همشهری آنلاین: پایگاه خبری رای الیوم با اشاره به صلابت و قدرت تیم ایرانی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه موسوم به ۱+۵، مذاکره کنندگان کشورمان را به واسطه بی‌باکی و پایداری شایسته احترام و الگوبرداری دانست.

رای الیوم

به گزارش ايرنا، در سرمقاله این رسانه عربی آمده است: گرچه برخی در کشورهای عربی به دلایلی با ایران دشمنی می‌ورزند اما واقعیت این است که ایرانی‌ها شایسته احترام هستند؛ تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران طی پنج سال گذشته در مذاکرات ماراتون گونه و دشوار خود با گروه 1+5 پایداری قابل توجهی نشان داده و تسلیم طرف‌های مقابل نشده است. این در حالی است که ما در مذاکرات خود بسیار شرم‌آور عمل کردیم و به همین دلیل ما عرب‌ها و مسلمانان باید از ایرانیان درس و پند بگیریم.

رای الیوم تبلیغات ضدایرانی در برخی رسانه‌های عربی را بی‌فایده و ناشی از جهل و کوتاه‌بینی دانست و تصریح کرد که این رویکرد با پیشرفت، فرهنگ و تمدن مغایرت دارد.

رای الیوم همچنین با مقایسه مذاکره کنندگان عرب در طول تاریخ با مذاکره کنندگان هسته‌ای کشورمان نوشت: مذاکره کنندگان عرب اعم از مصری‌ها و فلسطینی‌ها نتوانستند در مقابل فشارهای طرف مقابل چندان دوام بیاورند. مذاکرات کمپ دیوید نخست تنها دو هفته و مذاکرات اسلو نیز تنها دو ماه ادامه پیدا کرد که نشان از سهولت اغفال آنان داشت. آنان بسیار زود تسلیم فشارهای آمریکا و اسراییل شدند و در نهایت امتیازهای راهبردی بزرگی دادند، به طوری که هم اکنون جهان عرب و جهان باید بهای آن را بپردازن .

این رسانه عربی ادامه داد: عراقی‌ها زمانی به بازرسان آمریکایی اجازه مطلق برای بازرسی از تاسیسات خود را دادند و آنها با کارشناسان و دانشمندان هسته‌ای عراق دیدار و گفت‌و‌گو کردند که نتیجه آن، ترور دانشمندان هسته‌ای عراق و حمله به این کشور به بهانه واهی وجود تسلیحات کشتار جمعی بود. غرب مصری‌ها را نیز در کمپ دیوید فریب داد، به طوری که آنان به موجب پیمان کمپ دیوید حاکمیت خود را بر شبه جزیره سینا از دست دادند. فلسطینی‌ها نیز در اسلو به اسراییلی‌ها امتیاز دادند و خود دست خالی بازگشتند .

در بخش دیگری از سرمقاله رای الیوم آمده است: در مذاکرات هسته‌ای ایران، محمدجواد ظریف به نمایندگی از این کشور یک تنه مقابل شش مذاکره کننده از شش قدرت بزرگ جهان ایستاده است. برخی از اعضای گروه 1+5 مانند لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بسیار تندرو و برخی میانه روتر هستند. این در حالی است که طرف مقابل ایران از شش کشور مختلف هستند و در نتیجه آنان در میان خود نیز اختلاف نظرهایی در خصوص مذاکرات دارند .

'هم اکنون مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهان به مرحله حساسی رسیده است و طرف‌ها برای کسب بیشترین امتیاز ممکن تلاش می‌کنند، به طوری که شاهد تمدید مکرر گفت‌وگوها هستیم. مشکلات زیادی وجود دارد، طرف‌های مختلف مشغول دیدارهای فشرده با هم هستند و مهم‌ترین محور مورد اختلاف رفع تحریم‌ها و مساله بازگشت خودکار آن و بدون قطعنامه شورای امنیت است .'

رای الیوم در پایان نوشت: نشست‌ها و جلسات کنونی بسیار سرنوشت ساز خواهد بود، اما در این میان تداوم گفت‌وگوها، محور مهمی است که طرف‌های مختلف در مورد آن اختلاف نظر ندارند.

کد خبر 300575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha