یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

حامد خسروشاهی: جامعه امروز ایران، جامعه نسل سومی‌هاست.

من حجاب را دوست دارم

دهه شصتي‌ها و دهه هفتادي‌ها اين روزها بخش قابل‌توجه و تأثيرگذاري در مقايسه با ساير رده‌هاي سني در كشور هستند؛ نسلي كه اقتضائات خاص خودشان را دارند و كسر قابل‌توجهي از وقت خود را در شبكه‌هاي اجتماعي و گفت‌وگوهاي مجازي با همسالان خود مي‌گذرانند. اين نسل با حركت‌هاي اجتماعي و كمپين‌ها و چالش‌ها روز مي‌گذرانند و در اخبار هم مي‌بينيم و مي‌شنويم كه هر از چندگاهي با يك كمپين و چالش، خودي نشان مي‌دهند، به همين دليل برخي عقيده دارند باورهاي ديني و آداب اجتماعي توصيه شده توسط دين اسلام براي رسوخ ميان اين نسل بايد در قالب‌هاي مورد توجه اين نسل به آنها عرضه شود. بي‌حجابي، بد حجابي، شل‌حجابي و كلماتي از اين دست سال‌هاست كه با گوش‌ها و چشم‌هايمان آشنا هستند. دنبال دليل اين كار نيستيم و جامعه‌شناسان و عالمان ديني و سياسي بايد در اين خصوص نظر بدهند. براي بهبود وضعيت حجاب بين نسل سومي‌ها در سال‌هاي اخير روش‌هاي گوناگوني از برخوردهاي سلبي‌گرفته تا ايجابي مورد استفاده قرار گرفته است. يكي از ابزارهاي ابراز عقيده اين نسل نمادها هستند. ابزاري كه گروه «من حجاب را دوست دارم» هم تصميم گرفته با استفاده از آن به تبليغ حجاب بپردازد.

اصولا نسل سومي‌ها «نمادباز» هستند. در سال‌هاي گذشته به موارد مختلفي از دختران و پسران جوان برخورده‌ايم كه پشت كيف و كوله خود پيكسل‌هاي فلزي حاوي يك جمله، يك تصوير يا عكس يك شخصيت را نصب كرده‌اند و با همان پيكسل از دوست‌داشتني‌ترين عقايد خود مي‌گويند. يك گروه، كه چه عرض كنم، يك فرد خوشفكر پيشقدم شده و در طول مسير، دوستان زيادي دور او جمع شده‌اند و حركت مردمي «من حجاب را دوست دارم» را راه انداخته‌اند. پيكسل‌هاي زيبا و خوشرنگي ساخته‌اند كه خانم‌هاي محجبه تهراني (در حال نفوذ به ساير شهرها) دارند آن را به كيف و كوله خود مي‌چسبانند و از پوشش خود و دلبستگي‌شان به اين پوشش مي‌گويند و سبك زندگي خود را تبليغ مي‌كنند. براي ماشين‌ها هم برنامه دارند.آنها به شبكه‌هاي اجتماعي هم آمده‌اند و روزانه تصاوير مختلفي از خود و فرزندان با حجاب و در اماكن مختلف شهر مخابره مي‌كنند. لايك‌هاي خوبي هم جمع مي‌كنند و اين نشان مي‌دهد اين حركت تبديل به يك حركت اجتماعي شده است؛ خانم‌هايي كه با پيكسل «من حجاب را دوست دارم» در كافي‌شاپ و دانشگاه و كتابخانه و... حاضر مي‌شوند تا زنان مسلماني كه در تركيه و كانادا و بحرين به اين حركت مي‌پيوندند، سوژه عكس‌هاي اينستاگرام اين حركت است كه نزديك به 7هزار فالوور دارد و تعدادشان به سرعت در حال افزايش است. اخيرا دوستداران اين حركت قرارهايي هم مي‌گذارند و در محل‌هايي جمع مي‌شوند و از دغدغه‌هايشان مي‌گويند و دوستاني جديد پيدا مي‌كنند. گروه «من حجاب را دوست دارم» هر هفته در صفحه رسمي خود در شبكه اجتماعي اينستاگرام بهترين عكس و متن ارسالي و همچنين چند نفر از اعضاي فعال خود را انتخاب و معرفي مي‌كند. يك گروه در شبكه اجتماعي موبايلي تلگرام هم راه انداخته‌اند و در آن به بحث درخصوص طرح‌هاي آتي مي‌پردازند. سايت هم كه داير است و آماده ارسال محصولات به همه جاي ايران.

تبليغ حجاب وظيفه با حجاب‌هاست
از وبلاگ يكي از فعالان فضاي مجازي

« هميشه معتقد بوده و هستم كه بهترين مبلغين و مروجين فرهنگ حجاب و عفاف و حيا در جامعه، خودِ زنان باحجاب هستند. كساني كه به حجاب معتقدند و خودشان عامل به اين حكم و امر الهي هستند مي‌توانند در جامعه به‌گونه‌اي رفتار كنند و ظاهر شوند تا بگويند كه با بي‌حجابي و رفتارهاي دور از حياي ديگر زنان و مردان جامعه مخالفند و بي‌حيايي و بدحجابي را ناهنجاري مي‌دانند و نمي‌خواهند چنين ناهنجاري‌اي در جامعه اسلامي‌مان باشد. وقتي درباره طرح «من حجاب را دوست دارم» خواندم، ديدم چقدر به چنين حركتي نياز است. چقدر خوب كه مي‌شود حرفمان را در قالب اثري هنري بيان كنيم. ان‌شاءالله با توكل به خدا اين حركت فرهنگي بتواند در فرهنگسازي‌ در رابطه با حجاب و عفاف درست و دقيق عمل كند.»

کد خبر 300789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha