جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

سعود الفیصل وزیر امورخارجه پیشین عربستان سعودی روز پنجشنبه در لس‌آنجلس و در بستر بیماری درگذشت.

مرگ دیپلمات عربستات

سعود الفيصل 40سال از عمر 75ساله خود را در راس يكي از كليدي‌ترين وزارتخانه‌هاي عربستان گذراند تا پرسابقه‌ترين وزير امور خارجه دنيا لقب بگيرد. پس از مرگ ملك عبدالله، سلمان كه در ميان خاندان سعودي، از خانواده سديري‌ها بود قدرت را در دست گرفت و بلافاصله دست به تغييرات گسترده‌اي در ساختار قدرت زد. در چارچوب اين تغييرات، سديري‌ها در سطوح مختلف قدرت را به‌دست گرفتند. بركناري سعودالفيصل ازجمله اين تغييرات بود. سعود الفيصل آخرين چهره مهم بازمانده از نسل قبلي شاهزادگان سعودي در دستگاه ديپلماسي عربستان بود. نسلي كه بيشتر به حفظ وضع موجود تمايل داشتند تا تغيير آن.

سعود الفيصل بن عبدالعزيز آل سعود در سال1940 در شهر طائف در نزديكي مكه به دنيا آمد. پدر او، فيصل يكي از برادران عبدالله و سلمان، كه سال‌ها وزير خارجه عربستان بود در سال1964 به پادشاهي رسيد. سعود الفيصل كه فارغ‌التحصيل رشته اقتصاد از دانشگاه پرينستون آمريكا بود در سال1975 همزمان با ترور پدرش به‌دست برادرزاده‌اش، به‌عنوان وزير خارجه اين كشور تعيين شد. سعود‌الفيصل طي 4دهه حضور در وزارت امور خارجه عربستان، شاهد رويدادهاي مهمي در تاريخ سياسي كشورهاي عربي منطقه خاورميانه بوده است.

حمله اسرائيل به لبنان در سال1978، جنگ داخلي لبنان بين سال‌هاي 1975و 1990، حمله عراق به كويت در سال1990و حمله آمريكا به عراق در سال2003 مهم‌ترين رويدادهاي جهان عرب بودند كه ديپلماسي عربستان با هدايت فيصل درگير آنها شد. ديپلماسي كه اكنون براساس اسناد ويكي‌ليكس برمبناي خريد رسانه‌ها و كشورها با دلارهاي نفتي پيش مي‌رفته است. حوادث 11سپتامبر و حمله به برج‌هاي تجارت جهاني توسط القاعده، روابط ميان آمريكا و عربستان را به‌شدت دستخوش بحران كرد چرا كه 15نفر از 19هواپيماربايي كه دست به اين عمليات تروريستي زدند تابعيت سعودي داشتند.

فيصل به هر ترتيب توانست روابط ميان عربستان و آمريكا را پس از اين واقعه مديريت كرده و آن را از بحران خارج كند. شايد به همين‌خاطر است كه جان كري وزيرخارجه آمريكا در پيام تسليتش، سعود‌الفيصل را فردي خردمند توصيف كرده‌ است. سعود الفيصل دوران پادشاهي 4شاه عربستان را تجربه كرد؛ خالد، فهد، عبدالله و در نهايت سلمان. فيصل را با نفوذ و قدرت بالايي كه در خاندان سعودي داشت، به همراه 3پادشاه پيشين عربستان، معمار نظم موجود در ميان كشورهاي عربي خاورميانه مي‌دانند؛ نظمي كه با آغاز بهار عربي و قيام‌هاي مردمي از سال2011 و سپس با قدرت‌گيري نسل جديد خاندان سعودي ترك‌هاي عميقي برداشته است؛ نسل جديدي كه حمله به يمن نخستين اقدام در سياست خارجي تهاجمي آنها بود.

کد خبر 300663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha