همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای در وین به نقل از جان کری وزیر خارجه آمریکا نوشت: تهران و واشنگتن تلاش می‌کنند تا بتوانند بر سخت‌ترین موانعی که در راه حصول توافق، برای کاهش برنامه‌های هسته‌ای ایران وجود دارد، غلبه کنند.

روزنامه گاردین

به گزارش ایرنا، گاردین نوشت: همزمان با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا، جان کری تاکید کرد درحالی که مشکلات سختی همچنان بر سر راه مانده اما پیشرفت‌های خوبی تا قبل از فرا رسیدن ضرب الاجل 7 جولای (سه شنبه؛16 تير)، به منظور حصول توافق با ایران حاصل شده است.

این روزنامه به نقل از جان کری نوشت: ما مشکلات سختی را پیش رو داریم، اما تمام افراد در این جریان به صورت جدی تلاش شان را می کنند.

گاردین به نقل از وی افزود: تیم مذاکره کننده هر روز با پشتکاری فراوان و هدفمند، تلاش می کنند تا دستاورد حداکثری داشته باشند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، جان کری تحت فشار است تا هر توافقی را پیش از 9 جولای (18 تیرماه جاری) برای بررسی 30 روزه به کنگره تحویل دهد؛ اما اگر توافق پس از 9 جولای حاصل شود در آن صورت این نهاد با اکثریت جمهوری خواه، 60 روز فرصت خواهد داشت تا توافق را بررسی کند.

گاردین همچنین به نقل از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: ما به شدت تلاش می‌کنیم که بتوانیم به سمت جلو حرکت کنیم و در این جریان پیشرفت‌هایی هم داشته‌ایم.

این روزنامه به نقل از وی افزود: البته هنوز مسائل و مشکلات دشواری باقی مانده که باید مذاکره و حل و فصل شود؛ اما با اراده سیاسی، ما این کار را خواهیم کرد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، انتظار می‌رود که بسیاری از وزرای کشورهای مذاکره کننده - انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا - روز یکشنبه وارد وین شوند.

بر اساس گزارش گاردین، محمد نهاوندیان نیز بر اساس آنچه 'ماموریت ویژه' خوانده شده ، به جمع مذاکره کنندگان در وین پیوسته است.

این روزنامه انگلیسی همچنین به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: به نظر می‌رسد که به پایان راه رسیده ایم؛ تیم فنی مشغول تنظیم متن اصلی و ضمایم توافق هستند.

گاردین در ادامه به نقل از سرگئی ریابکوف مذاکره کننده اصلی روسیه خاطر نشان کرد که وی با ابراز خوشبینی محتاطانه‌ای گفته است که 91 درصد متن توافق و ضمائم آن به پایان رسیده است.

گاردین به نقل از وی نوشت: من نمی‌توانم پیش بینی کنم که چند ساعت دیگر طول خواهد کشید که موضوعات باقی مانده حل و فصل شود؛ اما طرفین بر این عقیده هستند که طی روزهای آتی مساله حل خواهد شد.

به نوشته گاردین، اکنون این وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود که تشخیص دهد که آیا این کشور به تعهداتش عمل کرده است یا خیر.

گاردین نوشت از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای خواسته شده است که گذشته برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کند.

این روزنامه انگلیسی افزود :روز پنجشنبه یوکیا آمانو رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد تا با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کند و حل موضوع پی. ام. دی را کلید بزند.

این روزنامه به نقل از آمانو نوشت: من فکر می‌کنم که هر دو طرف بر سر برخی راه‌هایی که می‌تواند منجر به پیشرفت شود، درک بهتری را دارند، اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است.

گاردین نوشت: ایران این ادعا را که تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مخفی داشته است، رد می‌کند.

به اعتقاد تهران، این اطلاعات از سوی سرویس های جاسوسی آمریکا (سیا) و رژیم صهیونیستی (موساد) در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

این روزنامه افزود: عباس عراقچی، مسوول تیم مذاکره کننده ایرانی در وین روز جمعه به رسانه ‌ای ایرانی گفت تهران آماده است تا با آمانو همکاری کرده و ثابت کند که این اتهام ها بی پایه و اساس است.

گاردین نوشت: بدنبال انگیزه ای که پس از روی کار آمدن دکتر روحانی حاصل شد، قدرت‌های جهانی پس از دوسال مذاکره پیرامون مناقشه هسته‌ای ایران، اکنون تلاش می‌کنند تا آن را کنار بگذارند.

این روزنامه افزود: این توافق، بن بست 13 ساله مناقشه هسته ای ایران را به پایان خواهد رساند.

کد خبر 299963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha