دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

محسن رخش خورشید: چهاردیواری جای بهتری می‌شود اگر دیوارهایش زیبا و چشم نواز باشند.

دیوارهای هزاررنگ

ديوارهاي خانه مهم هستند چون هميشه در پس زمينه تصويرهايي كه از خانه در ذهن‌ها ثبت مي‌شود، حضور دارند. يك تابلوي زيبا كه بر ديواري زمخت و عبوس آويخته شده، جلوه كمتري خواهد داشت بنابراين بايد به پس‌زمينه يا ديوارها توجه شود. علاوه بر آن، ديوارها هميشه در مقابل چشم هستند و هرقدر هم كه به آنان نگاه نشود، باز هم ديده مي‌شوند و اگر چشم‌نواز نباشند، خانه‌‌ را سرد و روحيه ساكنانش را مخدوش و افسرده مي‌كنند. پس ديوار بخش مهمي از خانه است و بر همين اساس، طراحان داخلي براي نمايش مهارت‌هاي خود در زيبايي بخشيدن به خانه و عظمت دادن به آن، ديوارها را به‌كار مي‌گيرند و آنها را با انواع ديوارپوش‌ها مي‌آرايند. اين مطلب كه با كمك حامد رحيمي، طراح و دكوراتور داخلي نوشته شده، به بررسي تعدادي از پوشش‌هاي مرسوم و رايج براي ديوارها مي‌پردازد تا شما بهترين انتخاب را داشته باشيد.

  • انتخاب اول: رنگ
رنگ از همه‌رنگ

رنگ، پرطرفدارترين ديوارپوش در خانه‌‌هاي ايراني به‌حساب مي‌آيد. دلايل زيادي براي انتخاب رنگ به‌عنوان پوشش ديوارها وجود دارد؛ از جمله اينكه تنوع زيادي در انتخاب رنگ‌ها وجود دارد، اجراي آن ساده و كم‌هزينه است و مقاومت بدي هم ندارد، كمااينكه اگر آسيبي هم ديد‌، با صرف هزينه و زماني اندك مي‌توان ترميمش كرد. بنابراين اغلب ما سراغ رنگ براي پوشش ديوارها مي‌رويم و رنگ روغن را در ۲ نوع مات و براق، براي ديوار و رنگ پلاستيك را براي سقف‌ها انتخاب مي‌كنيم. يك انتخاب ديگر هم وجود دارد و آن، رنگ اكريليك است. اكريليك، نسل جديد رنگ‌هاي ساختماني است و تفاوت عمده‌اي با رنگ‌هاي پلاستيك و روغن دارد. اين رنگ، بي‌بو است و سريعا خشك مي‌شود. آن را رنگ پلاستيك قابل شست‌وشو هم مي‌نامند و استفاده از آن براي وقت‌هايي مناسب است كه مي‌خواهيم به سرعت، رنگ‌وروي خانه را عوض كنيم و البته برايمان مهم نيست كه اين رنگ‌ورو تا چه مدت تازه و سرحال مي‌ماند. رنگ اكريليك ماندگاري كمتري نسبت به رنگ روغن دارد و در بهترين حالت، آن را تا 5سال ضمانت مي‌كنند. بعد از آن كدر مي‌شود و بايد تجديد شود. اگر روي سقف و ديوارها ناهمواري يا ترك جدي وجود ندارد و نيازي به زيرسازي احساس نمي‌شود، بد نيست خودتان دست به‌كار شويد و هزينه‌ها را ‌ كاهش اساسي بدهيد.

  • انتخاب دوم: بلكا
ديوار غرق در الياف

چند سال قبل كه رنگ‌هاي سلولوزي با نام مصطلح بلكا به صنايع ساختماني معرفي شد، تب استفاده از آن يكباره بالا گرفت و ديده مي‌شد كه ديوار بسياري از خانه‌ها سر و شكل بلكايي گرفته است اما مدتي نگذشت كه مشخص شد بلكا براي تمام نقاط خانه مناسب نيست و عموما بهتر است در خانه استفاده نشود. بلكا را همه ديده‌اند، با اين‌حال توضيحش اين مي‌شود كه يك ديوارپوش اليافي است و بعد از تركيب اليافش با آب، خميري حاصل مي‌شود كه آن را با ماله به ديوار مي‌كشند. بلكا يك پوشش محكم و زيباست و ويژگي‌هاي خوب زيادي دارد؛ مانند اينكه عايق صوت و حرارت است، بازتاب مستقيم نور را كاهش مي‌دهد، اجرايش ساده است و چندان نيازي هم به زيرسازي ندارد. اما معايب قابل توجهي هم دارد؛ مثل اينكه با گذر ۲ يا ۳ سال، زيبايي و شفافيت خود را از دست مي‌دهد و جاذب بو است. بنابراين اگر مي‌خواهيد ديوارهاي سالن پذيرايي بوي قورمه‌سبزي ندهد، بهتر است از ديوارپوش بلكا براي ديوارهاي سالن صرف‌نظر كنيد. بلكا اغلب براي اتاق‌هاي خواب يا دفاتر كار استفاده مي‌شود و اجرايش معمولا يك روزه است، مگر آنكه متراژ خيلي زياد باشد و ۲ روز زمان بخواهد. براي بلكايي‌شدن ديوارها، در ازاي هر مترمربع بايد بين 6تا 13هزار تومان هزينه كنيد. اين تفاوت قيمت، بابت نوع الياف بلكا است. الياف انواع گران‌‌تر، از نوع ابريشم است كه زيبايي و استحكام بيشتري دارد. اجراي بلكا كار سختي نيست. كافي است مواد خامش را بخريد و با آب تركيب كنيد. الياف، آغشته به چسب هستند و يك نوع خمير چسبناك به‌دست مي‌آيد كه به راحتي با ماله، به سطح ديوار مي‌نشيند.

  • انتخاب سوم: كاغذ ديواري

كاغذ‌هاي خوش‌نقش ديوار

كاغذهاي ديواري به‌صورت رولي به فروش مي‌روند و انتخاب آنها كاملا سليقه‌اي است. هر رول 5/4 تا 5مترمربع از ديوار را مي‌پوشاند و قيمت آن نيز از 15هزار تومان شروع مي‌شود و بالا مي‌رود. اگر قصد داريد خودتان ديوارها را كاغذ كنيد، بد نيست نمونه‌هاي چسب‌دار را در اولويت انتخاب قرار دهيد كه نصبشان راحت‌تر است. براي نصب كاغذ ديواري، زيرسازي ديوارها اهميت زيادي دارد تا ناهمواري‌ها، طرح‌هاي روي كاغذ را از شكل نيندازند. نصاب‌هاي كاغذ ديواري، عمليات زيرسازي را هم انجام مي‌دهند و كارمزدشان در ازاي نصب هر رول، 10تا 18هزار تومان است. اين تفاوت قيمت، براساس ميزان آماده‌سازي ديوار و طرح‌هاي كاغذ ديواري است. نصاب‌ها اگر براي هماهنگ‌سازي‌ گل‌هاي كاغذديواري زحمت بيشتري متحمل شوند، كارمزد بيشتري هم مي‌گيرند.

  • انتخاب چهارم: سازه ها

ديوارهايي به نقش چوب و سنگ

خانه‌هاي اوليه انسان، سازه‌هايي تشكيل شده از سنگ و چوب بودند و بر اين اساس، طراحان داخلي هميشه ديوارپوش‌هاي سنگي و چوبي را در سبد پيشنهادهاي خود دارند و اغلب هم آنچه پديد مي‌آيد، زيبا، گرم و چشم‌نواز است چون انتخاب سنگ و چوب براي سقف و ديوار خانه، ريشه در تاريخ و هويت بشر دارد. چوب‌هايي با طرح‌هاي گوناگون و رنگ‌هاي مختلف براي پوشاندن ديوار خانه‌ها وجود دارد كه تنوع قيمت شگفت‌انگيزي دارند و البته اينطور نيست كه بتوان آنها را بدون اجرا و نصب‌شان خريد. سنگ‌هاي دكوراتيو بر ديوار خانه‌ها، هم زيبا هستند و هم خانه را عظمت مي‌دهند؛ خصوصا سنگ‌هاي آنتيك كه در طرح‌ها و رنگ‌هاي مختلف به فروش مي‌رسند، انتخاب خوبي براي پوشاندن ديوارها به‌حساب مي‌آيند. علاوه بر سنگ و چوب، پنل‌هاي pvc هم انتخاب خوبي براي سقف و ديوار خانه‌ها هستند كه جنسي پلاستيكي دارند و طرح‌‌هايشان هم متنوع است. سنگ‌هاي آنتيك را با چسب‌هاي مخصوص به ديوار مي‌چسبانند و بينشان را بندكشي مي‌كنند.

  • انتخاب پنجم: پارچه‌ها

پارچه‌كوبي بر ديوار

يك پديده متفاوت و نسبتا لوكس در دكوراسيون داخلي كه اين روزها طرفداران زيادي هم پيدا كرده، پارچه‌كوبي بر ديوارهاست. انواع پارچه‌هايي كه با نام مبلي يا پرده‌اي در بازار به فروش مي‌روند، مي‌توانند به پوششي براي ديوارها تبديل شوند. روند كار به اين ترتيب است كه ابتدا تخته‌چوب‌هايي كه اغلب ام‌دي‌اف‌هاي 8ميلي‌متري هستند، در ابعاد ديوار تهيه مي‌شوند و روي آنها ابرهايي به ضخامت يك سانتي‌متر چسبانده مي‌شود و بعد پارچه مورد نظر، روي ابر مي‌نشيند و يك ديوار كاذب پديد مي‌آيد. پارچه‌ از بالا و پايين به پشت تخته منگنه مي‌شود و محكم و كشيده خواهد شد. اين سازه كه از چوب و ابر و پارچه تشكيل شده، با ميخ يا پيچ، بر ديوارها نصب مي‌شود و علاوه بر زيبايي منحصر به فرد، ويژگي‌اي مثل عايق بودن در برابر صوت و حرارت دارد و خصوصاً براي ديوارهايي با ناهمواري‌هاي زياد، انتخاب مناسبي است. ساخت ديوارهاي پارچه‌كوب توسط صنف رويه‌كوب‌ها كه اغلب در زمينه ساخت مبلمان فعاليت دارند، انجام مي‌شود. عمر ديوارپوش‌هاي پارچه‌اي، از رنگ و كاغذ ديواري به‌مراتب بيشتر است و گستره انتخاب بسيار وسيعي هم دارد.

  • جلوگيري از كدرشدن ديوارپوش‌ها

هر پوششي كه براي ديوارها انتخاب كنيد، به مرور كدر مي‌شود و زيبايي اوليه‌اش را از دست مي‌دهد. براي به تأخير انداختن اين روند، بايد ديوارها را از گردوغبار زدود و البته از تابش مستقيم آفتاب هم بر حذر داشت. شست‌وشوي ديوارپوش‌هاي مختلف، قلق‌هايي دارد كه در ادامه مرور كوتاهي بر آنها خواهيم داشت.

اگر ديوار رنگ روغن يا اكريليك شده، نگراني ندارد و مي‌شود با سطلي از كف و با استفاده از اسفنج و دستمال و حتي فرچه، به جانش افتاد. فقط حتما با حوله يا دستمال تميز خشكش كنيد و نگذاريد كه آب روي ديوار به صورت طبيعي خشك شود.

تنوع كاغذهاي ديواري در بازار، شگفت‌انگيز است. اما در يك دسته‌بندي كلي، آنها را به قابل و غيرقابل شست‌وشو تقسيم مي‌كنند. قابل شست‌وشوها را انتخاب كنيد و با همان روش بالا آنها را بشوييد. فقط مراقب باشيد كه اسفنج يا دستمال را زياد به كاغذ ديواري فشار ندهيد.

ديوارپوش‌هاي چوبي، اصطلاحا غني‌سازي شده‌اند و حشرات و رطوبت را به‌خود جذب نمي‌كنند. پس آنها را هم مي‌شود شست. سنگ هم كه ديگر سنگ است و قابل شست‌وشو.

ديوارپوش سلولوزي يا بلكا، قابل شست‌وشو نيست و تنها مي‌توان با ملايمت آن را دستمال مرطوب كشيد.

کد خبر 300247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha