یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

جواد نصرتی: راجر فدرر تنیسور سرشناس سوئیسی امروز در فینال رقابت‌های تنیس ویمبلدون می‌تواند با شکست دادن نواک جوکوویچ رقیب صرب ‌اش، خود را به‌عنوان مسن‌ترین قهرمان این رقابت‌ها در تاریخ جاودانه کند و به هشتمین قهرمانی خود در این رقابت‌ها برسد.

آماده برای انتقام تاریخی

تنيسور 33ساله، سال گذشته در فينال همين رقابت‌ها، برابر رقيب صرب خود شكست خورد و همان زمان زمزمه‌هايي شنيده مي‌شد كه مي‌گفتند پرافتخارترين تنيسور تاريخ ديگر هرگز نمي‌تواند قهرمان ويمبلدون شود. اما او چنان عملكردي در رقابت‌هاي امسال داشته است كه حتي سخت‌ترين منتقدانش هم نمي‌توانند شانس او را براي گرفتن انتقام سال گذشته نفي كنند. او در نيمه نهايي رقابت‌ها، اندي ماري بخت شماره 3قهرماني در اين رقابت‌ها را با سرويس‌هايش ويران كرد و حالا مي‌توان انتظار داشت هر اتفاقي براي جوكوويچ - مرد شماره يك تنيس دنيا - هم بيفتد. فدرر با سرويس‌هايي كه خودش گفته بهترين سرويس‌هاي تمام عمرش بوده است، هوادارانش را ياد سال‌هاي 2003تا 2010انداخت، سال‌هايي كه او 16قهرماني گرنداسلم از مجموع 17قهرماني را در آن به‌دست آورد.

او حالا بعد از كن رازول 39ساله در سال 1974، مسن‌ترين تنيسوري است كه به فينال ويمبلدون رسيده است و اميد زيادي دارد در بيست و ششمين فينال خود در گرند اسلم‌ها، به هجدهمين قهرماني خود دست پيدا كند. برد در اين بازي، او را بالاتر از پيت سمپراس تنيسور سرشناس آمريكايي قرار مي‌دهد. هر 2بازيكن تا حالا 7بار در اين رقابت‌ها قهرمان شدند و هشتمين قهرماني، فدرر را در ويمبلدون هم دست‌نيافتني خواهد كرد. البته بين او و اين افتخارها، تنيسور آماده‌اي به نام جوكوويچ قرار دارد. هر 2بازيكن در گرند‌اسلم‌ها، ركورد رو در روي 6-6را ثبت كرده‌اند و سهم آنها در 2بازي در فينال‌ها، هر كدام‌يك پيروزي است. براي فدرر، كه سال‌هاي آخر زندگي حرفه‌اي خود را مي‌گذراند، اين بازي بسيار حياتي و مهم است.

او درباره بازي با بخت شماره يك قهرماني ويمبلدون گفته است: «بازي كردن با نواك در هر جايي لذتبخش است چون وي بازيكن بزرگي است. او در زندگي‌اش، موفقيت‌هاي چشمگيري داشته است. در سال‌هاي اخير، او كاملا مسلط بوده است، به‌خصوص در زمين‌هاي سفت، و حالا در زمين چمن. او در زمين خاك‌رس هم - اگر نگوييم بهترين است- يكي از بهترين‌هاست. نواك خيلي سرسخت شده و هميشه در حال تلاش است. بردن او واقعا كار سختي است. حضورش، براي تنيس واقعا غنيمت است.»

هر 2بازيكن تا حالا 3بار در سال 2015با هم بازي كرده‌اند. فدرر در فينال دوبي برنده شده ولي فينال‌هاي ايندين ولز و رم را به جوكوويچ باخته است. شكست در دوبي، يكي از 3شكست اين فصل جوكوويچ است. او در نيمه نهايي همين رقابت‌ها، در ست اول بازي با ريشار گسكه فرانسوي، برابر بازي‌ دقيق حريف خود كاملا دست و پا بسته به‌نظر مي‌رسيد تا اينكه توانست كنترل بازي را به‌دست بگيرد و بعد از برد سخت 7بر 6در ست اول، 2ست بعدي را با نتيجه 6بر 4برنده شد. جوكوويچ با وجود بازي سخت در ست اول آن بازي، در اوج آمادگي است و در 20گرند اسلم اخير، در 19گرند اسلم دست‌كم در نيمه نهايي حضور داشته است. او حالا اين فرصت را دارد كه بعد از ناكامي غيرمنتظره در اوپن فرانسه، دوباره يك جام بزرگ بالاي سرش ببرد. در فينال اوپن فرانسه كه دومين گرند اسلم فصل به شمار مي‌رود، همه‌‌چيز براي نخستين قهرماني جوكوويچ آماده بود تا اينكه استن واورينكا هم‌وطن فدرر، جشن پاياني جوكوويچ را خراب كرد و تنها جام معتبري را كه جوكوويچ نبرده، دوباره از او دور كرد. جوكوويچ درباره تكرار فينال سال گذشته ويمبلدون با فدرر گفته است: «سال گذشته من فدرر را در يك بازي سخت در 5ست بردم و همين به من اعتماد به نفس زيادي داد. چند روز بعد از آن هم ازدواج كردم. بعد پدر شدم و بعد جديدي از لذت و خوشحالي به زندگي من اضافه شد. حالا مي‌خواهم تا آنجا كه مي‌توانم روي همان موج شادي باقي بمانم و اميدوارم يكشنبه هم خوب كار كنم. همه ما مي‌دانيم كه او چقدر بزرگ است. او بزرگ‌ترين بازيكن تاريخ تنيس است.»

کد خبر 300785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha