مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

شهره مهرنامی: تونل رسالت ساخته شد؛ برج میلاد و تونل توحید و ادامه پل یادگار نیز در راه است، اما آیا تنها پل، تونل ، برج و بزرگراه هستند که شهر را می‌سازند؟ قطعاً‌ نه.

اداره یک شهر تنها ایجاد فضا و کالبد شهری نیست؛ یک شهر زمانی کامل می‌شود که فضای آن بتواند پاسخگوی نیازهای اجتماعی فرهنگی شهروندان آن باشد.

شهر با پل، تونل و برج‌های رنگارنگ، هم زیباست  و هم کامل، اما زیبایی کامل آن زمانی به نظر می‌رسد که شهروندان آن از سکونت در آن احساس رضایت کنند و متوجه باشند محل سکونتشان تمام نیازهای مادی و معنوی آنان را مرتفع می‌کند.

از فضاهایی که شهروندان یک شهر می‌توانند نیازهای خود را در آن برآورده کنند کانون‌های فرهنگی اجتماعی است که با تقسیم افراد به سن و جنس، گرایش‌های تخصصی و علایق شخصی‌شان به آنها خدمات می‌دهند و همچنین از آنها خدماتی نیز دریافت می‌کنند.

البته بخشی از این اتفاق در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رخ داده و گاهی اوقات هم این مراکز با گستردگی فعالیتی که دارند ناشناخته باقی مانده‌اند و نمی‌توانند به خوبی در خدمت آن قشری باشند که به خاطرشان ایجاد شده‌اند.

برای مثال چه تعداد از شهروندان تهرانی از مرکزی به بزرگی 40 هکتار تنها برای نوجوانان تهرانی، با نام مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر خبر دارند.

همه می‌دانیم که نوجوانان قشری از جامعه ما هستند که با وجود حساسیت‌های زیادی که دارند توجه زیادی به آنها نشده، متأسفانه از بخت بد روزگار نه پارک مناسبی برای نوجوانان که در معرض هرگونه خطری از سوی اجتماع هستند وجود دارد و نه سینمای توسعه یافته‌ای نیز در این راه وجود دارد.

نوجوان که فردی است از لحاظ عاطفی نابالغ از نظر تجربه محدود و از دیدگاه فرهنگ موجودی تابع، او که همه چیز می‌خواهد اما نمی‌داند چه چیزی را باید بخواهد، تصور می‌کند همه چیز می‌داند اما چیزی نمی‌داند نه از مزایای کودکی بهره می‌برد و نه از امتیازات بزرگسالی، در رویا و تخیل زندگی می‌کند اما با واقعیت روبه‌روست و علاوه بر تمام اینها شهروندی است که باید نیازهایش از طرف مسئولان برطرف شود.

تا به حال تنها مرکزی که با نوجوانان مرتبط بوده کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است که در کنار مدرسه توانسته خدماتی را به این قشر ارائه دهد،  اما آیا یک کانون پرورش کودک و نوجوان برای حدود 2 میلیون نوجوان تهرانی کافیست.

 مسعود شریفی رئیس مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر می‌گوید: به نظر می‌رسد والدین نیاز به فضایی امن دارند تا نوجوان خود را در آن رها کنند و مطمئن باشند که آموزش‌های لازم را دریافت می‌‌کند چرا که نوجوان در مرحله‌ای است که می‌خواهد خود را ثابت کند و می‌خواهد خود را از خانواده کنده و به جامعه بزرگتری بپیوندد، از این رو در سال 81 فرهنگسرایی در منطقه 18 تهران ایجاد شد و قرار بر این شد تا ارتباط خود را با هویت نوجوان و قشر نوجوان ایجاد کند و لایه‌های اجتماعی را نسبت به این قشر حساس کند.

 اما بعد به نظر رسید نوجوانان تهرانی  فضایی بیشتر از این نیاز دارند آنها مرکزی بزرگ می‌خواهند پر از فعالیت‌ها و امکانات فرهنگی تفریحی که پاسخگوی نیازهای متنوع آنها باشد بنابر این در سال 85 مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر در منطقه 11 کار خود را آغاز کرد.

اما فرهنگسرای نوجوان در همان منطقه 18 باقی ماند تا پاسخگوی نیازهای ساکنین آن محله باشد و این مرکز برای تمام نوجوانان تهرانی ایجاد شد تا از هر محله  منطقه‌ای حضور داشته و در هر زمینه‌ای که علاقه داشته باشند فعالیت کنند.

جالب است بدانید مرکز فرهنگی 40 هکتاری نوجوانان شهر که در منطقه 11 ایجاد شد همان پارک رازی سابق در خیابان قزوین است که با تغییر کاربری به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده و حالا می‌تواند با زمین‌های فوتبال و فوتسال و سالن‌های ورزشی با بهترین کیفیت مجموعه‌های استخر و سونا، شهربازی، مجتمع سینمایی ودهها امکانات دیگر با بهترین کیفیت در اختیار نوجوانان قرار بگیرد.

شریفی در پاسخ به این سؤال که چگونه تمام نوجوانان تهرانی می‌توانند از این امکانات هر چند دور از محل سکونتشان باشد، استفاده کنند؟

می‌گوید: ما 20کانون تخصصی مانند کانون تماشا، نگاه، آهنگ، نگاره، اهل قلم، پهلوان و غیره در مجموعه نوجوانان طراحی کرده‌ایم که همه این‌ها فعالیت‌های تخصصی خود را دارند بعد با همکاری دیگر فرهنگسراهای تهران جشنواره سایه‌بان نوجوانی را در دیگر فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ برگزار کردیم. نوجوانان تمام محلات تهران می‌توانند با مراجعه به فرهنگسرا یا خانه فرهنگ نزدیک به محل سکونتشان عضو هر یک از این کانون‌ها که علاقه فعالیت در آن را  دارند بشوند و از ما خدمت دریافت کنند.

شریفی ادامه می‌دهد: علاوه بر این خود مرکز نوجوانان امکانات بسیاری از لحاظ فیزیکی  دارد که نوجوانان با حضوردر آن می‌توانند از آنها استفاده کنند مانند مدرسه فوتبال و زمین‌های  چمن مصنوعی با بهترین کیفیت. جالب است بدانید مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر تیم فوتبالی هم با نام نوجوانان دارد.

مجتمع سینمایی آن نیز که سه سالن همزمان دارد قرار است فقط در زمینه نوجوانان فعالیت کند. کانون پیام نیز که در این مرکز وجود دارد اولین حرکت خود را با ایجاد رادیو نوجوان آغاز کرده و حالا می‌خواهد با برگزاری کلاس‌های خبرنگاری و مجری‌گری پتانسیل‌های نوجوان را در این زمینه شناسایی کند و در صورت لزوم در اختیار صدا و سیما قرار دهد.

بد نیست این را هم بدانید شهربازی این مرکز برای نوجوانان رایگان است و به نظر می‌رسد تنها شهربازی رایگان در تهران باشد.

شریفی می‌گوید: امسال دومین سالانه جشن ملی نوجوان در تهران برگزار خواهد شد که نوجوانان در یک حرکت ابداعی روز 8 آبان ماه  که مقارن با شهادت محمدحسین فهمیده و روز ملی نوجوان است تا یک هفته بعد یعنی 13 آبان روز دانش‌آموز را با هم پیوند زده و هر کدام از روزهای این هفته را با یکی از موضوعات مبتلابه نوجوانان نام‌گذاری کرده اند.

 قرار است در این یک هفته که جشن ملی نوجوان است شهر، رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد و با مراسم‌های خیابانی تمام مردم با نیازهای نوجوانان خود آشنا شوند حتی در این یک هفته سینماهایی به صورت رایگان در اختیار نوجوانان  قرار خواهد گرفت تا آنها هم بدانند که چقدر برای جامعه خود ارزشمند هستند. چرا که آنها آینده‌سازان ایران هستند. در این یک هفته وسیله نقلیه هم  رایگان در اختیار نوجوانان قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر می‌گوید: امسال برای اوقات فراغت 1480 برنامه در نظر داریم.

به نظر می‌رسد نوجوانان تهرانی امسال حتماً باید یک سری به مرکز فرهنگی خود بزنند. جشنواره ملی کبوتران حرم از دیگر برنامه‌های این مرکز است که با همکاری آموزش و پرورش تهران، آستان قدس رضوی، صدا و سیما و مرکز صبا قرار است در آذرماه برگزار شود.

 در این برنامه قرار است طی یک فراخوان از نوجوانان خواسته شود تا با موضوع «دوستی نیمی از دانایی است» - روایتی از امام هشتم-  برای دوستان خود و همچنین امام دوست خود یعنی امام رضا(ع) نامه‌ای ارسال کنند سپس نوجوانان منتخب کشور روز تولد امام هشتم جمع می‌شوند و با مربیان خود به تهران می‌آیند و مرکز فرهنگی هنری نوجوانان تهران میزبان آنها خواهد بود.

 آنها با تور تهران‌گردی از تهران بازدید می‌کنند. سپس با قطار نوجوانی به سمت مشهد حرکت می کنند.

در آنجا نیز مهمان آستان قدس رضوی خواهند بود. در مشهد یک همایش چند هزار نفری برگزار خواهد شد. البته مرکز نوجوان تصمیم دارد بخش دوم این همایش را در خانه خدا برگزار کند.

مرکز نوجوان فعالیت‌های دیگری نیز دارد برای مثال برنامه عصرانه با نوجوانان که هر دو هفته یک بار در این مرکز برگزار می‌شود و مسئولین در یک نشستی با نوجوانان به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند.

 همچنین‌انتشارمجله‌های تخصصی برای نوجوانان از دیگر  برنامه های این مرکز است.  بجز این ها شهروندان تهرانی هم می‌توانند در کنار نوجوانان از دریاچه این مرکز از امکان ماهیگیری بهره‌مند شوند.

شریفی قصد دارد مرکز فرهنگی هنری نوجوانان شهر را به مرکزی مختص نوجوانان با تمام امکانات پیشرفته امروزی تبدیل کند تا هر زمان گردشگری خارجی وارد تهران شد از این فضا به عنوان یک فضای دیدنی بازدید کنند، او یک بار نیز توانسته نام نوجوانان تهرانی را در کتاب گینس؛ کتاب بین‌المللی «ترین‌ها» به خاطر بلندترین نقاشی دیواری ثبت کند.

کد خبر 30005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز