یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

محمود مولایی: ‌تیم ملی والیبال در شرایطی از حضور در مرحله نهایی لیگ جهانی ۲۰۱۵بازماند که تا یک روز مانده به پایان مرحله مقدماتی شانس صعود داشت.

والیبال

مردان اسلوبودان كواچ برخلاف روسيه، ضعيف‌ترين تيم گروه B همراه با آمريكا و لهستان، 2تيم قدرتمند گروه براي صعود رقابت ‌سختي داشتند. تيم ملي در دور رفت بعد از 4باخت به آمريكا و لهستان توانست روسيه را 2بار در خانه‌اش شكست دهد.

در دور برگشت تيم ملي در تهران 2بار آمريكا را شكست داد تا به جمع مدعيان صعود بازگردد. در ادامه اما به تيم سرسخت لهستان برخورد كرد و با اينكه بازي نخست خود را با پيروزي پشت سر گذاشت، در بازي دوم شكست خورد تا اميدهايش براي صعود كمرنگ شود. تيم ملي در بازي نخست با روسيه پيروز شد تا اميدهايش از دست نرود، اما ساعتي بعد از اين مسابقه لهستان در خانه آمريكا را شكست داد تا ايران شانس حضور در مرحله نهايي را از دست بدهد.

مصطفي كارخانه، سرمربي سابق تيم ملي درباره دلايل بازماندن تيم ملي از صعود مي‌گويد: «به‌نظر من واليباليست‌هاي ما با تمام توان جنگيدند و براي صعود زحمت زيادي كشيدند‌اما متأسفانه آسيب‌ديدگي‌ بازيكنان، فشار رقابت‌ها و فرسايشي بودن ليگ سبب شد تا ما نتوانيم جايگاه چهارم خود را در ليگ جهاني تكرار كنيم.»

كارخانه معتقد است شروع نامناسب در ليگ جهاني يكي از عوامل مهم در ناكامي تيم ملي است. او عنوان مي‌كند:‌‌ « اگر ما از 4بازي كه در برابر آمريكا و لهستان در دور رفت داشتيم به يك برد دست پيدا مي‌كرديم، شايد الان مشكلي براي صعود نداشتيم. در حقيقت همه‌‌چيز براي صعود به‌دست خودمان رقم خورده بود، اما آسيب‌ديدگي‌ بازيكنان از يك طرف و ورود دير هنگام سعيد معروف به بازي‌ها عامل مهمي شد تا در دور رفت امتياز لازم را كسب نكنيم.»

علي مهرانپور نيز به همين موضوع اشاره مي‌كند. مربي اسبق تيم ملي مي‌گويد: «هر‌قدر ما در دور برگشت شروع خوبي داشتيم،‌ در دور رفت به‌خاطر اينكه بازيكنان ما هنوز به‌خودباوري لازم نرسيده بودند، بازي‌هاي خوبي را ارائه ندادند. قطعا اگر در دور رفت بيشتر از 2برد داشتيم شرايطمان براي صعود خيلي بهتر بود.»

  • باخت به لهستان

باخت به لهستان در سالن 12هزار نفري مجموعه ورزشي آزادي تأثير زيادي در سرنوشت تيم‌هاي صعودكننده داشت. اگر تيم ملي به جاي 3باخت 2شكست مقابل لهستان متحمل مي‌شد، سرنوشت صعود در هفته پاياني مرحله مقدماتي به‌دست مردان كواچ مي‌افتاد. مصطفي كارخانه در اين رابطه عنوان مي‌كند: «به‌نظر مي‌رسد اگر در دور برگشت، نخستين ديدار تيم ‌ملي به جاي آمريكا برابر لهستان بود، شرايط به نفع تيم ‌ملي رقم مي‌خورد زيرا برد در برابر آمريكا سبب شد تا تيم ‌ملي ما از اين دو برد اشباع شود و در برابر لهستان ديگر انرژي كافي براي مبارزه نداشته باشد. به هر صورت عملكرد واليباليست‌ها را تأييد مي‌كنم و اعتقاد دارم در ليگ جهاني يكي از هماهنگ‌ترين تيم‌ها را داشتيم، اما ‌همگروهي با تيم‌هاي قدر جهان و عدم‌توانايي لازم در مديريت استرس بازيكنان سبب شد تا نتوانيم از گروه خود صعود كنيم. به هر شكل ما در جمع ‌تيم‌هاي برتر دنيا قرار داريم و اين شكست چيزي از ارزش‌هاي بازيكنان يا فدراسيون واليبال كم نمي‌كند.» تيم ملي با نتايجي كه به‌دست آورد بعد از آمريكا و لهستان در رده سوم قرار گرفت، درحالي‌كه روسيه، قهرمان المپيك 2012لندن چهارم شد. تيم ملي البته با نتايجي كه كسب كرد‌ همچنان در سيديك ليگ جهاني باقي مي‌ماند و مردان كواچ كه براي سومين باردر اين رقابت‌ها حضور پيدا كردند، دستاورد بااهميتي به‌حساب مي‌آيد. با همه اينها، تيم ملي جام جهاني واليبال را پيش‌رو دارد كه انتخابي رقابت‌هاي المپيك 2016ريودوژانيرو است و واليباليست‌ها اميدوار هستند بتوانند براي نخستين بار به مرحله نهايي المپيك صعود كنند.

کد خبر 300092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha