمايل به ضد‌عفوني‌كننده‌هاي جايگزين كلر كه اثر بيشتر و سريع‌تري داشته باشند رو به افزايش است. اينها نشان مي‌دهند كه بدون كمك شما در رعايت برخي نكات، بيماري‌ها مي‌توانند منتشر شوند. براي جلوگيري از بيماري، رفتارهاي سالم در شنا براي سلامت شما و افراد ديگر لازم است. عموماً تصور مي‌شود كه بالا بودن دماي آب ممكن است برخي عوامل بيماري‌زا را از بين ببرد. اما در دماي بالا، كلر موجود در آب سريع‌تر از بين مي‌رود و بي‌اثر مي‌شود.در استخرهاي سرپوشيده به‌علت آلودگي بالا و تعداد زياد شناگران ميزان مؤثر كلر به سرعت پايين مي‌آيد.

  • چرا از كلر بيشتري استفاده نمي‌شود؟

بسياري از استخر‌ها به‌دليل پيشگيري از بيماري، از كلر زيادي استفاده مي‌كنند. اما اين مسئله نيز خطراتي براي سلامتي ايجاد مي‌كند و بايد از آن اجتناب شود. مواد ضد‌عفوني‌كننده معدني نيز هستند كه مي‌توانند ميزان كلر مصرفي را تا 75درصد كاهش دهند و محيط سالم‌تري فراهم كنند. ضد‌عفوني مؤثر مي‌تواند باكتري‌هاي مضر، ويروس‌ها و جلبك‌ها را از بين ببرد. عناصري مانند مس و نقره نيز مي‌توانند به‌عنوان عوامل ضد‌باكتري و ضد‌ويروسي عمل كنند.تنفس بخارات مربوط به كلر و مواد ضد‌عفوني‌كننده نيز مي‌تواند منجر به بروز تنگي نفس يا آسم شناگران مخصوصاً در كودكان خردسال شود. در مواردي از مواد ضد‌عفوني‌كننده مناسب استفاده نمي‌شود حتي ممكن است برخي از اين بخارات، مشكلات كليوي، كبدي و سيستم عصبي مركزي ايجاد كنند و حتي در مواردي احتمال ابتلا به سرطان را افزايش دهند.

احتمال ابتلا به اسهال با شنا در آبي كه به خوبي ضد‌عفوني و نگهداري مي‌شود، كم است. در بيشتر موارد علت بيماري اين است كه افراد، آب را به‌عنوان منبع احتمالي بيماري به‌حساب نمي‌آورند. اگر افراد به اين موضوع واقف باشند بيشتر مراقب خواهند بود. براي لذت بردن از شنا و پيشگيري از ابتلا به بيماري اين موارد را انجام دهيد: قبل از ورود به آب كاملاً پوست بدن را پاك كنيد و بشوييد. اگر مبتلا به اسهال هستيد حتي اگر در حال حاضر مشكلي نداريد، به هيچ وجه وارد آب نشويد. از مواد آرايشي استفاده نكنيد. چون علاوه بر آلوده كردن آب، واكنش يون‌هاي كلر و تركيبات ضد‌عفوني‌كننده با تركيبات مختلف آرايشي موجب آسيب به پوست شما مي‌شود.

  • آب درماني را فراموش نكنيد

بسياري از افراد هنگام كار و فعاليت روزانه خود دچار كوفتگي عضلات و خستگي‌هاي مفرط مي‌شوند كه اين امر، در درازمدت مي‌تواند به دستگاه اسكلتي، مفاصل‌ و در ‌‌نهايت سيستم حركتي و تعادلي آنها آسيب برساند. روي آوردن به شيوه‌هاي متنوع آب‌درماني، ازجمله روش‌هايي است كه مي‌تواند خستگي عضلاني و آسيب‌هاي ناحيه مفاصل و ستون فقرات را به حداقل رسانده و انرژي شما را براي كار و فعاليت روزانه افزايش دهد. به‌طور كلي مقوله آب‌درماني با سيستم استخر و انواع سونا و سيستم‌هاي جكوزي دنبال مي‌شود كه استفاده از آنها با توجه به شرايط و برنامه تمريني مربي يا پزشك متخصص مي‌تواند تا حدي متغير باشد اما نتيجه كار لذتبخش و هيجان‌انگيز است. امروزه دوره‌هاي آب‌درماني كه به شكل جلسات آموزشي يا تفريحي برگزار مي‌شود، اغلب در مجموعه‌هاي ورزشي خصوصي است. توجه داشته باشيد كه پشت سر گذاشتن اين آموزش‌ها و تمرينات بسته به نوع آن، از ۷۵ تا ۵۰۰ هزارتومان هزينه دربر دارد و بيشتر در همين فصل گرما مورد استقبال قرار مي‌گيرد.

کد خبر 300797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha