فاطمه علیزاده: شاید شما هم از آن دسته خانه‌دارانی باشید که با فرا رسیدن‌ماه مبارک رمضان تصمیم گرفته‌اید که مواد غذایی مورد استفاده در افطارها و سحرهایتان را فریز کنید.

فریزر

نگهداري و فريز كردن مواد غذايي روش‌هايي دارد و بايد بدانيد كه از نظر علمي نمي‌توانيد همه مواد غذايي را فريز كنيد. نحوه نگهداري از مواد غذايي يكي از دانش‌هاي روز به‌حساب مي‌آيد. ما درباره اينكه چگونه و با چه كيفيتي كدام مواد غذايي را فريز كنيد براي شما پيشنهادهايي داريم.

نخستين نكته‌اي كه بايد در نگهداري مواد غذايي به آن توجه كنيد، حساسيت گروه‌هاي مختلف غذايي در برابر آلودگي است. گوشت و لبنيات و مخصوصا گوشت سفيد، بيشتر از ديگر مواد، در معرض فساد و مسموميت غذايي قرار دارد. ميوه‌ها و سبزي‌ها هم اگر به‌طور مناسبي نگهداري نشوند، خيلي زود فاسد مي‌شوند. پيشنهاد ما اين است كه شستن يخچال و اجزاي داخلي آن را در فهرست كارهايتان قرار دهيد. بعد از شستن يخچال و جلوگيري از پخش ميكروب‌ها، ميوه و سبزي را بشوييد و پس از خشك‌كردن آنها را در يخچال قرار دهيد. اما يادتان باشد كه هرگز تخم‌مرغ‌ها را قبل از مصرفشان نشوييد. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هاي خام را در يخچال نگه‌داريد حواس‌تان باشد كه بيشتر از يك هفته طول نكشد و سبزي‌هاي پخته را نهايتا 2 تا 3 روز مي‌توانيد نگه‌داريد.

از نظر متخصصان، روش نگهداري مواد غذايي بر پايه انجماد، اساسا براي گوشت مطرح بوده است و بعداً حبوبات و سبزيجات را هم به اين ليست اضافه مي‌كنند. اما خيلي‌ها اضافه مانده هر غذا، ميوه يا شيريني‌اي را هم به اميد خوردن آن در چندروز يا حتي چندماه بعد فريز مي‌كنند. مسئله مهم، خارج كردن اين مواد از حالت انجماد است كه انجام نادرست آن بر كيفيت مواد تأثير مي‌گذارد و خيلي وقت‌ها آنها را غيرقابل خوردن مي‌كند. در حالت انجماد، كريستال‌هاي يخي سرتاسر ماده‌غذايي را مي‌پوشانند و با خارج شدن از حالت انجماد، اين كريستال‌ها شكسته مي‌شوند و بافت ماده غذايي را تخريب مي‌كنند مثلا اگر براي يخ‌زدايي يك تكه گوشت، آن را زير شير آب گرم بگيريد، بافت گوشت تخريب مي‌شود و ارزش غذايي آن به‌شدت پايين مي‌آيد. گاهي ممكن است آلودگي‌هاي محيط هم از سطح ماده غذايي به آن نفوذ كند. يادتان باشد كه بهترين حالت براي خارج كردن گوشت از حالت انجماد، قرار دادن آن در يخچال، چند ساعت قبل از مصرف است. در اين حالت، گوشت به آرامي از حالت انجماد خارج مي‌شود و ارزش مواد مغذي خود را نيز حفظ مي‌كند.

از فريز كردن لبنياتي مانند شير در هرحالتي خودداري كنيد. ميوه‌هايي مانند توت فرنگي و گيلاس و آلبالو هم به‌علت داشتن بافت ظريف‌شان بعد از درآمدن از حالت انجماد، بافت تخريب شده‌اي پيدا مي‌كنند و ديگر حاوي ويتامين C نيستند؛ پس بهتر است در تابستان تا مي‌توانيد از نوع تازه آنها استفاده كنيد و دلي از عزا دربياوريد.

توجه داشته باشيد كه براي سالم نگه‌داشتن مواد غذايي در فريزر دماي آن بايد روي منفي 18درجه باشد. اگر قرار است مواد غذايي زيادي را فريز كنيد همه آنها را در يك مرحله داخل فريزر نگذاريد. چون اين كار باعث مي‌شود تا دماي داخل فريزر افزايش پيدا كند و مواد به راحتي يخ نزنند و در همين حين، فاسد شوند. يادتان باشد كه مواد غذايي را در بسته‌هايي كه در يك وعده مصرف مي‌كنيد، بسته‌بندي كنيد. هيچ وقت نصف بسته گوشتي كه يخ‌زدايي شده است را دوباره به فريزر برنگردانيد!

کد خبر 299054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار