همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه گفت: از نظر اسناد٬ یعنی متن توافق و ضمائم آن٬ بخش عمده به اتمام رسیده و چند موضوع کلیدی باقی مانده که اگر آنها نیز حل شوند٬ توافق می‌کنیم.

روانچی

به گزارش ایلنا، مجید تخت‌روانچی در مراسم ترحیم مادر همسرش در جمع خبرنگاران در رابطه با اتفاقات رخ داده در مذاکرات گفت: این مسائل مسائل جدیدی نیستند٬ ما منطقمان قوی است و با پشتوانه مردمی که وجود دارد٬ معتقدیم این مسئله می‌تواند با حفظ عزت حل شود.

وی با یادآوری اینکه ما هیچ چیز را با عزتمان معامله نمی‌کنیم،‌ اظهار داشت: ما عزت مردم را با مسئله‌ای معامله نخواهیم کرد و معتقدیم باید با عزت به توافق برسیم و فکر می‌کنیم این مسئله امکان‌پذیر است.

معاون وزیر امور خارجه درباره اتفاقات چند روز اخیر مذاکرات نیز اظهار داشت: اتفاقات پنجشنبه (18 تير)، خیلی اتفاقات عجیب و غریبی نبود٬ آمریکایی‌ها از نظر خودشان ضرب‌الاجلی داشتند که این ضرب‌الاجلی چیز مقدسی برای ما نبود که اگر می‌توانستیم در آن زمان به توافق برسیم چه بهتر٬ و اگر به توافق هم نرسیدیم اتفاق خاصی نیفتاده است. به عبارت دیگر قرار نبود در روز پنجشنبه اتفاق خاصی رخ بدهد.

روانچی افزود: در مذاکرات بالا و پایین زیاد می‌بینید و ممکن است با یکدیگر تفاهم‌هایی بکنید و متوجه بشوید٬ طرف مقابل خواسته‌هایش را تغییر داده و زیاده خواهی می‌کند٬ ما نیز مقاومت می‌کنیم و آن طرف مجددا پس می‌کشد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده با بیان اینکه اگر طرف مقابل حسن نیت لازم را داشته باشد و تصمیم سیاسی بگیرد٬ توافق صورت می‌گیرد،‌ یادآور شد: گاهی این تصمیم٬ تصمیم آسانی نیست٬ اما همانطور که گفتم اگر این تصمیم گرفته شود٬ توافق حاصل می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها از تفاهم لوزان عبور کرده‌اند؟ خاطر نشان کرد: اجازه دهید وارد جزئیات نشویم. در مذاکرات یک سری تفاهم می‌شود که هر چند نوشته شده نیست٬ اما یک تفاهم متقابل برای پیشبرد امور است و ممکن است بعدا در آن تغییراتی ایجاد شود. الان مذاکرات ادامه دارد و ما امیدواریم با حفظ اصولمان به نتیجه برسیم.

روانچی در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه شانس دستیابی به توافق را چقدر می‌دانید؟ ابراز داشت: نمی‌توانم عدد و رقمی بگویم٬ ولی از نظر اسناد٬ یعنی متن توافق و ضمائم آن٬ بخش عمده به اتمام رسیده و چند موضوع کلیدی باقی مانده که اگر آنها نیز حل شوند٬ توافق می‌کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در پاسخ به این سوال که احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد؟ بیان کرد: ما ضرب‌الاجلی نداریم که بگویم مذاکرات چند روز تمدید می‌شود٬ ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم به توافق دست یابیم.

کد خبر 300635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha