شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

محمد علی شاطری: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که خیلی از مسائل روزمره می‌تواند امنیت زندگی زناشویی را تهدید ‌کند.

راهی برای  بـرگشت

كم حجابي و بي‌حجابي، كم توجهي به ارزش‌ها در جامعه، گسترده شدن شبكه‌هاي ارتباطي نظير شبكه‌هاي تلفن همراه و ارتباطات اينترنتي و از همه مهم‌تر كم‌تقوايي و عدم‌رعايت هنجارهاي اسلامي باعث شده تا ارتباطات ناشايست و خارج از عرف يكي از مشكلاتي باشد كه اين روزها گريبان بعضي از زندگي‌ها را مي‌گيرد و مشكلات زيادي را براي آنها به‌وجود مي‌آورد. در اين ميان بعضي از خانم‌ها از همان اول به پاك كردن صورت مسئله مي‌انديشند و مسير جدايي را در پيش مي‌گيرند اما بسياري هستند كه به‌دنبال حل مشكل و ساختن دوباره زندگيشان هستند. براي اين آدم‌ها مهم نيست چه‌كسي مقصر است، زيرا به ترميم پل‌هاي شكسته پشت سرشان فكر مي‌كنند و حتي به اين مسئله مي‌انديشند كه چگونه مي‌توانند به همسرشان كمك كنند كه اين گناه را جبران كرده و دوباره به روزهاي آرامش زندگي مشترك برگردد.

بسياري هستند كه تلاش مي‌كنند زندگي خود را از نو بسازند و با پيدا كردن نقاط ضعف و حل آنها پايه‌هاي زندگي مشترك خود را محكم كنند. اگر شما هم از آن كساني هستيد كه به جاي پاك كردن صورت مسئله به حل آن مي‌انديشيد و در تلاشيد تا در برابر چنين مشكلي قد علم كنيد و زندگي مشتركتان را از نو بسازيد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.

  • كنجكاوي زياد؛ خوب يا بد؟

زمان‌هاي زيادي در زندگي هست كه ندانستن و كنجكاوي نكردن از دانستن و كنجكاوي كردن بهتر است. بعضي از خانم‌ها عادت دارند همسرشان را به‌صورت مرتب زيرنظر بگيرند. تلفن همراهش را بررسي كنند، اگر دستشان برسد ايميل همسرشان را چك كنند، رفت‌وآمد همسرشان را مرور كنند و كارهايي از اين دست. واقعيت اين است كه در مسئله روابط ناشايست، بررسي كردن و چك كردن نه‌تنها كمكي به شما نمي‌كند بلكه فقط احساس ناامني و بي‌اعتمادي را بين شما و همسرتان گسترش مي‌دهد. از سوي ديگر تا زماني كه شما ندانيد كه همسرتان رابطه خاصي دارد بايد براساس اصل برائت، بنا را بر پاكي و درست رفتار كردن همسرتان بگذاريد و بيهوده به‌دنبال تلخ كردن زندگي خود نباشيد. در روايتي از ائمه هدي(ع) نقل شده: «كار همسرت را بر وجه مثبت برداشت كن و بنا را بر درستي و پاكي او بگذار الا زماني كه راه توجيه بسته شود و از اشتباه او مطمئن شوي». بررسي و سختگيري بي‌مورد، همچنين باعث خستگي همسرتان از اين رفتارهاي نابجا شده و او را بيش از پيش از شما دور مي‌كند. درصورتي هم كه او روابط نامناسبي داشته باشد سختگيري شما تنها باعث مخفي‌كاري بيشتر و دقت بيشتر او در پنهان‌كاري مي‌شود. پس لطفا تا زماني كه از چيزي مطمئن نشده‌ايد آرامش رواني خود و خانواده‌تان را به هم نريزيد و اصل را بر پاكي و روابط صحيح بگذاريد.

  • جبران كنيد

اين درست كه شما احساس بدي نسبت به همسرتان پيدا كرده‌ايد، اين درست كه پس از اين اتفاق حتي گاهي اوقات تحمل بودن در كنار او براي شما سخت است اما گاهي اوقات براي رسيدن به يك نتيجه خوب بايد تلخي يك داروي موقت را تحمل كرد؛ دارويي كه از آن صحبت مي‌كنيم توجه و ابراز محبت بيش از پيش نسبت به همسرتان است. در اين مرحله شما بايد بدون اشاره مستقيم به رابطه ناشايست همسرتان و بدون پرده‌دري و ريختن ديوارهاي حيا و آبرويي كه بين شما و همسرتان هست به همسرتان ابراز محبت و توجه كنيد. محبت به همسرتان از 2 زاويه كاري مفيد و حتي ضروري است. از طرفي شما بايد به همسرتان بيش از پيش محبت كنيد تا او نسبت به چارچوب خانواده و عشق شما پايبند و متعهد شود و احساس عذاب وجدان و كوتاهي در مورد شما و زندگي‌تان به او دست بدهد و از سوي ديگر اگر ابراز محبت ميان شما و كسي كه همسرتان با او ارتباط ناشايست دارد را يك عرصه رقابت درنظر بگيريم قطعا اين شماييد كه بايد پيروز اين رقابت باشيد. البته خبر خوب اين است كه رابطه‌هاي ناشايست و خارج از خانواده، به‌دليل فضاي بي‌اعتمادي و عدم‌صداقتي كه معمولا در ابتداي اين رابطه‌ها وجود دارد و نيز ترس از افشا شدن و عذاب وجدان دو‌طرف، معمولا پايدار نيست و اگر شما عملكرد مناسبي داشته باشيد در يك بازه زماني كوتاه قطع خواهد شد. به وضعيت خانه بيشتر از قبل برسيد، به آرايش و وضعيت سر‌و‌وضع خود توجه بيشتري كنيد. هر‌روز يك لباس جديد و ظاهر جديد بسازيد.

  • يك اشتباه بزرگ

خداوند در خلقت زن و مرد ظرايف و نكات دقيقي را رعايت كرده است. سيستم ذهني و فكري يك مرد و يك زن تفاوت‌هاي بسياري با يكديگر دارد. اسب سركش طبيعت مردها، اگر نتوانند بر آن لجام تقوا و اخلاق بزنند، اساسا تنوع طلب و عشق باز است. اين در حالي است كه طبيعت خانم‌ها عشق ورز و فردگراست. يعني سيستم ذهني يك زن طبيعتا وقتي با همسرش زندگي مي‌كند و به او علاقه دارد، فقط در حول و حوش همان چارچوب خانواده و عشق به همسرش مي‌چرخد درحالي‌كه در مورد مردها چنين نيست. اكثر خانم‌ها تصور مي‌كنند رابطه همسرشان با فردي ديگر به‌دليل دوست نداشتن و بي‌علاقگي همسرشان به آنهاست. اينكه مرد شما به سراغ رابطه ناشايست با فرد ديگري رفته و دچار لغزش شده به هيچ وجه به‌معناي اين نيست كه او شما را دوست ندارد يا نسبت به خانواده و شما بي‌محبت شده است. مردها مي‌توانند در يك لحظه هم عاشق همسر و فرزندانشان باشند و هم در عين حال درگير يك رابطه عاطفي ديگر باشند. اين از خصوصيات اخلاقي مردهاست. البته منظور ما از گفتن اين موضوع اين نيست كه براي روابط ناشايست مردها دليل و بهانه بياوريم بلكه هدف اين است كه شما بدانيد مرد زندگي شما بعد از رابطه ناشايست با فردي ديگر هم هنوز به شما علاقه دارد و احتمالا اگر بنا بر انتخاب باشد يك موي شما را با هيچ‌كس ديگر عوض نخواهد كرد.

  • به‌دنبال علت باشيد

با وجود اينكه برقراري ارتباط ناشايست با فردي ديگر قطعا كاري غلط و گناه است و قرار نيست ما به هيچ وجه حق را به همسرتان بدهيم اما به هر حال شما به‌عنوان خانم خانه بايد به‌دنبال ريشه و دليل اين اشتباه در داخل زندگي خود و در رفتار و مراودات خود با همسرتان باشيد. قطعا كمبود‌ها و مشكلاتي وجود داشته كه كار به اينجا كشيده است. گرچه حفظ يك رابطه زناشويي مهم‌ترين نوع حفظ يك رابطه است اما بايد بدانيم در هر رابطه‌اي از هر نوع و هر شكل، هر فرد بيشتر مي‌تواند خود را تغيير دهد نه فرد ديگر را. پس به جاي كنترل كردن همسرتان و بازي كردن نقش كارآگاه، صادقانه و دور از تعصب به چالش‌ها و مشكلات زندگي مشترك خود نگاه كنيد. براي شروع بهتر است نگاهي به رفتارها و باورهاي خود بيندازيد. سهم شما از فاصله‌اي كه ميان شما و همسرتان ايجاد شده چقدر است؟ چه رفتارهايي انجام داده‌ايد كه به اينجا رسيده‌ايد؟ چه رفتارهايي انجام نداده‌ايد و كوتاهي كرده‌ايد كه كار به اينجا كشيده است؟ آيا مي‌توانستيد براي نرسيدن به چنين موقعيتي پيشگيري‌هايي انجام دهيد؟ البته در بعضي از اوقات هم ممكن است پاي يك اختلال روانپزشكي يا يك كمبود عاطفي و يا عقده‌هاي رواني در ميان باشد. اگر شما همه مسائل را بررسي كرديد و به اين نتيجه رسيديد كه واقعا هيچ كوتاهي از سمت شما وجود نداشته و همسر شما در عين ايده‌آل بودن همه‌‌چيز در زندگي‌تان باز دست به اين كار زده مي‌توانيد احتمال وجود اختلالاتي مانند دو قطبي، اختلال شخصيت مرزي، پارافيليا، كمبودهاي عاطفي و اختلالات خلقي را از طريق يك روانشناس يا مشاور خانواده بررسي كنيد.

  • بخشش يا جدايي؟

از همان آغاز كه حوا در كنار آدم قرار گرفت و بشر آفريده شد، خطا و لغزش هم به‌وجود آمد. اساسا اين خطا و لغزش بود كه باعث هبوط انسان به زمين و زندگي ما به اين شكل شد. هر كدام از ما در برهه‌هايي از زندگي تحت فشار مسائل گوناگون و براساس سوگندي كه شيطان براي فريب دادن ما خورده است ممكن است در معرض گناه يا لغزشي قرار بگيريم. اين احتمال گناه و لغزش براي همه انسان‌ها وجود دارد و هيچ‌كسي از آن مبرا نيست. اگر به هر دليلي مطمئن شديد كه همسر شما مرتكب گناهي شده و لغزشي داشته فراموش نكنيد كه او هم انسان است و در معرض فريب خوردن. حتي اگر مرتكب بدترين گناهان هم شده باشد باز هم در توبه از سوي خداوند هميشه باز است. پس شما كه بنده خداييد و خودتان هم هر لحظه ممكن است مرتكب اشتباهي بشويد سعي كنيد همسرتان را ببخشيد و راه توبه و بازگشت به آغوش خانواده را براي او باز بگذاريد. نبخشيدن و فكر كردن به جدايي و طلاق بيشتر از اينكه راه‌حل مناسبي براي اين مسئله باشد، پاك كردن صورت مسئله و خراب كردن همه‌‌چيزهايي است كه شما و همسرتان با مشقت فراوان و سختي زياد به آن رسيده‌ايد. گذشته از اين، جدايي و طلاق براي يك فرد سختي‌ها و مرارت‌هاي زيادي را به همراه دارد؛ فشار جامعه، تنهايي، مشكلات مالي، مشكلات تربيتي و رفتاري بچه‌ها درصورت طلاق همه از مسائلي هستند كه شما درصورت انتخاب اين مبغوض‌ترين و سياه‌ترين حلال خدا با آن روبه‌رو خواهيد بود. پس توصيه ما اين است كه راه بخشش و سازندگي را در پيش بگيريد.

  • وارد عمل شويد

اگر همه كارهايي كه در مراحل قبل گفتيم جواب نداد حالا وقت يك‌سري رفتارهاي ديگر از سمت شماست. در مرحله اول شما بايد با همسرتان حرف بزنيد. براي اين كار زمان و مكان مناسبي را درنظر بگيريد، جايي كه فقط شما باشيد و همسرتان و زماني كه هر دو سرحال و آماده باشيد. صحبت‌هايتان را از قبل روي كاغذ بنويسيد و خطوط اصلي صحبت‌هايتان را مشخص كنيد. در ابتداي صحبت‌تان نكات مثبت همسرتان را بگنجانيد و از او و زندگي مشتركتان تعريف كنيد. در صحبت‌هايتان از جملات «من» استفاده كنيد، يعني مثلا به جاي اينكه بگوييد «تو نبايد اين كار را مي‌كردي» بگوييد « من از اين كار تو خيلي ناراحتم»، هيچ اشكالي ندارد كه در عين خونسرد بودن گريه كنيد و احساسات همسرتان را تحريك كنيد. به او بگوييد كه شما براي زندگي با او ارزش زيادي قائل هستيد و دوست داريد يك عمر در كنار او زندگي كنيد و اين رفتاري كه او انجام داده باعث شكستن دل شما شده و شما بسيار افسرده و ناراحت هستيد و از او انتظار داريد تا هرچه سريع‌تر به اين رابطه خود پايان دهد. در مراحل بعدي حتي مي‌توانيد تهديد كنيد كه اگر اين رابطه قطع نشود شما تحمل نخواهيد كرد و از او جدا خواهيد شد. البته در تمام طول صحبت، مهربان و صميمي صحبت كنيد و از خط و نشان كشيدن بپرهيزيد. اگر احساس نياز مي‌كنيد مي‌توانيد از همسرتان بخواهيد كه همراه شما پيش يك مشاور بيايد كه از قبل او را مي‌شناسيد و مطمئن است و مورد قبول هر دوي شماست. به هيچ وجه اين مسئله را با خانواده‌ها، چه خانواده خودتان يا خانواده همسرتان مطرح نكنيد،زيرا در اين مورد خاص بايد به فكر حفظ آبروي شوهرتان باشيد؛ مگر اينكه مطمئن باشيد شخصي در خانواده وجود دارد كه رازدار است و مي‌تواند در حل مشكل به شما كمك كند.

  • درددل با بچه‌ها ممنوع!

هنگامي كه خانواده‌اي با مسئله روابط ناشايست پدر مواجه مي‌شود مسئله مهم و حياتي اين است كه پدر و مادر روابط خود را به‌گونه‌اي مديريت كنند كه بچه‌ها از اين مسئله باخبر نشوند. باخبر شدن از اين موضوع نقطه اتكا و ستون خانواده را كه براي بچه‌ها پدر است درنظر آنها تضعيف مي‌كند و قبح چنين مسائلي را براي آنها مي‌شكند. بنابر اين هرچقدر هم كه اين مسئله براي مادران سخت و طاقت‌فرسا باشد نبايد با بچه‌ها در اين مورد صحبت كنند يا بي‌احترامي به پدر در برابر بچه‌ها انجام دهند.

  • نگاه ويژه

دست شوهر عزيزتان را بگيريد

وقتي همه شرايط گل و بلبل است و شما خيلي خوش و خرم داريد در كنار همسر و فرزندان‌تان زندگي مي‌كنيد و احيانا احساس موفقيت هم داريد، ‌يعني تا حدودي توانسته‌ايد يك خانواده آرام و خوشبخت را بسازيد. اما گاهي روزگار مطابق ميل شما پيش نمي‌رود. شرايط گل و بلبل نيست و بعضي چيزها شما را آزار مي‌دهد. مثل اينكه مطمئن شويد شوهر عزيز شما مرتكب لغزشي شده و گناه رابطه ناشايستي را به دوش مي‌كشد. در اين شرايط است كه بايد خودتان را نشان بدهيد. تا اينجاي مطلب بيان كرديم كه شما چگونه مي‌توانيد به‌خودتان كمك كنيد كه زندگي‌تان را از نو بسازيد و از پاشيدن و به‌هم خوردن كلبه آرامش‌تان جلوگيري كنيد اما در اين چند خط مي‌خواهيم بگوييم كه چگونه مي‌توانيد به شوهر‌تان هم كمك كنيد. بايد غوغا به پا كنيد چون همسرتان را دوست داريد. چون ممكن است شوهرتان خودش متوجه گناهش نباشد و آن فردي كه بايد او را متوجه اين رفتار بكند كسي نيست جز شما. چرا؟ خب دليلش خيلي واضح است چون دوستش داريد و نسبت به او مسئوليد. به همين مهمي! شما هرگز نمي‌توانيد ادعا كنيد شخصي را دوست داريد و ببينيد كه آن شخص دارد با چشم بسته در مسيري مي‌رود كه چاه دارد و چيزي به او نگوييد و مراقبش نباشيد. اوضاع شوهر شما در اين چنين شرايطي مثل همان فردي است كه با چشم بسته حول و حوش يك چاه عميق و خطرناك قدم مي‌زند. شما بايد در اين شرايط در كنار او باشيد، ‌با مهرباني چشم‌هاي او را به واقعيت باز كرده و به او كمك كنيد تا بتواند به‌خودش كمك كند. حتما شوهر شما بعد از اينكه متوجه اشتباه خودش شد درگير عذاب وجدان مي‌شود. اين عذاب وجدان معمولا 2 جنبه دارد؛ اول اينكه در مقابل شما احساس شرمندگي مي‌كند و دوم اينكه در برابر خدا حس گناه و سرشكستگي دارد. احتمالا اين احساس گناه و سقوط از جايگاه معنوي و رابطه‌اش با خدا تا مدت‌ها در وجود او ادامه خواهد داشت. شما بايد از اين احساس استفاده كنيد. بايد به او كمك كنيد كه رابطه‌اش را با خدا تقويت و ترميم كند تا با اين واسطه، قدرت غلبه بر وسوسه‌هاي شيطان را پيدا كند. تقويت معنويت مي‌تواند به او احساس آرامش و سبكي از گناه بدهد. مي‌توانيد روزها و شب‌هاي‌تان را طوري برنامه‌ريزي كنيد كه به مراسم‌هاي مذهبي و دعاهاي دسته جمعي هيئت‌ها برسيد؛ مثلا برنامه دعاي كميل شب جمعه‌ها را جزو برنامه‌هاي هفتگي خانواده خود قرار بدهيد. دعاي كميل از آن دعاهايي است كه بعد از خواندنش آدم‌ها احساس پاكي و سبكي مي‌كنند. به اين فكر باشيد كه از هر راهي كه مي‌توانيد، وارد شويد تا او به آرامش حاصل از تقويت رفتارهاي معنوي برسد و بتواند به‌خودش كمك كند كه به مسير درست زندگي برگردد. معنويت داروي قدرتمندي است كه هرگز بي‌اثر نمي‌شود؛ آن را دست‌كم نگيريد.

کد خبر 300705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha