شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲
۰ نفر

درحالی‌که سازمان ملل و جامعه جهانی پیش از شروع‌ماه رمضان برای توقف حملات عربستان به شهرهای یمن در این‌ماه تلاش می‌کردند، با نزدیک شدن به روزهای پایانی این‌ماه سرانجام تعهدی نیم‌بند از سعودی‌ها برای توقف حملات شنیده شده‌است.

آتش بس یمن

مقامات سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام كردند كه قرار است از ساعت12 جمعه‌شب آتش‌بس موقت در يمن اجرا شود. اين در حالي است كه حملات سعودي‌ها به شهرهاي يمن تا آخرين ساعات پنجشنبه شب هم ادامه داشت. روز چهارشنبه حملات عربستان به چند شهر يمن با هدف گرفتن بازارها و مراكز شلوغ تجمع مردم، تنها در يك روز 200كشته برجا گذاشت.

همچنين در حمله‌اي ديگر به يك مقر ارتش يمن در شهر حضرموت، بيش از 40نفر از نيروهاي ارتش يمن كشته شدند. ارتش يمن از ابتداي حملات عربستان به شهرهاي اين كشور، در كنار حوثي‌ها قرار گرفت. ارتش يمن همچنين در حملات به مواضع عربستان در مناطق مرزي اين كشور با يمن، نقش مهمي داشت. اين موضع، دولت عربستان را خشمگين كرده‌است و حمله به يكي از مقرهاي ارتش و كشتار 40نيروي ارتش به‌صورت يكجا بخشي از انتقام سعودي‌ها از ارتش يمن به‌حساب مي‌آيد.

همچنين در حمله‌اي ديگر ديروز يك مدرسه در صنعا هدف قرار گرفت. هنوز آمار كشته‌شدگان اين حمله تازه منتشر نشده‌است. باتوجه به اينكه يمن در نوعي محاصره هوايي و دريايي از سوي عربستان قرار دارد، اخبار و اطلاعات و حتي تصاوير اين حملات دست‌كم در كوتاه‌مدت به جهان مخابره نمي‌شود. اين وضعيتي است كه حتي غزه در حملات خونين سال گذشته آن را تجربه نكرده‌بود. تصاوير و اطلاعات حملات غزه در لحظه به جهان مخابره مي‌شد.

سخنگوي سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام كرد، عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور مستعفي يمن، با آتش‌بس موقت به مناسبت‌ماه رمضان موافقت كرده و اين موضوع را به اطلاع سعودي‌ها و ائتلافشان رسانده‌است. اين موضوع بعد از مذاكرات هفته گذشته نماينده سازمان ملل در امور يمن در رياض و صنعا اعلام مي‌شود. با اين حال باتوجه به اينكه عربستان در 3‌ماه گذشته دست‌كم 3بار آتش‌بس اعلام شده را نقض كرده‌است، اين بار هم معلوم نيست كه اين آتش‌بس برقرار بماند يا نه.

سازمان ملل روز پنجشنبه بار ديگر در گزارشي ضمن اعلام آخرين آمار از تلفات و بحران يمن، توقف فوري حملات به اين كشور را خواستار شد. براساس آمار سازمان ملل، 3‌ماه حملات عربستان به شهرهاي يمن بيش از 3هزار كشته، حدود 4هزار مجروح و چند صدهزار آواره به جا گذاشته‌است.

کد خبر 300662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha