چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

الهام فیروزبخت: اتو یکی از وسایل ضروری و در عین حال پرکاربرد هر خانه است که هم لباس‌ها را صاف کرده و هم ضدعفونی و میکروب‌زدایی می‌کند.

اتو

اگر از آن دسته افرادي هستيد كه زياد با اين دستگاه سروكار داريد و به جاي سپردن لباس‌ها و ملحفه‌هايتان به خشكشويي، ترجيح مي‌دهيد خودتان با دقت، عمل زدودن چين و چروك از آنها را انجام دهيد، خريد يك اتوي مناسب براي شما يك امر ضروري است. نخستين قدم هم براي خريد اتو مشخص كردن مورد مصرف شماست. اينكه اين وسيله را براي مصارف خانگي احتياج داريد يا فروشگاهي و خياطي؟ خوب است قبل از رفتن به بازار انتظاراتي كه از اين دستگاه داريد را مشخص كنيد تا هنگام مواجهه با كلي جنس و مدل و برند دچار سردرگمي نشويد.

  • اتوي خشك يا معمولي

بيشتر به درد پارچه‌هاي كتاني و پنبه‌اي يا لباس‌هايي كه به‌اصطلاح زود اتو مي‌گيرند مي‌خورد و براي لباس‌هاي پشمي يا پرزدار مناسب نيستند. براي ساخت كفه آنها معمولا از فلزات سنگين يا استيل استفاده مي‌كنند كه همين موضوع باعث مي‌شود لباسي كه اتو مي‌كنيد مخصوصا اگر رنگش تيره باشد برق بيفتد و اگر هم سابقه‌ سوزاندن لباس را داشته باشيد حتما ديده‌ايد كفه اين اتوها خيلي سخت پاك مي‌شود يا گاهي اصلا پاك نمي‌شود.

در باز كردن چروك البسه هم تعريف چنداني ندارند و فاقد مخزن آب هستند. هنگام كار با اين دستگاه به دليل وزن 2كيلو و 700گرمي‌شان دست‌تان خيلي زود خسته مي‌شود، در عوض ارزان هستند و به‌علت نداشتن تكنولوژي پيچيده، استفاده از آنها آسان است و درصورت خراب شدن لازم نيست پول زيادي بابت تعميرشان پرداخت كنيد. برق مصرفي اين اتوها 220ولت و توان مصرفي آنها 1100وات است و داراي درجه حرارت 85تا 200درجه سانتي‌گراد هستند. اين اتوها از 73هزار تومان تا 290هزار تومان قيمت دارند.

  • اتوپرس

استفاده از اين مدل به‌دليل كارايي خوب و آسان و همچنين به‌صرفه بودن اين دستگاه شديدا بين مردم رواج پيدا كرده است. با خريد يك اتوپرس يك خشكشويي خانگي خواهيد داشت و مي‌توانيد عمل اتوكشي را به‌صورت كاملا حرفه‌اي انجام دهيد. اين اتوها با داشتن صفحه‌اي بزرگ كه گاهي تا 10برابر بزرگ‌تر از اتوهاي معمولي و بخار هستند، باعث صرفه‌جويي در وقت و انرژي مي‌شوند همچنين با توجه به فنر بسيار قوي‌اي كه در دسته اين دستگاه تعبيه شده فشاري معادل 40كيلوگرم روي لباس وارد مي‌شود كه همراه با گرما و بخار زيادي كه توليد مي‌كند در چشم به هم زدني اثري از چين و چروك روي لباس‌هايتان باقي نخواهد ماند.

اتوپرس‌هاي قديمي فقط يك كليد خاموش و روشن و يك درجه تنظيم حرارت داشتند اما حالا يك صفحه نمايشگر هم روي آنها تعبيه شده است كه نشان‌دهنده ميزان حرارت و اندازه آب مخزن است. همچنين در اتوپرس‌هاي جديد يك عدد اتو معمولي براي بهتر اتو كردن يقه لباس و سرشانه‌ها قرار داده شده است. توجه داشته باشيد اتوپرس‌هاي موجود در بازار در يكي از سايزهاي 26، 28و 32 اينچي عرضه مي‌شوند و قيمت اين اتوها رابطه مستقيمي با سايز آنها دارد. يكي از معايب اين اتوها همين قيمت بالاي آنهاست. در ضمن هنگام خريد به مكاني كه مي‌خواهيد دستگاه را در آن قرار دهيد توجه داشته باشيد. اگر خانه و اتاقتان كوچك است حتما سايز كوچكش را خريداري كنيد. قيمت اتوپرس هم از 540هزارتومان تا يك ميليون تومان متغير است.

  • اتو بخار

براي مصارف خانگي خريد اتو بخار به‌مراتب سنجيده‌تر از اتوي معمولي است. اتو بخارها به 2‌دسته تقسيم مي‌شوند: آنهايي كه مخزنشان روي بدنه تعبيه شده و آنهايي كه مخزن جداگانه‌اي دارند. دسته دوم توسط يك شلنگ كه وظيفه توليد و انتقال بخار با فشار بالا را دارد، به اتو متصل شده‌اند.

نكته مثبت اين اتوها در اين است كه با داشتن مخزن بزرگ، لازم نيست براي اتو كردن حجم زيادي از لباس، چندبار عمل پركردن مخزن را انجام دهيد. همچنين شما مي‌توانيد براي اتو كردن كت و شلوار يا لباس‌هايي كه رنگ تيره دارند، عمل اتوكشي را با صفحه سرد و تنها با بخار انجام دهيد.

اگر سراغ يكي از اتوهاي بخار موجود در بازار رفتيد در مرحله اول روي جعبه دستگاه را مطالعه كنيد. اگر كمي زبان انگليسي بلد باشيد مي‌توانيد بفهميد كه اتوي داخل جعبه چه خصوصيات ظاهري و از آن مهم‌تر چه ويژگي‌هاي فني‌اي دارد.كفه اين اتوها از جنس سراميك، تفلون، مواد كامپوزيت يا پلاديوم است كه احتمال سوختن لباس‌هايتان را خيلي كم مي‌كند. كفه اتو داراي روزنه و سوراخ‌هاي ريز و درشتي است كه بخار از آنها خارج شده و كاري كه اتوهاي معمولي با سنگيني بدنه‌شان روي لباس انجام مي‌دهند اين اتو با بخار انجام مي‌دهد؛ يعني فشار لازم براي صاف‌كردن پارچه روي لباس‌ها را با بخار آب ايجاد مي‌كند. برق مصرفي اتوي بخار 220تا 240ولت و توان مصرفي 1600وات است. وزن سبكي هم دارد؛ تقريبا يك كيلو و 200گرم. قيمت آن هم بين 95تا 845هزار تومان متغير است.

  • ميز اتو

ميزي را انتخاب كنيد كه قابليت تنظيم ارتفاع داشته باشد تا بتوانيد با اندازه قدتان هماهنگش كنيد. جنس پارچه روي ميز خيلي مهم است. دقت داشته باشيد پارچه‌اش پلاستيكي نباشد كه درصورت تماس صفحه داغ اتو با ميز، پارچه‌اش نسوزد. شما مي‌توانيد براي جلوگيري از اين اتفاق همان ابتداي امر روي ميز اتوي‌تان را پارچه پنبه‌اي بكشيد و خيالتان را از بابت تغيير رنگ و برق افتادن و سوختنش راحت كنيد. از خريد ميزهاي سنگين خودداري كنيد. جنس ميز خيلي مهم است. ميز چوبي نخريد چون هم جابه‌جايي‌اش سخت است و هم زود مي‌شكند، در مقابل ميزهاي استيل و آلومينيومي، هم سبكند و هم در مقابل گرما مقاوم‌تر هستند.

  • هنگام خريد

اتو هرچه سبك‌تر باشد بهتر است.مهم‌ترين قسمت يك اتو كفه آن است، پس توجه داشته باشيد كفه اتوي انتخابي شما از بهترين مواد موجود ساخته شده باشد. كفه فلزي يا استيل نخريد. نگذاريد فروشنده‌ها براي خريد اين اتوها مجابتان كنند.دقت كنيد در اتوي‌هاي معمولي و بخار كفه اتوي‌تان حتما پوشش پلاستيكي داشته باشد با وجود اين پوشش شما مطمئنيد كه لباستان به هيچ وجه نخواهد سوخت.

يادتان باشد دستگاه‌تان به سيستم رسوبگير مجهز باشد. مسلما اين كار باعث طول عمر اتوي شما خواهد شد. اگر دستگاه انتخابي‌ شما به سيستم‌هاي سردكننده عمودي، خاموش‌كن خودكار، پرزگير و سيم چرخشي هم مجهز باشد كه يك اتوي ايده‌آل را انتخاب كرده‌ايد.

ميزان توان مصرفي در كارايي اتو تأثير بسزايي دارد؛ هر چقدر توان اتو بالاتر باشد، اين دستگاه سريع‌تر داغ شده و مدت زمان اتوكشي شما پايين‌تر مي‌آيد.هنگام خريد به طول و مرغوبيت كابل در اتو‌هاي سيمي دقت داشته باشيد.
و در آخر، بسته به نيازتان خريد كنيد. به برندها و مارك‌هاي شناخته شده اعتماد كنيد. معيارتان را روي گراني و ارزاني نگذاريد. خوب است قبل از خريد، از دوستان دور و برتان نوع اتو و ميزان رضايت‌شان را سؤال كنيد.

  • هنگام استفاده

نوع آب مصرفي در دستگاه خيلي مهم است. مشخص است كه اتو با آب لوله‌كشي كار مي‌كند اما اگر آب لوله‌كشي شما بيش از اندازه سخت است از آب مقطر براي پر كردن مخزن استفاده كنيد زيرا استفاده از آب‌هاي سخت باعث رسوبگيري منافذ خروج بخار شده و بعد از مدتي عملا ديگر بخار دستگاه‌تان كار نخواهد كرد. اگر مدت زمان طولاني با اتوي‌تان كار نمي‌كنيد پس از اتمام اتوكشي آب باقي‌مانده در مخزن را حتما خارج كنيد. هرگز كف اتو را روي سگك و زيپ و دكمه‌هاي فلزي نكشيد اين كار باعث خط افتادن روي كفه اتو مي‌شود. اگر لباسي را سوزانده‌ايد و اثرات اين سوختگي روي كفه اتوي شما باقي مانده است مي‌توانيد يكي از اين راهكارها را به‌كار ببريد؛ اول اينكه مي‌توانيد پارچه‌اي را به محلول آب گرم و الكل صنعتي آغشته و كف اتو بكشيد و لكه را به آساني پاك كنيد. راه‌حل دوم در دست بلور‌هاي نمك است.

مقداري نمك را روي كاغذ ريخته و اتوي داغ را روي آن بكشيد! براي اتوي لباس‌هاي روشن آنها را از رو و لباس‌هاي تيره رنگ را براي جلوگيري از برق افتادن از پشت اتو كنيد يا مي‌توانيد روي آنها از يك پارچه نم‌دار پنبه‌اي استفاده كنيد. اگر مايليد خط اتوي لباستان ماندگار باشد و پس از يك‌بار استفاده از بين نرود مي‌توانيد كرك و پرز لباس را از داخل برداريد و جاي خط اتو را مقداري صابون خشك بريزيد و چندثانيه بيشتر اتو را در محل مورد نظر قرار دهيد.

کد خبر 298303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha