جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

اعضای شورای اسلامی شهر تهران درجلسه سه‌شنبه گذشته ۲طرح یک فوریتی را به تصویب رساندند. یکی از این طرح‌ها مربوط به ممنوعیت استفاده از شومینه گاز‌سوز و زغال‌سوز به‌عنوان وسیله گرمایشی در منازل و دیگری مربوط به ترخیص زنان زندانی بامحکومیت مالی بدون قصد بود.

شورای شهر

از طرفي در اين جلسه، اعضاي شوراي شهر با تصويب طرح ديگري به‌منظور حفظ امنيت مردم و كسبه و همچنين جلوگيري از تخريب و مرمت بازارچه‌هاي تاريخي، ورود موتورسيكلت به محدوده 15خرداد و عودلاجان را ممنوع كردند.بنابراين گزارش، در جلسه سه‌شنبه گذشته فاطمه دانشور طرح ترخيص زنان زنداني با محكوميت مالي بدون قصد را به‌صورت دوفوريتي ارائه كرد كه درنهايت به‌دليل برخي مخالفت‌ها با يك فوريت به تصويب رسيد.

نظر دانشور اين بود كه در بازديدي كه از يكي از زندان‌ها داشته با زنان باردار يا مادراني با كودكان شيرده مواجه شده كه به‌علت امضاي پشت يك سفته كه متعلق به همسرانشان بوده و براي ارقام ناچيز به زندان افتاده بودند. وي با درنظر گرفتن مصوبه قبلي شوراي شهر درمورد تخصيص رقم‌هايي براي آزادي زنان زنداني مالي بدون قصد گفت:

يكي از وظايف شهرداران حمايت از بنيان خانواده و پيشگيري از افزايش جمعيت زنان بزهكار و دور كردن مجرمين كم سابقه از افراد و باندهاي حرفه‌اي بزهكار است و مجاز است با همكاري سازمان حمايت از زندانيان و ستاد ديه و انجمن حمايت از زندانيان نسبت به آزاد‌سازي‌ زنان زنداني با محكوميت مالي بدون قصد اقدام كند. به همين دليل براساس اين طرح دانشور خواستار تخصيص مبلغ 2ميليارد تومان از محل بودجه ماده 17براي اين منظور شد تا نسبت به آزاد‌سازي‌ اين زنان در عيد سعيد فطر اقدام شود. يكي از مدافعان اين طرح معصومه آباد بود. وي گفت: اين مصوبه مسبوق به سابقه است. از طرفي نهاد خانواده نيازمند تحكيم بيشتر است بنابراين بازگرداندن اين زنان به نهاد خانواده مي‌تواند از بروز معضلات اينچنيني جلوگيري كند.

غلامرضا انصاري نيز در تأييد اين طرح گفت: رقمي كه براي اين امر درنظر گرفته شده براي شهرداري هزينه زيادي به بار نمي‌آورد ضمن اينكه اين اقدام از سوي شوراي شهر مي‌تواند حاوي پيامي براي قوه قضاييه باشد تا براي اينگونه جرائم به جاي زنداني كردن به‌دنبال اعمال محدوديت‌هاي اجتماعي باشد. اين طرح اگر چه از سوي 26نفر از اعضاي شوراي شهر به امضا رسيده بود اما برخي اعضا ازجمله مجتبي شاكري و الهه راستگو با وجود حمايت از اين طرح با قيد دوفوريت براي آن مخالف بودند. نظر آنها اين بود كه با توجه به بودجه‌هاي محدود شهر، اينگونه طرح‌ها مورد بررسي و كار كارشناسي بيشتري قرار گيرد كه در نهايت نيز اين طرح با يك فوريت به تصويب رسيد.

محمد سالاري رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شورا در جريان بررسي طرح ممنوعيت استفاده از شومينه‌گاز سوز و زغال‌سوز به‌عنوان وسيله گرمايشي در منازل گفت: اين طرح با استناد به درخواست كتبي رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور مطرح شده است. وي افزود: شايد كمتر كسي از اخبار فوت در فصل زمستان به‌دليل نشت گاز منواكسيد كربن اطلاع داشته باشد. همچنين مصرف بي‌رويه گاز به‌عنوان وسيله گرمايشي موجب تخريب محيط‌زيست و آلودگي هوا مي‌شود.

نظر عليرضا دبير اين بود كه شورا نمي‌تواند دراين موضوع دخالت كند. تصويب چنين طرحي مانند اين است كه از مردم خواسته شود باربيكيو نسازند. اين وظيفه مهندس ناظر ساختمان است كه بر استاندارد بودن شومينه‌هاي خانگي نظارت كند. مجتبي شاكري نيز معتقد بود به جاي ممنوعيت از روش‌هاي آموزشي و نرم به‌منظور فرهنگ‌سازي‌ و تغيير رفتار مصرفي استفاده شود. نظر غلامرضا انصاري نيز بر استفاده از انرژي‌هاي نوبه جاي انرژي‌هاي فسيلي بود.

احمد دنيامالي هم اينگونه ممنوعيت‌ها را به نفع خانواده‌ها اعلام كرد. محسن پيرهادي نيز گفت: ما نمي‌توانيم به كسي بگوييم از شومينه استفاده نكن اما در ساخت و سازهاي جديد مي‌توانيم بگوييم در پروانه اجازه اين كار را ندهند. بنابراين گزارش، در نهايت يك فوريت اين طرح به تصويب رسيد.

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران سه‌شنبه گذشته طرحي را به تصويب رساندند كه براساس آن ورود موتورسيكلت به محدوده بازار عودلاجان ممنوع شد. اين مصوبه درواقع الحاق يك تبصره به مصوبه ممنوعيت ورود موتورسيكلت به بازارهاي مسقف محدوده خيابان ۱۵ خرداد بود.

در پاسخ به برخي نگراني‌ها درباره بحث جانمايي و تأمين پاركينگ براي موتورسواران، سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با قرار گرفتن پشت تريبون شوراي شهر توضيحاتي ارائه كرد. وي گفت: در مورد اين الحاق، ايجاد محدوديت براي موتورسواران در محدوده پياده‌راه‌ها نظر ما كاملا موافق است، اما براي ايجاد فضاي توقف و پاركينگ تا آخر امسال به زمان نياز داريم تا از زمين‌هاي آزاد يا اراضي در اختيار شهرداري براي اين منظور استفاده كنيم. بنابراين گزارش، اين پيشنهاد به تصويب رسيد و در كنار آن نيز شهرداري تهران مكلف شد تا ظرف مدت 2‌ماه از تاريخ قانوني شدن اين مصوبه نسبت به اجراي ممنوعيت تردد موتورسيكلت در اين محدوده اقدام كند.

  • تصويب اساسنامه شركت بهره‌برداري نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب

اعضاي شوراي شهر تهران همچنين در يكصد و شصت و هشتمين جلسه شورا بررسي لايحه «اساسنامه شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شهرآفتاب (سهامي خاص)» را در دستور كار قرار دادند كه بعد از اعمال اصلاحاتي به تصويب رسيد.در جريان بررسي اين لايحه، عليرضا دبير با اشاره به اينكه اساسنامه نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب براساس اساسنامه تيپ شركت‌هاي شهرداري تهيه شده عنوان كرد: ما تنها در 3ماده 6و 10و 36اساسنامه اجازه ورود داشتيم.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه درباره حسابرسي بودجه سال ۹۲ شهرداري تهران نيز گفت: تا حسابرسي تكميل نشود نمي‌توانيم گزارش تلفيق آن سال را ارائه كنيم. دبير با اشاره به عدم‌حضور نماينده سازمان زيباسازي در جلسه مربوط به حسابرسي اظهار داشت: اين سازمان كه بايد به زيبايي پاسخگوي قانون و نمايندگان قانون باشد در جلسه كميسيون حاضر نشده و گزارش حسابرس مستقل شورا هم نشان مي‌دهد آمار سازمان مطلوب نيست. دبير افزود: آخرين سازماني كه حساب‌هاي درآمدي‌اش را براساس مصوبه شورا اعلام كرد سازمان زيباسازي بود.

سه‌شنبه گذشته جلسه شوراي شهر تهران با چند تذكر مهم از سوي اعضاي شوراي شهر آغاز شد. اين تذكرات از تردد بي‌ضابطه موتور‌سواران در شهر شروع شد و با اعتراض به نماي غيرقانوني ساختمان‌هاي در دست ساخت مجلس و مسكوت‌ماندن طرح موضوعي ضوابط حفظ باغات و اراضي مزروعي شهر تهران ادامه يافت تا به تذكر مهدي چمران رسيد. انتقاد رئيس شوراي شهر تهران به قانوني بود كه قرار است ظرف دو سه هفته ديگر در مجلس به تصويب برسد.

اين قانون از نظر چمران گرچه ظاهرا به استخدام در شهرداري‌هاي كشور مربوط مي‌شود اما در واقع محتوايش تثبيت سازمان شهرداري‌ها و گرفتن اختيارات از شهرداري‌ها و شوراهاست تا همه‌‌چيز زيرنظر سازمان شهرداري‌ها قرار گيرد؛ امري كه از نظر وي به تضعيف واقعي شوراها خواهد انجاميد. چمران از اعضاي شوراي شهر خواست تا در فرصت اندك پيش رو با نمايندگان مجلس رايزني‌هاي لازم را انجام دهند. در ادامه به بخش‌هايي از تذكرات ديگر اعضاي شوراي شهر در جلسه سه‌شنبه گذشته اشاره شده است:

جدول

کد خبر 300668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha